طالب تغییر نمی‌کند .طالب یک گروه ایدئولوژیکی بوده و از ایدئولوژی اش نمی‌گذرد دکتر عبداللطیف پدرام رهبر حزب کنگره ملی افغانستان:

طالب تغییر نمی‌کند .طالب یک گروه ایدئولوژیکی بوده و از ایدئولوژی اش نمی‌گذرد

مصاحبه تلویزیونی دکتر عبداللطیف پدرام رهبر حزب کنگره ملی افغانستان  در گفتگو با مجری برنامه (مروری بر وقایع جهان ) تلویزیون روسیه ۲۴ گفت؛ طالب تغییر نمی‌کند .طالب یک گروه ایدئولوژیکی بوده و از ایدئولوژی اش نمی‌گذرد.

صحرانیوز؛ مصاحبه تلویزیونی دکتر عبداللطیف پدرام رهبر حزب کنگره ملی افغانستان با مجری برنامه (مروری بر وقایع جهان ) تلویزیون روسیه ۲۴.
پرسش ؛ طالبان مطمئن اند که افغانستان را اداره می‌کنند و هیچ مانع دربرابر شان نمی‌تواند وجود داشته باشد . آیا این ممکن است ؟
پاسخ: طالب کل افغانستان را در کنترول ندارد . پنجشیر،تخار،دایکندی و قسمت های دیگری از کشور از طالبان اطاعت نمی‌کنند. نه تنها مبارزه مسلحانه بلکه شیوه های دیگر مبارزه در برابرشان آغار گردیده است . اکثریت مردم افغانستان و حزب ما مخالف حاکمیت طالبانی میباشد.
علاوتن طالبان بین خود نیز که از دو قوم غلزایی و درانی تشکیل گردیده‌اند توافق نداشته و اختلافات جدی بین شان جریان دارد.
پرسش ؛ آیا احتمال دارد که احمد مسعود با طالبان معامله کند؟
پاسخ: نخیر! احمد مسعود با طالبان معامله نمی‌کند . موضع احمد مسعود بسیار واضح و روشن است. وی زمانی با طالبان توافق خواهد کرد که طالبان یک سیستم اداره غیر متمرکز فدرال را برای کل افغانستان ایجاد نمایند. و تا رسیدن به این هدف قاطعانه در برابر طالب مبارزه خواهد کرد.
پرسش ؛ مردم شمال در برابر طالب جنگ نکرده و رهبران شان همه فرار کردند. آیا ممکن است که دوباره در برابر طالب مقاومت نمایند؟
پاسخ : نیروهای شمال به رهبری یک عده از کلان‌های شمال می‌خواستند در همکاری رژیم اشرف‌غنی احمدزی در برابر طالب بجنگند و اشرف‌غنی احمدزی اراده جنگ و نابودی طالبان را نداشت و برعکس همه امکانات مادی و نظامی را در اختیار طالب گذاشت و به همین علت بود که مردم شمال توان مقابله در برابر طالب را از دست داده و کلان های شان نیز فرار کردند.
حالا در ‌‌‌جریان بیست سال نسل نو از جوانان به وجود آمده و زیر اداره و رهنمایی ‌احمد مسعود جوان قاطعانه مبارزه و مقاومت می نمایند .
پرسش ؛  آیا طالب تغییر کرده است؟
پاسخ: طالب تغییر نمی‌کند .طالب یک گروه ایدئولوژیکی بوده و از ایدئولوژی اش نمی‌گذرد . حالا به‌خاطر استحکام حاکمیت‌شان و به‌خاطر فریب جامعه جهانی و مردم افغانستان بصورت موقتی و تکتیکی شعار‌های تبلیغاتی را به راه انداخته‌اند.
پرسش ؛ طالبان وعده کرده‌اند که در برابر دیگر گروه‌های تروریستی داخل افغانستان می‌جنگند و نمی‌گذارند که از داخل خاک افغانستان به کشورهای دیگر به‌ویژه همسایه‌ها خطری ایجاد گردد. آیا به این وعده شان اعتماد وجود دارد؟
پاسخ: طالبان یک گروه تروریستی است و با دیگر گروه‌های تروریستی وجه مشترک داشته و هیچگاه و هیچ موقع دربرابر دیگر گروه‌های تروریستی نخواهند جنگید و دولت روسیه نباید به گفته های آن‌ها اعتماد کند.
در موجودیت طالبان افغانستان به مرکز تروریسم جهانی تبدیل خواهد شد و خطر جدی را متوجه جهان و به‌ویژه همسایه‌های شمال ما و به‌ویژه روسیه خواهند نمود.
پرسش ؛ بیایید دقیق بسازیم که طالبان نمی‌توانند و یا نمی‌خواهند دیگر گروه‌های تروریستی را نابود بسازند‌؟
پاسخ: هم نمی‌توانند و هم نمی‌خواهند. این ها همه گروه‌های تروریستی با ایدئولوژی مشترک استند ودر آینده مشترکن حاکمیت شان را در افغانستان مستحکم خواهند نمود. ببینید چندی پیش، بیش از ۵۰۰ تروریست تازه نفس را در ولایت کندز جا بجا نمودند.
پرسش ؛ شما از دولت روسیه چه توقع دارید؟
پاسخ : توقع ما اول این‌است که دولت روسیه حاکمیت طالبان را به رسمیت نشناسد. دوم اینکه حاکمیت متمرکز طالبانی برای مردم افغانستان قابل قبول نیست. امکان ندارد که در موجودیت حاکمیت متمرکز با طالبان یکجا زندگی کرد.
اهداف ما ایجاد و استقرار حاکمیت غیر متمرکز فدرال است و ازدولت روسیه می خواهیم که ما را دراین راستا کمک کند.
بگذار که طالبان در جنوب افغانستان حاکمیت خودشان را به همان شیوه که می‌خواهند ایجاد کنند و ما در شمال حاکمیت خود را که مردم ما بتوانند به‌صورت آزاد، متمدن زندگی کنند، اطفال ما آزادانه یکجا مکتب بروند، موزیک بشنوند .
پرسش ؛ پس شما افغانستان با قدرت متمرکز نمی‌خواهید؟
پاسخ: دقیقن، حکومت مطلقه متمرکز در افغانستان ممکن و کارا نیست . به‌طور مثال ، اگر آمریکایی ها ما را فریب نمی‌دادند و یک حکومت با ساختار غیر متمرکز فدرال می‌داشتیم ، با فرار اشرف غنی احمدزی همه چیز در جایش می‌بود و به این حالت نا هنجار نمی‌رسیدیم .
برگردان از زبان روسی به فارسی:مقیم احمدی‌خراسانی