ناامیدی پنبه‌کاران گلستانی از کشت طلای سفید

ناامیدی پنبه‌کاران گلستانی از کشت طلای سفید

در حالی‎که این روزها پنبه کاران گلستانی مشغول برداشت محصول خود هستند اما مشکلات تکراری در فصل برداشت همچون واردات بی‌رویه، حضور پررنگ واسطه‎ها در مزارع و افزایش چند برابری هزینه‎ها موجب شده تا باری دیگر بیشترین خسارت عاید کشاورزانی باشد که تمام تلاش خود را برای کشت این محصول استراتژیک به کار می‎برند.

ناامیدی پنبه‌کاران گلستانی از کشت طلای سفید/ پیشی گرفتن هزینه‎های کشاورزی از درآمد کشاورزان

به گزارش صحرانیوز ، چند ماه پیش و در آستانه فصل کشت پنبه مسوولان مربوط در حوزه جهاد کشاورزی از استقبال کشت طلای سفید در گلستان خبر دادند، خبری که باعث شد بار دیگر این امید در دل هزاران گلستانی ایجاد شود که شاید روزی بتوان تابلوی «به سرزمین طلای سفید خوش آمدید» را در ورودی گلستان افراشته کرد.

مسوولان مربوط، عملکرد خوب محصول و قیمت مناسب فروش را دلیل اصلی استقبال کشاورزان از کشت پنبه، این محصول استراتژیک در سال جاری را اعلام کردند سطح زیر کشت پنبه در گلستان در مقایسه با سال گذشته ۸ هزار هکتار بیشتر شد سال گذشته حدود ۱۷ هزار هکتار و سال جاری ۲۲ هزار هکتار پنبه در گلستان با پیش‌بینی تولید ۴۰ هزار تن وش کشت شد.

 چند روزی است برداشت پنبه در گلستان آغاز شده اما این بار نه خبری از رضایت کشاورزان و نه خبری از حمایت این قشر زحمتکش در وضعیت نابسامان فروش به گوش می‎رسد. داستان تکراری نارضایتی کشاورز از قیمت فروش محصول  بار دیگر به یکی از سوژه‎های تکراری اما غم‌انگیز رسانه‎ها تبدیل شده است واردات بی‌رویه، حضور پررنگ واسطه‎ها در مزارع و فصل برداشت و افزایش چند برابری هزینه‎ها موجب شده تا بار دیگر کمر کشاورز زیر بار مشکلات خم‌تر از گذشته شود.

*قیمت پیشنهادی برای خرید پنبه، توجیه اقتصادی برای کشاورز ندارد

در حالی که قیمت خرید پنبه ۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده بود اما به گفته کشاورزان این محصول با قیمتی پایین‎تر از آنها خریداری می‎شود و از سویی با افزایش چند برابری هزینه‎ها طی چند ماه گذشته، این قیمت هیچ توجیه اقتصادی برای کشاورزان ندارد.

در همین رابطه یک کشاورز گلستانی در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: هر کیلو تولید وش پنبه ۱۰ هزار تومان برای کشاورز هزینه دارد حال آنکه در بهترین حالت ممکن پنبه را کیلویی ۸ هزار تومان از کشاورز خریداری می‎کنند.

علی خدری با بیان اینکه با این قیمت خرید جمع آوری پنبه اصلأ مقرون با صرفه نیست، افزود: سال گذشته سم را ۴۰ هزار تومان خریداری می‎کردیم اما امسال قیمت آن به ۴۰۰ هزار تومان رسیده است با احتساب هزینه اجاره زمین، آب بها و قیمت بقیه نهاده‎ها تولید پنبه در شرایط کنونی برای کشاورز توجیه اقتصادی ندارد و تنها ضرر عاید وی خواهد شد.

وی بیان کرد: بسیاری از کشاورزان در بازار بابت هزینه‎های کشت بدهکار هستند و مجبورند برای داشتن نقدینگی محصول خود را به دلال‎ها به صورت سلف بفروشند.

*حذف ارز دولتی از برخی نهاده‎ها دلیل افزایش قیمت هزینه‎های کشاورزی

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی گلستان مهمترین دلیل افزایش قیمت هزینه‎ها در بخش کشاورزی را مربوط به افزایش قیمت نهاده‎ها دانست و گفت: برخی نهاده‎ها از جمله کود و سم جزو نهاده‎های وارداتی بودند که ارز دولتی از آنها برداشته شد و همین امر دلیل افزایش قیمت تمام شده محصول کشاورزی است.

سعید حسن‎پور افزود: با وجود آنکه اختلاف فاحشی بین قیمت توافقی و قیمت خرید تضمینی وجود دارد اما این قیمت هنوز پاسخگوی هزینه‎های کشاورزی نیست.

وی بیان کرد: سال گذشته برای هر کیلو پنبه ۵ هزار و ۹۰۰  تومان هزینه برآورد شد اما هزینه‎های مربوط به این محصول در سال جاری تا۱۰ هزار تومان برآورد شده است.

*واردات، تیشه به ریشه تولیدات بخش کشاورزی می‎زند

یکی از دلایل اصلی نامناسب بودن قیمت فروش محصولات کشاورزی واردات بی رویه محصولات در فصل برداشت است، به گفته برخی مدیران کارخانه پنبه پاک‌کنی در گلستان، واردات بی‌رویه در زمان برداشت و اشباع بازار موجب می‎شود تا کارخانه‎ها قادر به فروش پنبه نباشند بنابراین برای فروش پنبه مجبور به کاهش قیمت هستند.

پنبه از جمله محصولات استراتژیک محسوب می‎شود که در سالیان نه چندان دور به وفور در گلستان کشت می‎شد اما عدم حمایت از کشت این محصول کشاورزان گلستانی را مجبور به کشت‎های دیگر کرد تا شاید با کشت‎های جایگزین بخشی از مشکلات این قشر رفع شود.

در حالی‎که طی چند سال اخیر با کمک رسانه‎ها و برخی مسوولان دلسوز تلاش‎ها برای احیای طلای سفید در گلستان آغاز شد و کشاورزان از  کشت پنبه استقبال کردند حالا و در زمان برداشت این محصول مهم که کشاورز چشم انتظار حمایت است خبرهایی از واردات بی‌رویه پنبه و داستان تکراری ماندن محصول بر دست کشاورز شنیده می‎شود، اما داستان غم انگیز‎تر می‎شود وقتی ارز دولتی از نهاده‎های کشاورزی که پایه و اساس تولید هستند حذف  و هم‎چنان مسوولان دلسوز در حوزه کشاورزی سخن از حمایت کشاورز را بر زبان جاری می‎کنند!

نیاز پنبه محلوج در کشور ۱۸۰ هزار تن است و در کشور ۹۰ هزار تن پنبه کشت می‎شود در واقع هنوز ۵۰ درصد نیاز پنبه کشور وارداتی است. امسال سطح کشت پنبه در کشور به ۷۰ هزار هکتار رسید برای خودکفایی باید سطح کشت سه برابر شود و تنها راه تحقق این امر حمایت از پنبه‌کاران است