همه آنچه باید از حشد الشعبی بدانید / آمریکا به دنبال بهانه برای تقابل با ایران

همه آنچه باید از حشد الشعبی بدانید / آمریکا به دنبال بهانه برای تقابل با ایران

حمله شب گذشته آمریکاییها به مقر نیروهای حشد الشعبی در عراق می‌تواند آغاز بحران جدیدی در منطقه باشد که هوشیاری بازیگران سیاسی را می‌طلبد.

به گزارش صحرانیوز ، یکشنبه شب بود که خبر حمله  هواپیماهای ائتلاف بین المللی تحت فرماندهی آمریکا به پنج پایگاه نیروهای حشد الشعبی در استان الانبارعراق مخابره شد این حملات به بهانه کشته شدن یک غیر نظامی آمریکایی در حمله به یک پایگاه نظامی آمریکا در شمال غربی کرکوک صورت گرفت.

تلفات حمله نظامی آمریکا به عراق

یکی از مقام‌های الحشد الشعبی یکشنبه شب اعلام کرد که در حمله آمریکا به مواضع گردان‌های حزب الله و الحشد الشعبی، ۲۵ تن شهید و ۵۱ نفر نیز زخمی شدند.

حشد الشعبی چه کسانی هستند ؟

بسیج مردمی عراق یا حشدِ شعبی که به بسیج عراق نیز معروف است، به نیروهای شبه‌نظامی عراق گفته می‌شود که در کنار ارتش این کشور قرار دارند و با هدف مبارزه علیه داعش سازمان دهی شده‌اند. این نیرو از حدود ۴۰ گروه مختلف تشکیل شده که عمدتاً گروه‌های شیعه هستند اما گروه‌های سنی مذهب و مسیحی و ایزدی نیز در آن حضور دارند.

بسیاری از این گروه‌های شیعه قبلاً به‌طور مستقل در عراق و به خصوص علیه نیروهای ائتلاف فعالیت داشته‌اند. در روز ۲۶ نوامبر ۲۰۱۶ با اکثریت آرای مجلس عراق به عنوان یک سپاه جدا از ارتش رسمیت پیدا کرد.

در سال ۲۰۱۴ و پس از افتادن موصل در ۵ تا ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴ میلادی به دستِ نیروهای داعش در واکنش به فتوای مراجع عراق به‌ویژه فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی، این نیرو تشکیل شد. هدف این نیروها کمک به ارتش و نیروهای امنیتی عراق برای پاسداری از مکان‌های مذهبی و نیز مقابله با تهاجم است.

جایگاه قانونی حشد الشعبی در عراق

در سپتامبر ۲۰۱۵ حیدر عبادی نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که گروه‌های حشد شعبی بخشی از نیروهای حکومتی هستند. پارلمان عراق، نیز در آذرماه ۱۳۹۵ قانون حمایت از نیروهای حشد الشعبی را تصویب نمود. با تصویب این قانون، حشد الشعبی رسماً به یک نهاد قانونی تبدیل شد و جزئی از ساختار ارتش عراق به شمار می رود و می‌تواند زیر نظر شورای عالی امنیت ملی عراق قانونی فعالیت کند.

نسبت نیروهای حشد الشعبی با ایران

از آنجا که حشد الشعبی از گروه‌های شیعه تشکیل شده است برخی معتقدند که این گروه از سوی ایران حمایت می‌شود در صورتی که ایران همواره این موضوع را رد کرده است. هرچند حضور ایران در مبارزه با تروریست در عراق غیر قابل کتمان است ولی ایران همواره اعلام کرده است که چه در عراق و چه در سوریه به درخواست دولتهای متبوع این کشورها حضور دارد و به آنها در مبارزه با ترویست کمک میکند.

حضور حشد الشعبی در ایران

در جریان سیل ابتدای سال جاری در کشورمان تعدادی نیروهای حشد الشعبی  برای کمک رسانی به مردم سیل زده وارد ایران شدند که البته این رخداد منتقدان خاص خود را به اظهار نظر وادار کرد.

ادامه ادعاهای واهی امریکا بر علیه ایران

یک مقام آمریکایی به بیان ادعاهای بی‌اساس علیه ایران پرداخت و مدعی شد: تهران یا باید حمله به آمریکایی‌ها را کنار بگذارد یا عواقب سنگین‌تری را متحمل خواهد شد.

تام کاتن سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در توئیتر خود در واکنش به حمله واشنگتن به پایگاه حشدالشعبی مدعی شد: حملات علیه مواضع و منافع ایران در سوریه و عراق توجیه‌پذیر است. این حملات پاسخی شایسته و درست به کشته شدن یک آمریکایی و زخمی شدن تعدادی دیگر در عراق است. تهران یا باید حمله به آمریکایی‌ها را کنار بگذارد یا عواقب سنگین‌تری را متحمل خواهد شد.

مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا  نیز در این ارتباط گفت که ما نمی‌ایستیم تا جمهوری اسلامی ایران مردان و زنان آمریکایی به خطر بیاندازد.

خوشحالی صهیونیست‌ها  از بمباران مواضع حشد شعبی

«اسرائیل کاتص» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی یکشنبه شب از حمله ارتش آمریکا به مواضع الحشد الشعبی عراق استقبال کرد و آن را اقدامی در تقابل با ایران توصیف کرد. کاتص در توییتر نوشت: «بیانیه پنتاگون مبنی بر اینکه نیروهای ایالات متحده در پاسخ به حمله به نیروهای ائتلاف، به ۵ مرکز سازمان حزب‌الله در عراق و سوریه حمله کرده‌اند، یک نقطه عطف در برابر عملکرد نیروهای مورد حمایت ایران است

برای ایران دام پهن کردند

حوادث اخیر در عراق از نگاه برخی کارشناسان دامی برای ایران است.  همانطور که حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به حملات شب گذشته آمریکا به نفرهای حشد الشعبی در عراق گفت: موضوع چالش آمریکا در عراق می‌تواند برای ایران یک دام و کمین باشد و باید کشورمان پرهیز کند تا داخل چنین دامی نیفتد. وی تاکید می‌کند که هیچ‌گاه راهبرد جمهوری اسلامی ایران چالش با نظامیان خارجی در منطقه نبوده است.

واکنش وزارت امور خارجه به اتفاقات یکشنبه عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تجاوز نظامی آمریکا به نیروهای عراقی را مصداق بارز تروریسم ارزیابی کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آمریکا با این حملات، حمایت قاطع خود را از تروریسم و بی‌توجهی به استقلال و حاکمیت کشورها نشان داده است و باید مسئولیت تبعات این اقدام غیرقانونی خود را بپذیرد. موسوی ضمن اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از استقلال، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق، همدردی جمهوری اسلامی ایران را با خانواده شهدا و مجروحان این حمله تروریستی آمریکا اعلام کرد.