تجلی شور حسینی در اربعین متفاوت گلستانی‌ها

تجلی شور حسینی در اربعین متفاوت گلستانی‌ها

شهروندان گلستانی که در اربعین امسال به دلیل شیوع کرونا امکان حضور گسترده در دسته‌جات و هیات‌های عزاداری را نداشتند با شیوه‌های جدید و متفاوت اما پرشور آیین‌های اربعین سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) و یاران با وفایش را برگزار کردند.

به گزارش صحرانیوز ؛ برپایی روضه های خانگی، نصب پرچم ” یازینب” و “یا رقیه” بر سردر خانه ها و کوچه‌ها، سلام دادن به امام حسین (ع) از پشت بام خانه ها، از جمله این آیین ها بود.

ارادتمندان اهل بیت در استان گلستان با درک شرایط دشوار ناشی از شیوع کرونا، در جمع های کوچک و خانگی، بساط روضه خوانی را برپا کردند و با پخش مداحی از فضای مجازی و یا تلویزیون، هیات های چند نفره را برپا داشته و به سر و سینه زدند.

علاوه بر آن، تعدادی از گلستانی ها با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، مساجد و هیات ها را خالی نگذاشتند و با حضور در مساجد، زیارتگاه ها و حسینیه ها و قرائت ادعیه مختلف، گوش جان به سخنان واعظان و مرثیه سرایان و مداحان اهل بیت (ع) سپردند و مصائب خاندان اهل بیت از عاشورا تا اربعین را با آه و ناله و چشمانی اشکبار مرور کردند.

تعدادی از عزاداران و هیات‌های مذهبی گلستان نیز اقدام به توزیع نذرهای خود با رعایت دستورالعمل های بهداشتی کردند و تعدادی دیگر با توزیع بسته های معیشتی به مردم نیازمند، ارادت خود به شهیدان کربلا را به نمایش گذاشتند.

به روال همیشه اما با جمعیت محدود و کوچک تر، دیگ های حلیم در مناطق گوناگون گلستان به خصوص محلات قدیمی گرگان از اذان مغرب دیروز برپا شد تا طعام صبحگاهان اربعین سوگواران حسینی فراهم شود.

پخت حلیم نذری در گلستان مختص امامزاده و تکایا نیست و تقریبا در بیشتر نقاط شهر و روستا با گردهمایی عده ای از سوگواران این آیین قدیمی اجرا می شود.

شرایط کرونایی کشور و جهان باعث شد که امسال زائران حرم حسینی طعم فراغ را چشیده و از منازل و تکیه‌های خود به آن امام سلام دهند، سلامی که با توجه به منویات مقام معظم رهبری همراه با شکوائیه و حاکی از درد دوری و جدایی از امام حسین (ع) است.