نگاه غیر راهبردی به محصولی راهبردی

نگاه غیر راهبردی به محصولی راهبردی

این روز‌ها فصل برداشت خوشه‌های طلایی گندم است، بذر گندم اگر به موقع کشت، آبیاری، سم پاشی و برداشت شود، خوشه‌های پربار خواهد داد.

به گزارش صحرانیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز گلستان؛ آقای عرب، کشاورز گلستانی است که می‌گوید: پربار شدن خوشه‌های گندم، نیازمند آنست که کشاورز، پول تامین نهاده‌های زراعت را داشته باشد.

• امسال قیمت‌ها در مقایسه با پارسال، دست کم ۳برابر شده است.

• پارسال لاستیک خریدیم ۴میلیون تومان و امسال ۱۳میلیون تومان قیمت آن است.

• علاوه بر افزایش بی حساب قیمت ها، کود و سم هم به موقع به دست ما نمی‌رسد.

• حواله می‌دهند برای کود، می‌رویم انبار، می‌گویند؛ کود نیست و مجبور می‌شویم از بازار آزاد ۲برابر گران‌تر بخریم.

یارانه مصوب، جوابگوی هزینه‌های سنگین زراعت گندم نیست

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان؛ ۱۰سالی می‌شود که رقم یارانه‌ای که دولت و مجلس مصوب می‌کنند، مبلغی ثابت، اما همه هزینه‌های کشاورزی چندین برابر شده است.

محمدرضا عباسی خاطرنشان کرد: متاسفانه ما نمی‌توانیم صددرصد نیاز کشاورزان را با این یارانه تخصیص یافته، تامین کنیم.

زنگ خطری برای تامین گندم مورد نیاز کشور

نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور نیز می‌گوید: در کنار هزینه‌های بالای تولید محصول، پارسال قیمت خرید تضمینی گندم بسیار پایین بود و کشاورز برای تحویل گندم به سیلوها، انگیزه‌ای نداشت.

به گفته علیقلی ایمانی؛ در استان گلستان که دومین تولیدکننده گندم کشور است، پارسال ۶۰درصد تولید به دولت فروخته نشد و این زنگ خطری برای تامین گندم مورد نیاز کشور است.

وی ادامه داد:، چون دولت مطمئن نبود که گندم در دست کشاورز هست یا نه! برای ذخایر راهبردی مجبور به واردات شد.

نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور اضافه کرد: دولت حدود ۳میلیون تُن ثبت سفارش و بخشی از آن را هم وارد کرد.

آقای ایمانی افزود: در حالیکه دولت برای واردات گندم با ارز ۴هزار و ۲۰۰تومانی، متحمل هزینه‌های سنگینی می‌شد، دلالان از این آب گل آلود سود هنگفتی به جیب زدند.

سود دست رنج کشاورز در جیب دلال ها

آقای قلی پور، دیگر گندمکار گلستانی هم می‌گوید: دلال‌ها با شناختی که در این سال‌ها از کشاورزان پیدا کرده اند، متوجه شده اند که دست کشاورز خالی است و می‌توان در این وضعیت، سود کلانی بُرد.

• دلال به به کشاورز می‌گوید؛ ما گندم تو را ۵درصد زیر قیمت دولت می‌خریم و پول آن را هم نقدی سر زمین می‌دهیم. کشاورز هم می‌گوید؛ “سیلی نقد به از حلوای نسیه”.

• امسال با ۴۰درصد افزایش، قیمت خرید تضمینی گندم به ۲هزار و ۵۰۰تومان رسیده و پول آن هم نهایتاً یک هفته‌ای واریز می‌شود.

• اما این سود هم به جیب دلالی می‌رود که قبلاً گندم را مُفت از کشاورز خریده است.

• دلال، گندمی که پارسال یکهزار و ۷۰۰تومان خریده را امسال ۲هزار و ۵۰۰تومان به دولت می‌فروشد.

مدیریت بهتر و نظارت جدی‌تر = سود کشاورز و استمرار در خودکفایی تولید گندم

نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور معتقد است؛ پارسال به اندازه کافی، تولید گندم داشتیم، اما اگر نظارت جدی‌تر و خرج کرد درست تری می‌داشتیم، سود و منفعت تولید را کشاورز خودمان می‌برد و به جیب دلال و کشاورز خارجی نمی‌رفت.

به گفته آقای ایمانی؛ از سال۹۵ تا پارسال، ما از واردات گندم بی نیاز و خودکفا شده بودیم و اگر بهتر مدیریت و نظارت می‌شد، نیازی به واردات هم نبود.

وی ادامه داد: امسال سطح زیر کشت گندم در کشور ۶میلیون هکتار است و پیش بینی می‌شود از این سطح ۱۴میلیون تُن محصول برداشت شود.

ایمانی یادآوری کرد: اگر برای تامین نان سفره به خودکفایی رسیدیم باید قبول کنیم که در این موفقیت، بیشترین نقش را کشاورز داشته است و باید بیشترین نفع هم عاید کشاورز شود و نه دلال و واسطه.