چند واقعیت مهم درباره محدودسازی اینترنت در جهان

چند واقعیت مهم درباره محدودسازی اینترنت در جهان

طبق آمارها در مجموع حدود ۱٫۲۷ میلیارد انسان در جهان از محدودیت اینترنت و فیلترینگ آن رنج برده و تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند. این رقم به این معنی است که حدود ۲۶ درصد از مردم جهان به نوعی با محدودیت اینترنتی مواجه هستند.

به گزارش صحرانیوز ، بعد از گران شدن بنزین و آغاز اعتراضات خیابانی، قطع اینترنت و محدودسازی حاصل از آن، مهم‌ترین اتفاق در هفته اخیر بود. بعد از این اتفاق، بسیاری از کاربران که کسب و کار و فعالیت خود را مختل می‌دیدند با خشم و ناراحتی به دنبال یافتن راهی برای ارتباط با شبکه جهانی اینترنت بودند.

نباید فراموش کرد که محدودیت اینترنت نه امری امروزی، بلکه مسبوق به سابقه است. اتفاقی که علی رغم ظاهرش تاثیری بیش از پیش بر زندگی روزانه مردم در سراسر جهان دارد. در این گزارش برخی از نکات جالب را در رابطه با تاثیرات مهم  و عمیق محدودسازی اینترنتی بیان می‌کنیم.

قطع اینترنت در ایران چقدر هزینه دارد؟

بر اساس گزارش‌ها پیش‌بینی می‌شود دست کم روزی نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان به کسب و کارهای اینترنتی در مجموع لطمه خورده باشد با این حال، شنیده‌ها حکایت از آن دارد که آزادسازی اینترنت در حوزه‌ها و استان‌هایی که تضادی با امنیت عمومی نداشته باشند، از ساعات پایانی دو روز قبل شروع شده و تا چند روز آینده ادامه می‌یابد

قطع اینترنت بر چند نفر تاثیر دارد؟

طبق آمارهای منتشر شده در مجموع حدود ۱٫۲۷ میلیارد انسان در جهان از محدودیت اینترنت و فیلترینگ آن رنج برده و تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند. این رقم به این معنی است که حدود ۲۶ درصد از مردم جهان به نوعی با محدودیت اینترنتی مواجه هستند.

فیلترینگ در چین؛ از هر ۴ سایت یکی قطع است

نباید فراموش کرد که قطعی اینترنت محدود به کشور ما و برخی همسایگان نمی‌شود. وضعیت سانسور اینترنتی در چین بسیار بد است. در چین از هر ۴ وبسایتی که از طریق گوگل معرفی می‌شوند یکی فیلتر است. فیلترینگ وبسایتهای خارجی در چین به حدی است که در مجموع ۹۲۳ سایت توسط دولت این کشور فیلتر شده است.

در چین پلیس اینترنتی وجود دارد. این پلیس ۳۰ هزار مامور در استخدام خود دارد. وظیفه این شاخه از پلیس این است که افرادی را که محتویات اینترنتی بارگذاری می‌کنند، ردیابی کرده و در صورتی که تشخیص دهد محتوا غیر اخلاقی یا به عبارتی ناقض سیاستهای چین است، فرد را دستگیر نماید. در این کشور کارآگاهان اینترنتی وجود دارند. این افراد به آرشیو بزرگ دولت دسترسی دارند. در این آرشیو کلیه مکالمات، تصاویر، فیلمها و هرگونه محتوایی که توسط شهروندان بارگذاری می‌شود ثبت و ضبط می‌شوند. این ماموران و کارآگاهان سعی دارند از طریق بررسی این آرشیو بزرگ جاسوسها و مجرمین اطلاعاتی چینی را شناسایی و دستگیر نمایند.

همچنین شبکه‌های اجتماعی مرسوم جهان در چین بلاک هستند. شبکه های اجتماعی داخلی در این کشور به سرعت رواج یافته اند. در این بین، توییتر بیش از سایر شبکه ها محدود است. دولت چین نظارت شدیدی بر توییتر دارد و عملا کاربران این شبکه  اجتماعی را زیر نظر می‌گیرد. به جز توییتر، یوتیوب و فلیکر و بعد از آن فیسبوک و واتس اپ هم تحت نظارتهای شدید دولتی هستند.

وضعیت فیلترینگ در اروپا

در اروپا هم محدودیت اینترنتی وجود دارد، اما این محدودیت‌ها محتوایی است و بیشتر مرتبط به نقض قانون کپی رایت است نه مسائل دیگر. اتحادیه اروپا تاکید بسیاری بر اجرای قانون کپی رایت دارد.

در انگلیس بیشترین محدودیت و بلاک اینترنتی مربوط به سایتهای پورنوگرافی کودکان است. در کانادا محتویات سایبری مربوط به اظهارات نژادپرستانه و ضد سیاه پوستان بیش از پیش بلاک می‌شود. در فرانسه و آلمان اما محتویات فاشیستی و نازی محدود و فیلترمی‌شوند.

کرنش گوگل و یاهو در مقابل قوانین سانسور چین

معمولا سایتها و مراکز اینترنتی مشهور مانند گوگل و یاهو قوانین خود را دارند و تنها تا حدی تابع قوانین مالکیت معنوی ایالات متحده آمریکا و سازمان ملل هستند. این مراکز به نوعی کشورهای مستقلی هستند که بنا به تشخیص خود محدودیت‌هایی را در برخی کشورها برای کاربران ایجاد می‌کنند. بسیار بعید است نظام سیاسی یک کشور بتواند مدیران این سایتها را مجبور کند که قوانین خود را در کشورها تغییر دهند. با این حال، چین یک استثنا است. مخاطبان چینی به حدی زیاد و فعالند که هم گوگل و هم یاهو قبول کرده اند که قوانین نظام سانسور چین را پذیرفته و تحت نظارت محدودیتهای مختلف کومنیست‌ها در این کشور فعالیت نمایند.

قطعی اینترنت؛ سایتهای خارجی یا داخلی

بیشتر محدودیتهای اینترنتی مربوط به سرورها و محتویات خارجی است. در چین، عربستان و کشورهای افریقایی شبکه‌ها و سایتهای خارجی فیلتر می‌شوند. با این حال، در برخی موارد سایتهای داخلی هم فیلتر می‌شوند. ایران نمونه ای از کشورهایی است که گاهی سایتها و محتویات اینترنتی داخلی را  هم محدود می‌کند.

منبع: خبر فوری