تصویب اعتبار ۴ میلیارد تومانی برای علاج‌بخشی سد وشمگیر در سال جاری سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گلستان خبر داد:

تصویب اعتبار ۴ میلیارد تومانی برای علاج‌بخشی سد وشمگیر در سال جاری

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: امسال برای علاج بخشی سد وشمگیر اعتبار ۴ میلیارد تومانی مصوب شده است، در حالی که تکمیل طرح نیاز به اعتبار بیشتری دارد.

به‌گزارش صحرانیوز ، “سیدمحسن حسینی”، در جلسه مردم و مسئولان در روستاهای محمدآباد بالا، محمدآباد پایین و یلمه سالیان شهرستان آق قلا با حضور سنگدوینی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، فرماندار آق قلا، امام جمعه انبار الوم و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی با هدف بررسی مشکلات مردم این روستاها از جمله مشکلات اب کشاورزی از محل سد وشمگیر، ادامه داد: سد وشمگیر برای دوره ای ۳۰ ساله طراحی شد، اما امسال ۵۰ سال از عمر آن می گذرد؛ بنابراین نباید انتظار داشت کارایی زیادی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: قرار بود بعد از ۳۰ سال عمر مفید، سد وشمگیر تعطیل شود اما به دلیل اینکه مراکز جمعیتی و اقتصادی پیرامون آن شکل گرفته بود تصمیم بر این شد تا با علاج بخشی سد، به نحو مطلوبی از تاسیسات بهره‌برداری شود.

حسینی گفت: این سد ۲۱ هزار هکتار شبکه دارد ولی با توجه به انقضای عمر مفید آن توان آبیاری ۱۲ تا ۱۳ هزار هکتار را دارد و به دلیل رسوبات، حجم مخزن به نصف کاهش یافته و علاوه بر آن تجهیزات ایستگاه‌های پمپاژ نیز مستهلک شده است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به علاج بخشی این سد، گفت: تاکنون توانسته‌ایم حجم مخازن فرعی ۱ و ۲ را افزایش داده و مخزن فرعی۴ نیز در حال تکمیل است که مجموعا بیش از ۱۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت ذخیره سد اضافه شده است. برنامه‌های بعدی در بخش مخازن، توسعه مخزن اصلی، مخزن ۳ و مخزن بی بی شیروان است که مجموعا حدود ۲۰ میلیون متر مکعب دیگر به ظرفیت ذخیره سد اضافه خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت ایستگاه پمپاژ شبکه راست، در مجموع ۱۳ مترمکعب بر ثانیه برای آبیاری کانال‌های r1 تا r16  بود که با توجه به استهلاک زیاد و پایان عمر مفید، تمهیدات دیگری از جمله نصب دو دستگاه الکتروپمپ در ایستگاه ساحل راست جهت آبیاری کانال‌های r1  و r2، فعال سازی دو دستگاه پمپ در سکوی رضایی جهت آبیاری کانال‌های r3 و r4، فعال‌سازی کانال معکوس جهت استقرار پمپ‌های مردمی فعلا جهت آبیاری کانال‌های r4 و r5 و احداث دریچه r6 جهت آبیاری کانال‌های r6 تا r16 اندیشیده شد.

وی با اشاره به برنامه سال ۹۹ برای تکمیل بازسازی و تجهیز پمپاژ ساحل راست به منظور ایجاد شرایط مطلوب‌تر آبرسانی، افزود: در صورت تقویت قابل توجه اعتبارات، عملیات احداث ایستگاه پمپاژ ساحل چپ در پایاب دریچه خروجی سد و خط انتقال آب جهت آبرسانی بهتر به شبکه چپ نیز قابلیت اجرا دارد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گلستان، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل علاج بخشی سد وشمگیر را بالغ بر ۲۷۰ میلیارد تومان اعلام و ابراز امیدواری کرد که با تلاش دولت و مجلس شورای اسلامی این امر هرچه سریعتر محقق شود.