گلستان در آستانه موج سوم شیوع کرونا/ عروسی‌ و دورهمی‌ها کام مبتلایان را تلخ کرده است

گلستان در آستانه موج سوم شیوع کرونا/ عروسی‌ و دورهمی‌ها کام مبتلایان را تلخ کرده است

افزایش تعداد مبتلایان، تعداد بستری شدگان و جان‌باختگان کرونایی، استان گلستان را در آستانه وضعیت قرمز و شیوع موج سوم بیماری قرار داده است.

به گزارش صحرانیوز ، موج سوم شیوع کرونا در کشور حدود یک ماهی است که آغاز شده و هر روز تعداد زیادی از افراد را مبتلا و برخی‌ها را به کام مرگ می‌کشد.

استان گلستان در یکماه و نیم اخیر شرایط تقریبا با ثباتی را پشت سر گذاشت، تعداد شهرهای سفید در این استان به ۷ و ۸ شهر هم رسیده بود اما کم توجهی برخی از شهروندان برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی سبب شد بار دیگر کرونا در این استان اوج بگیرد.

با اینکه سازمان حمل و نقل شهرداری گرگان اعلام کرده که استفاده از ماسک در ناوگان حمل و نقل عمومی الزامی است اما هنوز هم در تاکسی‌ها و اتوبوس‌های شهری هستند شهروندانی که نه ماسک می‌زنند و نه فاصله فیزیکی را رعایت می‌کنند.

برای بررسی میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی اصناف نیز کافی است سری به بازار بزنید، کسبه و مشتریانی که استفاده از ماسک برای آنها چندان مهم نیست.

وضعیت در بانک‌ها و ادارات دولتی و شرکت‌های خصوصی هم چندان تعریفی ندارد، برخی از کارکنان توجهی به دستورالعمل‌های ستاد کرونا ندارند و معلوم نیست جریمه‌هایی که برای افراد فاقد ماسک در نظر گرفته شده بیشتر جنبه نمایشی دارد یا در عمل هم این افراد که سلامت خود و دیگران را به بازی می‌گیرند، جریمه می‌شوند.

از سوی دیگر تأکید ستاد کرونا بر عدم برگزاری تجمع‌های به ویژه در محیط‌های بسته و مسقف است، با این‌حال برنامه‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی از نشست‌های خبری گرفته تا همایش‌ها و نشست‌های مختلف همچنان ادامه دارد که خود می‌تواند یکی از علت‌های تشدید شیوع کرونا در استان باشد.

با اینکه وزارت بهداشت گلستان را جزو سه استان در معرض هشدار اعلام کرده اما از ۱۴ شهرستان، ۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۴ شهرستان نارنجی و ۴ شهرستان دیگر در وضعیت زرد قرار دارند.

سراج‌الدین عارف‌نیا، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به بستری تعداد قابل توجهی از شهروندان در مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان اظهار داشت: تعداد مبتلایان و بستری شدگان در استان طی هفته اخیر افزایش پیدا کرده است و حدود یک سوم بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

وی گفت: از مجموع بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نزدیک به نیمی از آنان بدحال بوده و به دستگاه ونتیلاتور وصل هستند.

عارف‌نیا افزود: براساس آخرین آمار شهرستان‌های گرگان، بندرگز، مینودشت، آزادشهر، بندرترکمن و مراوه تپه در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی بیان داشت: شهرستان‌های رامیان، کلاله و گالیکش در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های آق قلا، کردکوی، گمیشان، علی آبادکتول و گنبدکاووس در وضعیت زرد هستند.

وضعیت روبه قرمز کرونا در استان گلستان سبب شده تا ستاد مقابله با کرونای استان برخی محدودیت‌ها را دوباره در مناطق قرمز اعمال کند.

بر این اساس محدودیت‌هایی مانند لغو فعالیت رستوران‌ها و تالار های پذیرایی و بستن تفرجگاه‌ها و پارک‌ها در استان اجرایی شده است.

استفاده از ماسک مناسب، شست‌وشوی مداوم دست‌ها، دوری کردن از تجمع‌های و دورهمی‌ها و ماندن در خانه بهترین راه مبارزه با کرونا است.

در روزهای اخیر برگزاری جشن‌ها و عروسی‌ها در گوشه و کنار استان نیز بیشتر شده که لازم است مردم برای حفظ سلامتی خود و خانواده‌شان از رفتن به عروسی‌ها خودداری کنند و متولیان امر هم باید نظارت بیشتری بر تالارها و عروسی‌های خانگی داشته باشند.