اعتبار لایروبی رودخانه‌ها و سدهای آق‌قلا پس از سیل پرداخت نشد فرماندار آق‌قلا

اعتبار لایروبی رودخانه‌ها و سدهای آق‌قلا پس از سیل پرداخت نشد

فرماندار آق‌قلا در استان گلستان گفت که دولت پرداخت ۱۲۰ میلیارد ریال برای لایروبی رودخانه‌ها و هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال برای لایروبی سدهای وشمگیر و آق‌دکش این شهرستان را تصویب کرد اما با گذشت حدود ۱۱ ماه از سیل هنوز خبری از تخصیص این اعتبار نیست.

به گزارش صحرانیوز ؛ امیرشیر توماج امروز یکشنبه در نشست خبری اظهار داشت: تاکنون فقط موافقت‌نامه پرداخت این اعتبار ابلاغ شده که در این شرایط منتظر بودجه نمانده و برای از بین بردن زمینه بروز حادثه مشابه ۶۰ کیلومتر از مسیر رودخانه های آق قلا را لایروبی کردیم.

وی به اقدامات انجام شده پس از سیل در آق قلا اشاره کرد و گفت: برای کاهش رنج و آسیب‌ خانواده‌ها مخصوصا کودکان و زنان با همکاری دفتر یونیسف سازمان ملل در ایران ۴ میلیارد ریال برای ساخت پارک بازی کودکان شهرستان مصوب شده که تا پایان سال این اعتبار جذب و مکان مورد نظر آماده بهره‌برداری خواهد بود.

فرماندار آق‌قلا افزود همچنین نقشه خطرپذیری و ایجاد موانع حفاظتی و ایمنی شهرستان برای جلوگیری از بروز خسارات احتمالی سیلاب‌ در دستور کار قرار دارد و بزودی تهیه آن به پایان خواهد رسید.

در آخرین روزهای سیل گذشته و ابتدای امسال بین ۷۴ تا ۳۵۳ میلی متر باران و بیشتر در شرق گلستان و شهرستانهای گالیکش، مینودشت، کلاله و رامیان بارید که پس از سرریز کردن سدهای بوستان و گلستان ابتدا گنبدکاووس را دچار مشکل کرد و در ادامه افزون بر ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب شهرستان‌های آق قلا و گمیشان در غرب گلستان را به زیر آب برد و ۱۱ نفر را به کام مرگ کشاند.

 آق قلا در ۱۵ کیلومتری شمال گرگان مرکز استان گلستان قرار دارد.

فرماندار آق قلا به اجرای طرح زهکشی اراضی این شهرستان اشاره کرد و با تاکید بر نقش موثر اجرای این طرح در هدایت آب های سطحی گفت: فاز اول این طرح به مساحت ۱۷ هزار هکتار توسط قرارگاه خاتم در حال انجام است.

توماج گفت: علاوه بر آن فاز دوم زهکشی اراضی شمال شرق آق قلا به مساحت ۳۰ هزار هکتار توسط پیمانکار در دست مطالعه و طراحی است.

وی ادامه داد: احداث آب بندان در اراضی قاسمیه با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد پیشرفت و تسطیح اراضی زراعی خسارت دیده از سیل به مساحت هزار و ۵۰۰ هکتار و پیشرفت ۸۰ درصد، از دیگر طرح های در دست اجرای این شهرستان است.

فرماندار آق‌قلا به طرح های عمرانی این شهرستان در دهه فجر اشاره کرد و گفت: با وجود تحریم‌؛ هزار و ۹۲۵ میلیارد ریال طرح در این شهرستان همزمان با سالروز پیروزی انقلاب افتتاح و یا ساخت آن آغاز شد.

توماج ادامه داد: آق‌قلا با قرار گرفتن در مسیر عبور خط آهن اینچه‌برون و شهرک هزار هکتاری اترک دارای بهترین ظرفیت برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است که به دنبال ایجاد شرایط بهتر حضور بخش خصوصی در این شهرستان هستیم.

وی به فرا رسیدن یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: در این شهرستان ۱۱۳ شعبه اخذ رای پیش بینی شده که ۳۰ شعبه برای بخش وشمگیر،۸۳ شعبه برای بخش مرکزی، ۵ شعبه برای انبارالوم و ۲۵ شعبه برای روستاهای بخش فعال خواهد شد.

فرماندار آق قلا گفت: بر اساس سرشماری سال ۹۵ این شهرستان ۹۸ هزار و ۴۵۰ نفر واجد شرایط رای دادن دارد که از این تعداد ۴۲۸ نفر رای اولی هستند.