میزان آب های تجدید پذیر استان تغییر نکرده ولی جمعیت دوبرابر شده / کمبود آب گرگان بحرانی می شود بررسی مشکل آب مرکز استان از نگاه مسئولان؛

میزان آب های تجدید پذیر استان تغییر نکرده ولی جمعیت دوبرابر شده / کمبود آب گرگان بحرانی می شود

مدیر عامل آب منطقه ای گلستان گفت : میزان آب های تجدید پذیر استان در ۵۰ سال گذشته تغییری نکرده ولی میزان جمعیت دو برابر شده است.

به گزارش صحرانیوز ؛ سید محسن حسینی در دومین روز از هفته صرفه جوئی در مصرف آب در جمع اصحاب رسانه استان با بیان اینکه صرفه جوئی یک مطالبه جدی در استان است، اظهار کرد: گلستان سالانه ۲.۵ میلیارد متر مکعب آب سطحی و زیرزمینی تجدیدپذیر دارد که ۱.۷ میلیارد مترمکعب آن از قابلیت مصرف در بخش های شرب، بهداشت، محیط زیست، صنعتی، کشاورزی و گردشگری برخوردار است.

حسینی افزود: سرانه آب در استان گلستان نسبت به کشور کمتر است، جمعیت استان گلستان ۲ میلیون نفر است و به ازای هر فرد یک‌هزار و ۲۵۰ مترمکعب آب در سال برای مصارف مذکور وجود دارد.

وی ادامه داد: میزان آب های تجدید پذیر استان در ۵۰ سال گذشته تغییری نکرده ولی میزان جمعیت دو برابر شده است.

مدیر عامل شرکت در ادامه بر رعایت الگوی کشت، زمان کشت، زمان آبیاری در طول شبانه روز، آتش نزدن بقایای کشت، سرمایه گذاری در انتقال و توزیع آب کشاورزی، توجه و عمل به راندمان آبیاری در مزرعه و استفاده چند منظوره از آب مهار شده تاکید کرد.

حسینی با بیان اینکه صرفه‌جویی آب یک مطالبه جدی است، گفت: کشت غرقابی برنج در استان گلستان اشتباه است ولی با شیوه خشکه کاری مخالفتی وجود ندارد.

نظر نمایندگان گرگان در خصوص کمبود آب

نماینده گرگان و آق قلا نیز گفت :  با روند موجود مشکل آب شرب گرگان در آینده‌ای نه چندان دور به بحران تبدیل خواهد شد و باید چاره‌ای جدی برای آن اندیشید.

غلامرضا منتظری اضافه کرد : علاج‌بخشی سد وشمگیر هم باید جدی گرفته شود و این سد مشکل آب دارد و آسیب‌های جدی به آن وارد شده است.

رمضانعلی سنگدوینی دیگر نماینده گرگان و آق قلا نیز گفت : شیرین سازی آب و احداث سد میرداماد چندین سال طول می‌کشد و باید راه ضربتی که احداث چاه است برای تامین آب شرب گرگان در نظر گرفته شود و قرار بود ۱۰ حلقه چاه برای تامین آب شرب در گرگان احداث شود که این اتفاق رخ نداد.