چهار پرونده مهم در دستور کار الکاظمی در سفر به ایران العربی الجدید:

چهار پرونده مهم در دستور کار الکاظمی در سفر به ایران

ظاهرا بغداد همچنان برای برگزاری دیداری بین وزرای خارجه ایران و عربستان تلاش می‌کند و در این رابطه، طرف سعودی پیشنهاد داده است تا وزیر خارجه ایران، حسین عبداللهیان به عربستان سفر کند، اما طرف ایرانی با این مساله مخالفت کرده و پیشنهاد داده وزیر خارجه سعودی به تهران برود.

العربی الجدید نوشت: قرار است نخست وزیر عراق روز یکشنبه به تهران سفر کند، اما بغداد و تهران، هیچ کدام در مورد پرونده‌های مورد بحث در این سفر صحبتی به میان نیاورده اند.

به گزارش صحرانیوز ، در ادامه این مطلب آمده است:  کمی بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، الکاظمی طی یک تماس تلفنی به تهران دعوت شد. منابع آگاه در گفتگو با العربی الجدید افشا کردند که الکاظمی در جریان این سفر، چهار پرونده مهم را به همراه مسئولان ایرانی مورد بررسی قرار می‌دهد: پرونده انتخابات عراق، بحث انرژی، پرونده میانجی گری بغداد بین ایران و عربستان و همچنین بین تهران و واشنگتن.

این منابع افزودند: ایران به شکل غافلگیر کننده‌ای صادرات گاز خود به عراق را کاهش داد که دلیل آن، پرداخت نشدن بهای این صادرات از سوی عراق بود و همین مساله، موجب کاهش تولید برق در عراق شد.

الکاظمی در این سفر تلاش می‌کند طرف ایرانی را در مورد از سر گیری صادرات گاز قانع کند و راه حل‌هایی برای پرداخت بدهی‌های عراقی به ایران، در سایه تحریم‌های آمریکا بیابد.

این منابع در مورد میانجی گری بین تهران و ریاض در گفتگو با العربی الجدید تصریح کردند: الکاظمی پیشنهاداتی هم در این باره خواهد داشت، تا نتایج عملی آن محقق شود، این در حالی است که بغداد در نشست اخیری که با مشارکت سران کشور‌های دیگر در عراق برگزار شد، نتوانست وزرای خارجه ایران و عربستان را برای گفتگوی دو جانبه سر یک میز بنشاند.

ظاهرا بغداد همچنان برای برگزاری دیداری بین وزرای خارجه ایران و عربستان تلاش می‌کند و در این رابطه، طرف سعودی پیشنهاد داده است تا وزیر خارجه ایران، حسین عبداللهیان به عربستان سفر کند، اما طرف ایرانی با این مساله مخالفت کرده و پیشنهاد داده وزیر خارجه سعودی به تهران برود.

منابع مذکور می‌افزایند: پس از کنفرانس منطقه‌ای بغداد، توافق شد که این دیدار در یک دولت سوم، یعنی عراق برگزار شود و وزیر ایرانی در جریان حضور خود در نشست بغداد درخواست دیدار با همتای سعودی خود را داشت که مقام سعودی این درخواست را رد کرد و علاوه بر این، سعودی‌ها از رفتار وزیر خارجه ایران در هنگام گرفتن عکس دسته جمعی روی سکو و اینکه وزیر ایرانی در جایگاه ویژه خود در کنار وزیر سعودی قرار نگرفته، ناخشنود هستند.

منابع آگاه ادامه دادند: در حاشیه نشست بغداد، وزیر خارجه ایران مذاکرات مفصلی با شیخ صباح خالد الحمد الصباح، مقام کویتی داشته و مسئول کویتی هم دیدار مشابهی با وزیر خارجه سعودی انجام داده است، تا پیام‌های دو طرف را به یکدیگر انتقال دهد. این تماس‌های متعدد فضای خوبی را برای انجام دیدار بین وزرای خارجه عربستان و ایران فراهم کرده است.

اما در مورد پرونده میانجی گری بغداد بین ایران و ایالات متحده، منابع مذکور به العربی الجدید گفتند: عراق در دوره الکاظمی تبدیل به یکی از واسطه‌ها بین دو طرف شده و پیام‌های متعددی را میان ایران و امریکا رد و بدل کرد. هیئت عراقی به ریاست برهم صالح و عضویت فواد حسین، وزیر خارجه، در جریان سفر به ایران برای مراسم تحلیف رئیسی، سه پیام آمریکا را به تهران رساندند، که اساس این پیام‌ها به تشویق تهران برای از سر گیری مذاکرات هسته‌ای وین به شکل غیر مستقیم و سریع با واشنگتن مرتبط بود. در ادامه، وزیر خارجه عراق پنج روز بعد برای دریافت پاسخ ایران به پیام آمریکا به تهران بازگشت.

ایران شروطی را برای از سر گیر گفتگو‌ها تعیین کرده که از جمله آنها، آزادی اموال بلوکه شده این کشور است. الکاظمی هم یک روز پیش از برگزاری جلسه آژانس بین المللی انرژی اتمی، حامل پیام دیگری از سوی آمریکا برای ایران است. این جلسه در حالی برگزار می‌شود که تنش بین ایران و آژانس افزایش یافته است.

ایالات متحده تمایلی به افزایش تنش‌ها با ایران از طریق صدور قطعنامه بین المللی ندارد، چرا که نگران است این مساله موجب اخلال در روند مذاکرات وین شده و چالش بزرگ دیگری را در برابر آن بوجود بیاورد، از این رو، آمریکایی‌ها از طریق کانال‌های اروپایی و منطقه‌ای به دنبال تحریک تهران برای بازگشت به مذاکرات، پیش از پیچیده شدن بیشتر امور هستند. در این میان، هنوز مشخص نیست پیامی که الکاظمی با خود برای تهران می‌برد، مبتنی بر تشویق ایران برای بازگشت به مذاکرات وین با آمریکاست یا هشدار به آن یا هر دو؟