۴ تیر، زمان از سرگیری دوباره مسابقات فوتبال لیگ برتر ایران

۴ تیر، زمان از سرگیری دوباره مسابقات فوتبال لیگ برتر ایران

برنامه مسابقات هفته‌های بیست و دوم، بیست و سوم و بیست و چهارم و یک دیدار معوقه از هفته هفدهم لیگ برتر فصل ۹۹-۹۸ از سوی سازمان لیگ اعلام شد تا مشخص شود که سوت آغاز دوباره لیگ برتر از ۴ تیرماه به صدا در می‌آید.

به گزارش صحرانیوز ؛ فدراسیون فوتبال روز گذشته برنامه سه هفته از رقابت‌های لیگ برتر را اعلام کرد تا مشخص شود که از سرگیری رقابت‌های لیگ نوزدهم قطعی شده است. سازمان لیگ روز گذشته در اطلاعیه خود عنوان داشت: « با توجه به صدور مجوزهای لازم جهت برگزاری مسابقات از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا و همچنین وزارت ورزش و جوانان و با تشکر از باشگاه‌ها به جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی از سوی این نهادها برنامه مسابقات اعلام شد. در ضمن باشگاه‌ها الزامات سخت‌افزاری که پیش از این در نامه‌ای از سوی سازمان لیگ به آنها ابلاغ شده را باید در ورزشگاه‌های محل برگزاری رقابت‌ها مستقر نمایند.»
اولین مسابقه فوتبال پس از تعطیلی طولانی مدت به واسطه شیوع ویروس کرونا چهارشنبه ۴ تیرماه در اهواز برگزار می‌شود. در این بازی که از دیدارهای معوقه هفته هفدهم است، فولاد خوزستان میزبان استقلال تهران است. برگزاری این بازی در شرایطی است که اهواز در وضعیت قرمز قرار دارد.
بر اساس اعلام سازمان لیگ دیدارهای هفته بیست و دوم هشتم و نهم تیرماه، هفته بیست و سوم چهاردهم و پانزدهم تیرماه و دیدارهای هفته بیست و چهارم بیستم و بیست و یکم تیرماه برگزار می‌شود. رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران بدون حضور تماشاگران برگزار خواهد شد.
جزییات ۶ کرونایی تراکتور
از سرگیری دوباره مسابقات فوتبال در شرایطی است که تست کرونای شش نفر از اعضای تیم فوتبال تراکتور در حالی مثبت شده که باید در راستای قرنطینه ۱۴ روزه این افراد اقدام شود تا این تیم تبریزی همزمان با شروع مجدد لیگ برتر از هشتم تیرماه سال جاری مشکلی برای انجام مسابقات خود نداشته و خطر تعلیق را از سر خود بردارد.
بر اساس راهنمای گام دوم مبارزه با کووید-۱۹(کرونا ویروس) فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط لیگ فوتبال در صورت وجود بیش از پنج نفر با علایم مثبت یا مثبت شدن تست‌های تشخیصی مبنی بر ابتلای فرد به کووید ۱۹، فعالیت تیم مربوطه تا زمان بهبود مبتلایان و کسب گواهی سلامت، معلق خواهد شد، همچنین در صورت وجود علایم یا تست مثبت، فرد مذکور مجوز همراهی تیم را نداشته و ضروری است به مدت ۱۴ روز قرنطینه شود.
رویه راستی آزمایی تست‌های کرونا این‌گونه است که پس از انجام تست، مدارک تهیه شده جهت راستی آزمایی به سازمان لیگ و فدراسیون پزشکی ورزشی ارسال می‌شود و در نهایت پس از راستی آزمایی از سوی این مراجع نتیجه نهایی مشخص خواهد شد.
تراکتور از جمله تیم‌هایی است که مدیریت آن تمایلی به از سرگیری مجدد لیگ ندارد و چندی قبل باشگاه نیز همراه با سه باشگاه دیگر در نامه‌ای به وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد که فوتبال ایران پتانسیل برگزاری لیگ را نداشته و اگر قرار باشد مسئولان سازمان لیگ به تصمیم خود استوار بمانند، این باشگاه انصراف خواهد داد.
اعلام زمان آغاز نقل و انتقالات
حالا که قرار شده رقابت‌های لیگ برتر از ۴ تیرماه شروع شود، تصور می‌شود برگزاری لیگ نوزدهم تا مردادماه به طول انجامد. بر این اساس باید دید تکلیف رقابت‌های فصل آینده و زمان نقل و انتقالات چه می‌شود؟! روز گذشته برخی رسانه‌های خبری مدعی شدند فیفا به ۲۱۱ فدراسیون عضو خود نامه‌ای را ارسال خواهد کرد تا دستور العمل‌های جدید از این طریق به باشگاه‌ها ابلاغ شوند. یکی از موارد این ابلاغیه، آغاز و پایان نقل و انتقالات است که نکات جالبی را در خود دارد.در همین رابطه باشگاه‌های حاضر در لیگهای کشورهای مختلف اجازه خواهند داشت تا نقل و انتقال بازیکنان خود را چهار هفته قبل از پایان فصل حاضر (۲۰۲۰-۲۰۱۹) آغاز نمایند.
بنابراین نقل و انتقالات لیگ برتر ایران نیز با تصمیم فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ ممکن است پیش از پایان لیگ نوزدهم آغاز شود. همان‌طور که گفته شد فیفا اجازه داد تا باشگاه‌ها اجازه چهار هفته مانده به پایان فصل، نقل و انتقالات خود را استارت بزنند و این بدان معناست که احتمالا پنجره تابستانی لیگ ایران هم بعد از هفته بیست و ششم استارت زده خواهد شد.
باتوجه به ازسرگیری لیگ نوزدهم از ۴ تیرماه، چهار هفته پایانی در یک سوم پایانی این ماه برگزار خواهد شد و بنابراین احتمالا فوتبال ایران شاهد مذاکرات ستاره‌های نقل و انتقالاتی، حتی پیش از اتمام لیگ باشد.این در حالی است که به نوشته Inside World Football قرارداد بازیکنان تا پایان فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰ پابرجاست و آنها اجازه ترک تیم خود را ندارند.