با اجازه ضمنی امام راحل نماز جمعه را در گرگان اقامه کردم/ خاطره ازدواج قدیمی ترین امام جمعه کشور امام جمعه گرگان:

با اجازه ضمنی امام راحل نماز جمعه را در گرگان اقامه کردم/ خاطره ازدواج قدیمی ترین امام جمعه کشور

آیت الله نورمفیدی گفت: در سال ۵۸ تماس تلفنی با بیت حضرت امام (رحمه الله علیه) برقرار کردم و اجازه ضمنی گرفته شد و نماز جماعت را در گرگان برگزار کردیم و پس از چند مدت فرمان مکتوب امام (راحل) نیز در این زمینه صادر شد.

 به  گزارش  صحرانیوز ؛ آیت‎الله «سید کاظم نورمفیدی» شامگاه یکشنبه ۵ مرداد در گفت‎وگوی خبری اظهار کرد: برپایی نماز جمعه از فرائض مهم اسلامی است و رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم)  وقتی به مدینه هجرت کردند در نخستین جمعه نسبت به برپایی نماز جمعه اقدام کردند و این نماز جمعه پس از رحلت رسول مکرم اسلام به عنوان یک فریضه مهم تداوم یافت.

امام جمعه گرگان با بیان اینکه نماز جمعه از شئونات حکومت است، بیان کرد: در دوران خلفای جور حکومت اسلامی در اختیار اهل البیت (علیه السلام) نبود لذا نماز جمعه برگزار نمی شد.

نماینده ولی فقیه در گلستان به شکل گیری نماز جمعه از دوره صفویه در ایران اشاره کرد و افزود: پس از آن دوران شیخ بهایی، میرداماد، علامه مجلسی و دیگر علمای بزرگ اسلام نسبت به برپایی نماز جمعه اقدام کردند.

آیت الله نورمفیدی خاطرنشان کرد: در منطقه استرآباد نیز در زمان صفویه خانواده هایی معروف به امام جمعه زندگی می کردند و علت آنکه پیروان مکتب اهل البیت (علیه السلام) این فریضه بزرگ را انجام نمی دادند شرط مهم برپایی نماز جماعت یعنی انتصاب امام جماعت عادل از سوی حکومت اسلامی وجود نداشت.

وی تاکید کرد: پس از  پیروزی انقلاب اسلامی وقتی شرایط فراهم شد امام راحل دستور برگزاری نماز جمعه را صادر کردند و در خصوص اهمیت آن فرمودند که اگر انقلاب اسلامی چیزی جز انعقاد نماز جمعه نداشت کار بسیار مهمی در انقلاب اسلامی رقم خورده است.

نماینده ولی فقیه در گلستان متذکر شد: در مرداد سال ۵۸ وقتی در تهران مرحوم آیت‎الله طالقانی نماز جمعه برگزار کرد، در گرگان نیز اذن شرعی از امام راحل گرفته شد و در فصل تابستان نماز جمعه برگزار شد.

آیت الله نورمفیدی بیان کرد: نماز جمعه یک سمت حاکمیتی است و باید با اجازه ولی امر باشد و لذا در  سال ۵۸ تماس تلفنی با بیت حضرت امام (رحمه الله علیه) برقرار کردم و اجازه ضمنی گرفته شد و نماز جماعت را در گرگان برگزار کردیم و پس از چند مدت فرمان مکتوب امام (راحل) نیز در این زمینه صادر شد.

آیت الله نورمفیدی به وحدت در استان گلستان تاکید کرد و افزود: برخی مسئله وحدت را یک تاکتیک می بینند و من یک اعتقاد دینی و روایی می بینم و این دو نگاه با هم متفاوت است.

وی ابراز داشت: از اوایل انقلاب وقتی جریان ترور برای من پیش آمد متوجه شدم اختلاف افکنی آرمان دشمن است، شخصی که برای ترور من اقدام کرده بود وقتی  دستگیر شد از وی در خصوص علت ترور سوال کردند گفت که منافقان تاکید داشتند که «فلانی در این منطقه محور است و مانع رشد تضادها است» و این مهم باعث شد اعتقاد راسخی نسبت به وحدت در استان داشته باشم.

نماینده ولی فقیه در گلستان متذکر شد: در ابتدای انقلاب توطئه هایی برای ایجاد تفرقه و اختلاف بیین شیعه و سنی وجود داشت و به گفته امام راحل این اختلاف ها از هوای نفس است.

آیت الله نورمفیدی بابیان اینکه وحدت و اتحاد یکی از ثمره‎های نماز جمعه است، خاطرنشان کرد: از استانداران درخواست کردم گره های اساسی را باز کنند و از اقدامات کوچک در استان دلخور بودم.

وی متذکر شد: ۲۸۰ هزار هکتار نیاز به زهکشی دارد و همچنین احیاء پنبه باید در استان صورت بگیرد، در گذشته یکی از دلایل حضور  سرمایه گذاران کشور در استان سرمایه گذاری در حوزه پنبه بود.

نماینده ولی فقیه در گلستان ابراز داشت: خلیج گرگان و آشوراده با مشکل رو به رو هستیم و با استانداران در این زمینه گفتگو کردم.

وی به عدم برگزاری نماز جمعه در ایام کرونا اشاره کرد و یادآور شد: در ایام کرونا از تهران دستور داده شده نماز جمعه برگزار نشود و من گفتم تنها با نظر کارشناسان این اقدام را انجام می دهم و اینگونه نیز عمل کردم.

آیت الله نورمفیدی افزود: با علمای اهل سنت نیز در این زمینه  صحبت شد و بیان کردم کاری نکنید که برخی که اهل دانش بیان کنند که علم و دین نمی توانند در کنار هم قرار گیرند و به نام دین حرفی نزنیم و برخی عنوان کنند که  دین و علم با هم سازگار نیست.

وی به برگزاری مراسم عزاداری سید سالار شهیدان اشاره کرد و افزود: نباید برگزاری مراسم به گونه ای شود که برگزاری مراسم عاشورا و تاسوعا باعث افزایش میزان بیماران کرونایی شود، در ماه رمضان مسجد مجازی ایجاد کردیم و می توانیم در ماه محرم اینگونه عمل کنیم و براساس پروتکل های بهداشتی مراسم برگزار شود.

امام جمعه گرگان در خصوص تحصیل و ازدواج خود خاطرنشان کرد:  سال ۳۱ تحصیلات خود را در گرگان شروع کردم چند سال در گرگان بودم و یک سال به مشهد مقدس مشرف شدم و در سن ۱۲ سالگی وارد حوزه شدم.

نماینده ولی فقیه در گلستان خاطرنشان کرد: چند سال پس از اقامت در مشهد برای ادامه تحصیل به قم مشرف شدم و درس مکاسب را نزد مرحوم آیت الله فاضل آموختم و در این سالها بحث ازدواج مطرح شد و مرحوم آیت الله فاضل و مرحوم حاج آقا مصطفی خمینی برای ازدواج پا پیش گذاشتند ولی موردی که پیشنهاد شده بود اتفاق نیفتاد.

آیت الله نورمفیدی بیان کرد: روزی مقام معظم رهبری بیان کردند دوستی (آیت الله کرمی اهوازی) دختری دارد و پیشنهاد ایشان را به والده منتقل کردیم و در آنجا مطرح شد ولی دختر آیت الله کرمی ازدواج کرده بود و خانواده ایشان دختر خواهر مرحوم آیت الله فاضل را معرفی کردند که با هم ازدواج کردیم.

وی به خاطره ای از پدر در دوران حیات اشاره کرد و گفت: پدر ما کارمند دولت بود و زندگی ساده ای داشت و برای اینکه در آن زمان در دستگاه دولتی کار کند از آیت الله بروجردی اجازه گرفت.

نماینده ولی فقیه در گلستان بیان کرد: صندوقی از پدرم پس از فوت باقی مانده بود و وقتی آن را باز کردیم در داخل آن  ۴۰ تا یک تومانی بود و پلاستیکی که درون آن یک دستمالی قرار داده بود و در کاغذی نوشته بودند که با این دستمال اشک خود را در مجالس عزای سید الشهدا پاک می کرده است و درخواست داشت که در درون کفنش قرار دهند و صندوق جواهرات پدر من این بود.