تهدید طلای سفید گلستان با «الیاف غریبه» اصالتی که نباید حراج شود؛

تهدید طلای سفید گلستان با «الیاف غریبه»

پنبه‌کاران گلستان دقت کنند الیاف غریبه و مصنوعی با دسترنج آنها اختلاط پیدا نکند تا اصالت سرزمین طلای سفید همچنان حفظ و به حراج گذاشته نشود.

به گزارش صحرانیوز ، هر سال ۶۶۷ هزار هکتار از زمین‌های زراعی حاصلخیز استان گلستان زیر کشت محصولات مختلف می‌رود و پنبه از جمله محصولاتی است که نام گلستان را با «سرزمین طلای سفید» به یک برند تمام عیار تبدیل کرده بود، این محصول گرچه سالها در این استان غریب ماند اما مدتی است که با سیاست‌های تشویقی دولت سیزدهم جان دوباره گرفته تا احیای آن دوباره رونق اقتصادی را به این خطه شمالی برگرداند.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به زمان داشت پنبه و ضرورت توجه به باید و نبایدهای این محصول گفت: مزارع زود کاشت پنبه به فاز رسیدگی و برداشت رسیده است و کشاورزان برای برداشت محصول خود باید اصولی را رعایت کنند و در برداشت عجله نداشته باشند.

علی‌ موسی‌خانی با اشاره به اینکه حتماً باید نیمی از قوزه‌های روی بوته پنبه در هنگام برداشت محصول باز شده باشد، افزود: باید وش‌ها رسیده باشد و از برداشت وش‌های نارس خودداری شود چراکه عملکرد محصول را پایین می‌آورد و کیفیت الیاف را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه کیفیت الیاف در کارخانجات پنبه پاک‌کنی سنجش می‌شود، گفت: ۹ کارخانه پنبه پاک‌کنی فعال در استان گلستان وجود دارد که اکنون در حال خریداری محصول پنبه از کشاورزان هستند، پنبه بر اساس کیفیت الیاف، قیمت‌گذاری می‌شود کشاورزان حتما باید خیلی به این مهم توجه کنند.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی گلستان توضیح داد: نکته‌ای که در مرحله برداشت کشاورزان باید مورد توجه قرار دهند کنترل آفاتی همچون عسلک است این آفت علاوه بر اینکه گیاه را ضعیف می‌کند شیره آن نیز باعث کثیف شدن وش‌های پنبه می‌شود، حتماً در کنترل آفات مختلف در مزرعه باید دقت تا جمعیت آفات کنترل شود و وش‌های تمیزتری را برداشت کنند.

موسی‌خانی به کشاورزان توصیه کرد از مواد برگریز استفاده کنند تا وش‌ها و قوزه‌ها کاملاً برسند و قوزه یکنواخت‌تری داشته باشند و در مرحله برداشت با مشکل برخورد نکنند.

وی تاکید کرد: انتظار است کشاورزان در برداشت پنبه از کیسه‌های نایلونی و نخ‌های پلاستیکی استفاده نکنند چرا که الیاف مصنوعی یا الیاف غریبه وقتی وارد پنبه می‌شود به دلیل اینکه رنگ‌پذیری ندارد باعث می‌شود پنبه، نخ و پارچه‌ای که تولید می‌شود کیفیت آن کاهش یافته و برند پنبه استان گلستان خدشه‌دار شود، آن وقت تعداد متقاضیان این محصول با ارزش کم می‌شود و ضرر آن متوجه کشاورزان خواهد بود.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی گلستان تاکید کرد: توصیه می‌شود کشاورزان حتماً از کیسه‌های پنبه‌ای، کیسه‌های چتری و از نخ‌های پنبه‌ای برای بستن خلال‌ها استفاده کنند، وقتی که شبنم روی گیاه است، نباید اقدام به برداشت محصول شود، باید وش حتماً خشک شود تا برچسب افت رطوبتی متوجه محصول‌شان نباشد.

موسی‌خانی گفت: با توجه به اینکه قیمت خرید تضمینی پنبه در کارخانجات به صورت توافقی است هرچه کیفیت الیاف بالاتر باشد قطعاً کارخانجات تمایل بیشتری به پرداخت وجه بالاتر محصول کشاورزان دارند.

وی با اشاره به اینکه خرید توافقی هر کیلوگرم پنبه ۳۰۰ هزار ریال است، گفت: خرید تضمینی وش پنبه نیز به ازای هر کیلوگرم ۲۸۰ هزار ریال در نظر گرفته شده است که براساس کیفیت الیاف قیمت توافقی بین ۳۵۰ تا ۳۰۰ هزار ریال متغیر خواهد بود.