۲۰ ماهگی آلام سیل و غصه تازه زلزله/اعتبارات مصوبِ گلستان هم نرسید

۲۰ ماهگی آلام سیل و غصه تازه زلزله/اعتبارات مصوبِ گلستان هم نرسید

گلستان به سبب تنوع بروز مخاطرات طبیعی مانند سیل، رانش زمین و زلزله دائماً با مشکلات و حوادث زیادی روبه‌رو بوده که رفع این دغدغه‌ها عزم و اهتمام بیشتر مسئولان را می‌طلبد.

به گزارش صحرانیوز : استان گلستان به سبب شرایط خاص توپوگرافی و زمین شناختی و همچنین افزایش نقش آفرینی تغییرات اقلیمی طی سال‌های اخیر با حوادث و بلایای طبیعی متعددی روبرو بوده که از آن جمله می‌توان به وقایع دو سال اخیر همچون رانش زمین در مینودشت، بروز سیل در نوکنده، رانش زمین در محور روستای زیارت و از همه مهم‌تر سیل مهیب سال ۹۸ اشاره کرد که هرکدام از آن‌ها یادآور خاطرات تلخ است.

این حوادث قهریه موجب خسارت‌های مالی و جانی بی‌شماری به اهالی گلستان شده که به عنوان نمونه می‌توان به جان باختن بیش از ۱۰ نفر و صدها میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف مسکن، راه، کشاورزی و زیربنایی در سیل سال ۹۸ اشاره کرد.

هرچند بخش اعظمی از خسارت‌های مادی و آسیب‌های وارده با ورود جدی و فوری رهبر معظم انقلاب و همچنین تلاش دولتمردان و سایر نهادهای نظامی و انتظامی و خدمات رسان برطرف شد اما با گذشت حدود ۲۰ ماه از سیل گلستان و دیگر حوادث طبیعی همچنان بخش‌هایی از این مناطق گرفتار مصیبت‌ها و آلام ناشی از این حوادث هستند.

اختصاص بودجه مناسب، تدارک بسته‌های حمایتی ویژه برای آسیب دیدگان هر چند کمک شایانی به مردم این منطقه کرده اما تا رفع همه آسیب‌ها مسیر طولانی در پیش است.

از جمله دلایل مرتفع نشدن همه آسیب‌ها و خسارت‌های وارد می‌توان به عدم تخصیص کافی و به هنگام اعتبارات اشاره کرد که اگر در زمان مناسب خود این اعتبارات برای ترمیم آسیب‌ها تزریق می‌شد یقیناً با توجه به تورم موجود، در زمان خودش بهره‌وری و کارایی بیشتری داشت.
3081664
هنوز یادگاری‌های تلخ حوادث گذشته از ذهن مردم گلستان پاک نشده بود که زلزله ۵.۱ ریشتری رامیان این نکته را یادآور شد که گلستان حوادث آبستن حوادث بی‌شماری است و باید تا حد امکان برای کاهش اثرات بلایای طبیعی اقدام کرد؛ موضوعی که در خصوص سیل گلستان هم کاملاً مشهود بود و اگر مدیران و مسئولان در سنوات قبل در خصوص لایروبی رودخانه‌ها، افزایش آب گذری آن‌ها و یا رفع نواقص موجود در سدها و همچنین ترغیب مردم به استحکام واحدهای مسکونی اقدام می‌کردند، خسارت‌های کمتری را شاهد بودیم.

دستگاه‌های اجرایی پیگیر رفع مشکلات هستند

استاندار گلستان در خصوص جبران خسارت‌های سیل  گفت: جبران خسارت سیل تمام شده و اندکی از آن باقی مانده که دستگاه‌های اجرایی در حال رفع آن هستند.

هادی حق‌شناس افزود: چون جبران خسارت‌ها از محل اعتبارات و منابع ملی صورت می‌گیرد، لذا تنها با ابلاغ اعتبارات می‌توانیم پرداختی داشته باشیم.

وی بیان کرد: در حوزه مسکن تقریباً بازسازی به اتمام رسیده و تنها دو درصد باقی مانده که بنیاد مسکن در حال پیگیری آن است.

۲۵ درصد اعتبارات بخش زیرساختی تخصیص یافت

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان در خصوص جبران خسارت‌های بخش مسکن  گفت: سیل سال ۹۸ به ۲۲ هزار و ۳۵۲ واحد مسکونی خسارت زد که ۸۱۵ میلیارد تومان در قالب تسهیلات و کمک‌های بلاعوض به مردم پرداخت شد.

سیدمحمد حسینی افزود: عملیات تعمیر ۱۴ هزار و ۶۴۵ واحد طی ۶ ماه به پایان رسید و مبلغ ۱۸۵ میلیارد تومان پرداخت شد و هفت هزار و ۷۰۷ واحد هم نیاز به احداث مجدد داشت که کار آن به پایان رسیده است.
3417588
توزیع ۶۴ هزار تن سیمان رایگان، صدور پروانه و طراحی و نظارت‌های رایگان، توزیع ۳۲۵ قطعه زمین از جمله خدمات به سیل‌زدگان بود که حسینی به آن اشاره کرد.

وی در خصوص زیرساخت‌ها گفت: سیل در مجموع ۲۸۳ میلیارد تومان به زیرساخت روستاها خسارت وارد کرد که تنها ۲۵ درصد آن (۷۴ میلیارد تومان) تخصیص یافت.
حسینی با بیان اینکه ۷۲۱ پروژه در ۴۰۰ روستا از ۴۶۴ روستای آسیب دیده تعریف شد، ادامه داد: گلستان از استان‌های حادثه‌خیز بوده و رفع مشکلات ضروری است؛ در شرق استان فروچاله، نشست زمین و رانش، در جنوب لغزش و حرکت دامنه‌ای و در شمال سیلاب داریم لذا نیازمند توجه ویژه هستیم تا ایمن‌سازی و پیشگیری از تکرار خسارت‌ها را شاهد باشیم.

وی گفت: تا جایی که اعتبارات اجازه داد ایمن‌سازی، تثبیت زمین، شمع‌کوبی و غیره انجام شده و مستلزم تزریق اعتبار ویژه هستیم.

رانش «آق امام» مراوه‌تپه

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان اظهار کرد: همچنین در فروردین و اردیبهشت سال جاری در محلات سعدآباد و احمدآباد روستای آق امام، شاهد رانش زمین بودیم که ۶۵ واحد مسکونی خسارت دیده و ۴۰ واحد در معرض خطر هم باید جابجا می‌شد.

حسینی از تأمین زمین در مجاورت روستا خبر داد و افزود: بعد از چهار ماه، مصوبه هیئت دولت ابلاغ شده اما بنیاد مسکن در انتظار مصوبه نماند و بلافاصله با منابع داخلی آماده‌سازی سایت را انجام داده و تاکنون ۱۰۸ قطعه زمین رایگان بین مردم تقسیم شده است.

وی بیان کرد: واحدهای سعدآباد (۲۵ واحد) ۱۰۰ درصد پی‌کنی و فونداسیون زده شده، ۶۰ درصد به مرحله سقف و ۳۰ درصد هم به پایان عملیات سفت کاری رسیده است.
3243358
سیل ۲۵ تیر در شرق گلستان

وی بیان کرد: در ۲۵ تیر، شهرستان‌های مراوه‌تپه، مینودشت، گالیکش، آزادشهر و بخش‌هایی از علی‌آبادکتول و گرگان شاهد سیل بود که طبق ارزیابی‌ها ۳۹۲ واحد مسکونی و حدود ۳۹ کیلومتر از معابر ۹۰ روستا خسارت دید.

حسینی با بیان اینکه خسارات به وزارت کشور اعلام شده و منتظر ابلاغ اعتبار هستیم، افزود: در بخش مسکونی با تأمین اعتبار از بنیاد مسکن مرکز، قسمت اعظمی را کارسازی کرده و ۲۰۰ واحد تعمیراتی و ۴۴ واحد احداثی به بانک معرفی شده است.

۲۰۰ واحد مسکونی در زلزله رامیان آسیب دید

وی در خصوص زلزله ۱۷ شهریور، گفت: در زلزله ۵.۱ ریشتری رامیان، ۲۰۰ واحد مسکونی در ۱۰ روستا و شهر دچار خسارت شد که نیازمند تعمیر یا احداث مجدد هستند.

حسینی افزود: با توجه به شرایط جوی منطقه، عملیات بازسازی شروع شده و تاکنون برای ۷۰ نفر، پرونده تشکیل و به بانک معرفی شده‌اند.

وی با تأکید بر این که بنا داریم تا پایان مهرماه فونداسیون واحدها به اتمام برسد، گفت: کمک‌های دولت هم در ادامه تزریق خواهد شد و تا قبل از زمستان واحدها تکمیل می‌شود.
3550603
اعتبارات تخصیص نیافت

در خصوص جبران خسارت‌های بخش کشاورزی با رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفتگو کردیم، مختار مهاجر  گفت: در مجموع ۲۵۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض در بخش جبران خسارت کشاورزان مصوبه داشتیم که ۱۳۵ میلیارد تومان آن تخصیص یافت.

مهاجر افزود: ۹۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ۱۰۰ درصد آسیب دیده بود که با ارزیابی‌های صورت گرفته تنها به ۷۶ هزار هکتار، مبلغ ۱۳۵ میلیارد تومان پرداخت شد.

وی اضافه کرد: سیل همچنین ۶۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌ها آسیب زد که تنها ۱۱۲ میلیارد تومان تخصیص و جذب شده و اقدامات زیربنایی از جمله جاده بین مزارع، کانال‌های آب‌رسان، لایروبی و زهکشی قنوات و غیره انجام شده است.

اعتبارات در ماه اخیر ابلاغ شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان هم گفت: سیل ۹۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و تأسیسات گردشگری و میراثی و همچنین به هنرمندان و محصولات صنایع دستی خسارت وارد کرد.

احمد تجری با بیان اینکه از این مبلغ ۴۵ میلیارد تومان در حوزه فعالان گردشگری و صنایع دستی است، افزود: با توجه به فرایندهای کشوری، پرداخت خسارت‌ها زمان‌بر و در ماه‌های گذشته تسهیلات آن به استان ابلاغ شد که با توجه به شیوه نامه‌ها هم اکنون در حال تشکیل پرونده بوده و در فرآیند پرداخت هستیم.

وی در خصوص خسارت سیل به بافت قدیمی گمیشان هم گفت: به دلیل ارزشمند بودن این بافت تاریخی با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته مقرر شد بنای جدید در همان عرصه طبق معماری و ضوابط خاص بنا شود.
3548434
تجری از تشکیل پرونده برای ۴۵ واحد خبر داد و گفت: چون این ضوابط هزینه‌ای را بر مالک تحمیل می‌کرد، برخی تعدیل شده و بخشی هم به صورت بلاعوض در اختیار مالک قرار می‌گیرد.

مهدی میقانی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان نیز گفت: خسارت سیل به حوزه راه‌ها ۲۴۵ میلیارد تومان بود که تنها ۱۱۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافت.

۹ میلیارد تومان در بخش جبران خسارت صمت پرداخت شد

اما اوضاع در بخش صنعت و معدن بغرنج‌تر است و طبق گفته مدیرکل صمت گلستان تنها ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در بخش صنعت و ۱۰۰ میلیون تومان در بخش اصناف و قالی بافان پرداخت شده است.

حسین طلوعیان  گفت: طبق ارزیابی‌ها سیل سال ۹۸، حدود ۲۰۸ میلیارد تومان به واحدهای صنعتی، ۳۸ میلیارد تومان به واحدهای صنفی و ۱۰ میلیارد تومان به قالی بافان خسارت زد.

وی افزود: تنها ۱۰۰ میلیارد تومان برای جبران خسارت‌ها به استان تخصیص داده شده که از این مبلغ ۵۳ میلیارد تومان برای ۳۳۵ واحد (۵۳ واحد صنعتی و ۲۸۲ واحد صنفی و قالی‌باف) مصوب شده که از ۲ ماه پیش پرداخت‌ها آغاز شده است.

گفتنی است، در سنوات گذشته اقدامات زیربنایی زیادی برای کاهش خسارات سیل و رانش در گلستان انجام شده که می‌توان به لایروبی رودخانه‌ها، مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی و جابه‌جایی خانه‌های در معرض خطر و توسعه طرح زه‌کشی زمین‌های شمال استان اشاره کرد، اما این اقدامات کافی نیست و باید با تزریق به موقع اعتبارات از حوادث و خسارت‌ها پیشگیری کرد.