جهش تولید در گرو استفاده از ظرفیت نیروی جوان و جهادی است

جهش تولید در گرو استفاده از ظرفیت نیروی جوان و جهادی است

حجت الاسلام بحرینی یزدی با اشاره به الزامات جهش تولید گفت: اما از شرایط امیدوار کننده فعلی اقتصاد ما می توان به وجود نیروی کار جوان، با انگیزه و با استعداد، روحیه جهادی و بازار های گسترده در اطراف کشور اشاره کرد.

به گزارش صحرانیوز ؛ حجت الاسلام «حسین بحرینی یزدی» ، با اشاره به وضعیت فعلی کشور از نظر اقتصادی و به ویژه موضوع تولید، اظهار داشت: از بعد از جنگ جهانی دوم رشد تکنولوژی در جهان بر تولید کالاها بسیار اثر گذار  بوده است، در دوران رژیم پهلوی دوم توجهی به ورود تکنولوژی نشد و کارهایی نیز که صورت گرفت در قالب مونتاژ بود؛ در نتیجه ایران دچار یک عقب افتادگی ناشی از مسئله تکنولوژی شد.

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم ابراز داشت: ما حتی اگر در علم هم پیشرفت کنیم با کاربردی کردن این علم و تکنولوژی فاصله داریم، در نتیجه به صورت ساختاری تولید کشور ما با تکنولوژی روز دنیا چندان منطبق نمی باشد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو یادآور شد: یکی از دلایل تاکید مقام معظم رهبری بر ایجاد شرکتهای دانش بنیان و کاربردی کردن تحقیقات مهم از جمله نانو تکنولوژی این است که توجه به مسئله تکنولوژی در تولید بیشتر گردد.

حجت الاسلام بحرینی یزدی با اشاره به وضعیت کشور از لحاظ تامین سرمایه یادآور شد: کشور ما با نوسانات ارزش نفت و استفاده دولت از منابع حاصل از فروش نفت برای مخارج جاری از این منابع همچنین تحریم های ظالمانه آمریکا و غرب از ابتدای انقلاب تاکنون منجر شده اند که تشکیل سرمایه داخلی و ورود سرمایه های خارجی با محدودیت جدی مواجه شود.

وی بیان داشت: نظام بانکی ناموفق، متزلزل و احیاناً کارنابلد، همچنین بورس نو پا نیز نتوانستند در تامین سرمایه های لازم برای تولید، کمکی انجام دهند؛ تأکید می کنیم که تولید مدرن حتماً وابسته به ابزار و سرمایه است از این رو تامین نشدن سرمایه یکی از مشکلات اصلی بحث رونق تولید در اقتصاد ایران است.

این کارشناس اقتصاد اسلامی تصریح کرد: این که نمی توانیم سرمایه خارجی جذب کنیم به معنای این نیست که در رونق تولید یا جهش تولید شکست می‌خورد بلکه به معنای این است که باید به هر نحو سرمایه های داخلی را مدیریت نمایم و با بهینه سازی استفاده از منابع به مرور زمان با افزایش تولید، برداشت مناسب از تولیدات به عنوان سرمایه جدید و مدیریت سرمایه اقدام نماییم.

وی با تأکید بر این که اصلاح نظام بانکی و مالی یکی از لوازم جدی جهش تولید است، گفت: همچنین مسئله بی ثباتی ارزش پول عدم مدیریت پولی و تورم های افسارگسیخته نیز چشم انداز مناسبی برای تقاضا از طرف مصرف کنندگان و حتی سرمایه گذاری از طرف کارآفرینان ایجاد نمی کند.

حجت الاسلام بحرینی یزدی یادآور شد: تورم های بالای ۱۰ درصد ذهن مردم را به گونه خراب می‌کند که نمی‌توانند تصمیم مناسبی برای مسئله تولید و مصرف اتخاذ نمایند یا آنها را به سمت سودجویی های کاذب و سفته‌بازی هدایت می‌کند.

وی با ذکر این نکته اساسی که نقدینگی کنترل نشده یک بلای جدی برای اقتصاد کشور ما محسوب می‌شود، خاطرنشان ساخت: متاسفانه ساختار سازمان پولی کشور ما دارای هیچگونه نظریه و استراتژی در راستای فعالیت خود نیست و تحریم‌های ظالمانه نیز به این مشکل دامن زده است.

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که ترویج روحیه سود طلبی نیز ضرری کمتر از تحریم‌های ظالمانه نداشته و ندارد، گفت: اما از شرایط امیدوار کننده فعلی اقتصاد ما می توان به چند چیزی اشاره کرد؛ نخست وجود نیروی کار جوان، با  انگیزه و با استعداد برای ورود به عرصه تولید؛ دوم روحیه جهادی که در بخش زیادی از جامعه ما وجود دارد و سوم بازار های گسترده در اطراف کشور ما با فرهنگ و ذائقه مشابه با ما.