قالب وردپرس خرید قالب وردپرس فروشگاه قالب وردپرس قالب خبری وردپرس

صحرانیوز انبارالوم

پایگاه خبری و فرهنگی


امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
پرداخت یارانه بنزین عادلانه بود؟/ ورود مجلس به ماجرای یارانه حمایت معیشتی

پرداخت یارانه بنزین عادلانه بود؟/ ورود مجلس به ماجرای یارانه حمایت معیشتی

در روزهای اخیر بسیاری از مردم گله دارند که یارانه معیشتی و یا همان یارانه بنزین به حساب آنها واریز نشده است.

صحرانیوز – یارانه معیشتی یا طرح حمایت معیشتی طرحی است که دولت معتقد است بر اساس آن درآمد حاصل از گران شدن بنزین را به حساب مردم واریز می کند. بر همین اساس دولتی ها ادعا کردند که طی سه مرحله برای ۶۰ میلیون ایرانی یارانه واریز کرده اند اما پیام های بیشماری از طرف مردم برای ما ارسال شده که چنین یارانه ای دریافت نکرده اند.

از این روی به نظر می رسد در گام اول دولت باید شفاف سازی کند که برای چه کسانی یارانه حمایت معیشتی را واریز کرده است.

از سوی دیگر مجلسی ها نیز که مراجعات و پیام های زیادی درباره دریافت نکردن یارانه معیشتی دریافت کرده بودند تصمیم گرفته اند در طرحی یک فوریتی “طرح الزام دولت به پرداخت تمامی درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به مردم” را ارائه کنند تا این موضوع به سر منزل مقصود برسد.

​محمدرضا ابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره می گوید:  تعدیل شکلی با حفظ محتوای مصوبه سوان سه قوه یکی از هدف از تدوین این طرح است به عنوان مثال تغییر نرخ سهمیه‌ها، خدمات عمومی، پوشش بهتر حمل و نقل عمومی که تورمی برای جامعه نداشته باشد. ترغیب مردم به گاز سوز کردن خودروها با ارائه تسهیلات به داوطلبان نیز در این بخش می‌گنجند.

این نمتاینده مجلس تصریح کرد: یکی دیگر از اهداف تدوین این طرح اصلاح و اجرای سیاست‌های جبرانی است که اکنون در قالب پرداخت وجه نقدی به بخشی از مردم دنبال می‌شود که در این طرح نحوه توزیع اصلاح شده است به عنوان مثال مشخص می‌شود این توزیع به صورت کالای اساسی باشد یا برای همه یکسان باشد و…

وی هدف سوم از تدوین “طرح الزام دولت به پرداخت تمامی درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به مردم را کنترل قیمت‌ها عنوان کرد و افزود: قیمت‌های کنونی کالاهای مختلف خارج از منطق و رویکرد کارشناسی است.

به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی برای بررسی این طرح تشکیل کمیسیونی مشترک پیش بینی شده است و امید است با تصویب آن دغدغه‌های مردم رفع شده و با نظارت بیشتر از افزایش قیمت‌ها جلوگیری شود.

موسوی لارگانی دیگر نماینده مجلس نیز گفت: شیوه پرداخت یارانه بنزین صحیح نیست و بسیاری از نیازمندان واقعی جامعه هدف این طرح قرار نگرفته‌اند بنابراین نباید فقط درآمد افراد را ملاک برای پرداخت یارانه قرار داد چراکه بسیاری افراد درآمد پایین اما املاک بسیاری دارند در مقابل نیز ممکن است یک کارمند درآمد نسبتا خوبی داشته باشند اما مستاجر باشد.

وی ادامه داد: شیوه پرداخت یارانه بنزین به مردم عادلانه نیست لذا باید به اعتراض های  مردمی در این رابطه رسیدگی کرد، اضافه کرد: شنیده‌ام که مثلا یک استاد دانشگاه یارانه دریافت کرده اما این یارانه به سرایدار همان دانشگاه تعلق نگرفته است که نشان از عدم شناسایی درست اهداف نیازمند در این طرح است لذا باید طریقه شناسایی و برنامه ریزی برای پرداخت یارانه معیشت بنزین اصلاح شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: بنا به گفته دولتمردان روزانه ۹۷ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود که اگر دولت قیمت بنزین را ۱۵۰۰ اعلام کرده بود، ۵۰ درصد به درآمد دولت اضافه شده و می توانست از این محل بسیاری از زیرساخت‌ها و فعالیت های خود را دنبال کند و در عین حال نیاز به دادن یارانه نبود.

سوال خود را مطرح کنید :


ارسال نظر