نوش داروی جهانگیری بعد از مرگ فرهاد! دولت روحانی بازهم دیر رسید؛

نوش داروی جهانگیری بعد از مرگ فرهاد!

اسحاق جهانگیری در حالی خطاب به استاندار کردستان بر توجه به معیشت کولبران تأکید می کند که چند سال پیش نیز قول رفع مشکلات کولبران را داده بود و در واقع این تأکیدات فقط تکرر تکرار است و در عمل راه به جایی نمی برد.

به گزارش صحرانیوز ، روز ۲۶ آذر، ۵ نفر از اهالی روستای نی راهی گردنه تته شدند تا بارهایشان را به مقصد برسانند، این گردنه مسیری سخت است که در منطقه اورامانات در منطقه صفر مرزی و حدفاصل حلبچه و مریوان قرار گرفته است. این گردنه در ۶ ماه سال همیشه کولاک و برف است.

از این ۵ نفر دو برادر ۲۱ و ۱۷ ساله هیچگاه به خانه برنگشتند و جسد یخ زده آنها پس از چند روز جستجو توسط مردم منطقه و نیروهای سپاه سروآباد پیدا شدند.

«فرهاد و آزاد خسروی» دو برادر اهل روستای «نی» از توابع مریوان بودند که در حین کولبری در ارتفاعات «تته» اورامان در اثر کولاک برف و سرما دچار حادثه شدند که پس از چهار روز جستجو، ظهر جمعه ۲۹ آذر ۹۷جسد فرهاد ۱۷ ساله پیدا شد ضمن اینکه جسد بی‌جان آزاد نیز یک روز پس از مفقودی پیدا شد.

محمد اصغری، یکی از اهالی روستای نی که در عملیات جست‌وجو حضور داشت درباره شرایط کولبری در منطقه می‌گوید: «کولبری آن هم در این فصل کار هرکسی نیست. شاید از بین ۱۰۰نفر ۲، ۳نفر بتوانند این کار را انجام دهند. آن هم اگر از جان‌شان سیر شده باشند. آزاد و فرهاد به‌دلیل شرایط سخت مالی که خانواده‌شان دارد مجبور به این کار شدند. آزاد کمتر به کولبری می‌رفت و اما فرهاد با ۱۴سال سن مدت‌ها بود که کولبری می‌کرد.» او ادامه می‌دهد: «کولبرها ۶ساعت تا مرز خرمال و نزدیکی حلبچه پیاده روی می‌کنند تا بار بیاورند. آنهایی که خیلی قوی باشند می‌توانند بارهای ۲۰کیلویی و کمی بیشتر را بیاورند و باید مسیری سخت را حدود ۶ساعت با این بار سنگین پیاده روی کنند. اما امثال آزاد و فرهاد که جثه کوچک‌تری دارند حداکثر بارهای ۱۵کیلویی را می‌آورند تا ۱۵۰هزار تومان دستمزد بگیرند. آنها به‌خاطر سرما و راهی که پر از پرتگاه است با جان‌شان بازی می‌کنند اما چاره‌ای ندارند و گاهی این تنها راه به‌دست آوردن یک لقمه نان است.».

به گفته فاتح ارژنگ دهیار روستای نی، بیش از ۵۰ درصد مردم این مناطق کولبر هستند و روزی خود را از این راه به دست می‌آورند. بخش هایی از روایت دهیار روستای نی داغ حاصل از جان باختن این دو برادر را بیشتر می کند. او اظهار کرده است: پدر و مادر این دو نوجوان یعنی آزاد خسروی و فرهاد خسروی معلول بوده و تحت پوشش بهزیستی قرار دارند پدر دارای معلولیت جسمی و ذهنی و مادر دارای معلولیت ذهنی است. این دو برادر هم برای امرار معاش و توان ادامه تحصیل شروع به کولبری کردند.

اما اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در پیامی از استاندار کردستان خواسته است سریعاً برای رسیدگی به وضعیت معیشتی این خانواده نجیب اقدام کند و نتیجه را به اطلاع افکار عمومی برساند.

البته معاون اول رئیس جمهور در تیرماه ۹۶ هم گفته بود: «دیدن تصاویر مردم منطقه که برای امرار معاش از طریق کولبری بارهای سنگین و حجیمی را بردوش حمل می‌کنند دردآور است و باید برای کمک به آنها چاره‌ای اندیشیده شود. دولت برای حل این مساله از ایده‌ها و طرح‌های جایگزین و حتی کمک مادی به منظور برطرف کردن نیازهای این قشر از جامعه حمایت می‌کند تا کولبری به‌عنوان یک شغل از حیات اجتماعی کردستان رخت بربندد».

جهانگیری در حالی این اظهارات را بر زبان می آورد که اگر قرار بود دولت کاری برای کولبران انجام دهد و تدبیری برای اشتغال آنان بیاندیشید، از تیرماه ۹۶ تا الان باید این کار را می کرد! در واقع اظهارات معاون اول رئیس جمهور به مثابه ضرب المثل معروف «نوش دارو بعد از مرگ سهراب» است. نوش دارویی که با این شرایط دولت درمانگر نخواهد بود.