شتباهات آمریکا، عامل بی‌ثباتی و ناامنی در افغانستان است امیرعبداللهیان:

شتباهات آمریکا، عامل بی‌ثباتی و ناامنی در افغانستان است

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: باور داریم که بخش مهمی از عامل وضعیت بی‌ثباتی، ناامنی و شرایط نابسامان کنونی در کشور افغانستان به سیاست‌های توأم با آزمون و خطا و اشتباهات آمریکا برمی‌گردد.

به گزارش صحرانیوز ، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان بعد از ظهر امروز در نشست مجازی «وضعیت بشردوستانه در افغانستان» به ریاست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد شرکت و سخنرانی کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخشی از سخنان خود در این نشست اظهار کرد: همه ما امروز با یک شرایط جدید و چالش جدید در افغانستان روبرو هستیم و باور داریم که بخش مهمی از عامل وضعیت بی‌ثباتی، ناامنی و شرایط نابسامان کنونی در کشور افغانستان به سیاست‌های توأم با آزمون و خطا و اشتباهات ایالات متحده آمریکا در این کشور برمی‌گردد.

امیرعبداللهیان با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها در سال‌های اشغال افغانستان و اکنون در نحوه خروج‌شان از این کشور فجایعی را آفریدند که جهانیان صحنه‌هایی از آن را در فرودگاه کابل در روزهای گذشته شاهد بودند، پیام این نشست در دو سطح سیاسی و انسانی را مورد تصریح قرار داد و افزود: در سطح سیاسی این پیام واحد را باید به افغانستان صادر کنیم که افغانستان امن، با ثبات و توسعه‌یافته فقط و فقط در سایه تشکیل دولت فراگیر ملی و متشکل از همه طرف‌ها می‌تواند ایجاد شود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین دیدگاه کشورمان در سطح انسانی را تشریح کرد و افزود: معتقد هستیم در ابعاد انسان‌دوستانه، مردم، زنان و کودکان در افغانستان در سال‌های گذشته و در هفته‌های اخیر با وضعیت تأسف‌باری مواجه هستند و امروز جامعه جهانی موظف است و باید کمک‌های انسان‌دوستانه فوری و سریع خود را به افغانستان ارسال کند.

امیرعبداللهیان با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه کشورهای مختلف به سمت افغانستان، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران برای کمک به جلوگیری از ورود موج جدید پناهندگان و آوارگان افغان تمام مرزهای خودش را باز نگه داشته تا علاوه بر ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به داخل افغانستان، بتوانیم تجارت‌های محلی، بازارچه‌های مشترک و گذرگاه‌های تجاری مرزی را باز نگه داریم.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن انتقاد از اینکه جامعه جهانی نسبت به تعهدات خود در قبال رسیدگی به وضعیت آوارگان افغان به خوبی عمل نکرده است، بر ضرورت تأمین کمک‌های فوری انسان‌دوستانه و همچنین کمک به مردم این کشور و تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تأکید کرد.

امیرعبداللهیان همچنین با تأکید بر ارتباط کشورمان با همه طرف‌ها در افغانستان اظهار کرد: ما در افغانستان سیاستی را دنبال می‌کنیم که علاوه بر تشکیل دولت فراگیر، افغانستانی عاری از تروریسم و موادمخدر را شاهد بوده و مردم افغانستان خودشان بتوانند نسبت به آینده سرنوشت کشورشان تصمیم‌گیری کنند.