زمان اعلام قیمت خرید تضمینی جو از زبان معاون جهاد کشاورزی گلستان گلستان آماده برداشت محصولات پاییزه است؛

زمان اعلام قیمت خرید تضمینی جو از زبان معاون جهاد کشاورزی گلستان

معاون جهاد کشاورزی گلستان گفت: قیمت خرید تضمینی جو در سطح ملی تصمیم‌گیری می‌شود و باتوجه‌به اینکه کشاورزان گلستانی در آستانه برداشت این محصول قرار دارند وزارتخانه قول داده تا روزهای آینده قیمت تضمینی جو را اعلام کند.

 حسین پهلوانان در گفتگو با خبرنگار سرویس اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما» گفت: استان گلستان آماده برداشت محصولات کشت پاییزه است و هماهنگی لازم برای برداشت محصولات و خرید تضمینی از کشاورزان انجام شده است.

معاون جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: دانه‌های روغنی کلزا زودتر از دیگر محصولات کشاورزی برداشت می‌شود و ۴۴ مرکز خرید به این منظور تدارک‌دیده‌شده و باتوجه‌به شرایط استان چند مرکز خرید در شمال استان و شهرستان‌های گمیشان و بندر ترکمن بازگشایی شده و به‌زودی کارخانجات دیگر نیز برای خرید این محصول کشاورزی به‌صورت تضمینی اقدام می‌کنند.

پهلوانان بیان کرد: قیمت تضمینی کلزا ۳۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است که این خرید با مباشرت تعاون روستایی صورت می‌گیرد و با تصمیمات سطح ملی کارخانه روغن‌کشی در برش یک ماه بنا شده بهای کلزا را به کشاورزان پرداخت خواهند کرد.

وی افزود: امسال بهای گندم ۱۵ هزار و ۵۰۰ در نظر گرفته شده و متولی خرید گندم اداره کل غله و با مباشرت تعاون روستایی در نظر گرفته شده است، ۱۰۵ مرکز خرید تضمینی اعم از سیلو ملکی، کارخانجات آراد، انبارهای استیجاری و انبارهای تعاون روستایی برای خرید محصول گندم از کشاورزان اقدام می‌کنند.

معاون جهاد کشاورزی گلستان ابراز داشت: باوجوداینکه در آستانه خرید محصول کشاورزی جو از کشاورزان هستیم؛ اما هنوز از سوی شورای قیمت‌گذاری قیمت تضمینی برای این محصول اعلام نشده و قول‌هایی داده شده تا در چند روزی که به برداشت این محصول باقی‌مانده قیمت خرید تضمینی جو اعلام شود.

پهلوانان با بیان اینکه متولی خرید جو پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی است، گفت: علت اخیر در اعلام قیمت بررسی میزان موجودی، واردات، تحلیل هزینه‌ها و مصارف دامداران است و به لحاظ اینکه کشاورزان در برداشت این محصول تعجیل نکنند و رطوبت آن کاهش پیدا کند از سوی وزارتخانه اعلام شده تا در تاریخ ۲۵ اردیبهشت قیمت خرید تضمینی جو اعلام شود.

وی افزود: پیش‌بینی ما این است که بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم از مزارع گلستان برداشت شود که ۹۰۰ هزار تن آن به‌صورت تضمینی خریداری خواهد شد و همچنین ۱۲۰ هزار تن کلزا و ۱۶۰ هزار تن جو پیش‌بینی می‌شود که در سال زراعی جدید برداشت شود