نگارستان ایران؛ پیشگام در وحدت و پیشتاز در برادری هفته وحدت فرصتی برای همدلی است

نگارستان ایران؛ پیشگام در وحدت و پیشتاز در برادری

هفته وحدت بهترین فرصت برای نشان دادن وحدت و برادری شیعه و سنی بوده و علما معتقد هستند در شرایط کنونی جهان اسلام باید همه همت خود را در مسیر ایجاد وحدت میان مسلمین صرف کنند.

به گزارش صحرانیوز به نقل از خبرگزاری مهر: هفته پر از خیر و برکت وحدت از راه رسید؛ این هفته، چتری مبارک از ایثار و فداکاری، چشمه ساری از معرفت و شعور و سایه ساری آرامش‌بخش و روح‌پرور برای مسلمان است.

گلستان نگارستان ایران که کلکسیونی از اقوام را در خود جای‌داده و نماد وحدت و یکدلی است هم‌زمان با هفته وحدت، مهیای جشن‌های اتحاد و همبستگی می‌شود.

بنا بر روایات اهل سنت ۱۲ ربیع‌الاول روز میلاد پیامبر اکرم (ص) تعیین‌شده اما شیعیان ۱۷ ربیع‌الاول را به‌عنوان روز میلاد خاتم‌الانبیا (ص) جشن می‌گیرند. در ایران اسلامی فاصله بین این دو روز توسط معمار کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) هفته وحدت نامیده شد تا تأکید شود که برغم تفاوت‌ها و اختلاف سلایق در میان اهل سنت و شیعیان جایی برای تفرقه نیست.

این روزها در مناطق مختلف گلستان، آیین جشن وحدت برپاست و اقوام مختلف گلستان هر یک به فراخور آداب و سنن خاص خویش به برپایی این مراسم می‌پردازند.

پیام مشترک نماینده ولی‌فقیه و استاندار گلستان

آیت‌الله سید کاظم نور مفیدی، نماینده ولی‌فقیه در استان و هادی حق‌شناس استاندار گلستان در پیامی مشترک، سالروز ولادت باسعادت پیامبر خاتم (ص) و آغاز هفته وحدت را تبریک گفته و اظهار کردند: گلستان به‌عنوان رنگین‌کمان اقوام ایران‌زمین همواره نماد وحدت و همدلی بوده است و بی‌شک اتحاد و یکرنگی موجود در استان زمینه توسعه را فراهم خواهد آورد.

در بخشی از این پیام آمده است: اسلام دین برادری و حضرت محمد مصطفی (ص) پیامبر خاتم، آینه تمام نمای وحدت و همدلی است.

میلاد فرخنده نبی مکرم اسلام، فرصتی مغتنم و هنگامه‌ای مبارک برای توجه ویژه به‌تمامی مکارم اخلاقی است تا بتوانیم در سایه آن نور کائنات، تقوا، ایمان و برابری را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم.

در روزگاری که دشمنان قسم‌خورده اسلام با تمام بغض و کینه به دنبال ایجاد تفرقه و حکومت در بلاد مسلمین هستند و با تمام بنیه مالی خود در جهت گسست اتحاد مسلمان تلاش می‌کنند بی‌تردید ولادت پیامبر گرامی اسلام می‌تواند زمینه وفاق و همدلی در امت اسلامی را فراهم آورد.

تأکید علمای سنی بر وحدت

علمای شیعه و سنی هم با شروع هفته وحدت بر لزوم وحدت هر چه بیشتر در استان گلستان تأکید کردند.

وحدت از بنیادی ترین نیازهای جامعه است و باعث توسعه و پیشرفت آن جامعه خواهد شد

امام جماعت مسجد نبی اکرم(ص) بندر ترکمن گفت: بنیان‌گذار وحدت ابتدا قرآن کریم بود و در آیه «إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّهً واحِدَهً وَ أَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُون» بیان‌شده که ما همگی به‌عنوان یک امت واحده هستیم.

آخوند یوسف سخن‌دان افزود: امام راحل برای این‌که بین اهل تسنن و تشیع وحدت و اتفاق باشد بعد از برگشت از تبعید، از ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول را هفته وحدت اعلام کردند که همچنان این وحدت وجود دارد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب هم می‌فرمایند که این ندای وحدت گران به‌دست‌آمده آن را به‌آسانی نشکنید زیرا هر که بشکند به مسلمانان خیانت کرده است.

سخن‌دان با بیان این‌که گسترش وفاق و وحدت سبب آرامش در جامعه شده است، گفت: قرآن خود عامل وحدت است زیرا ما به تک‌تک آیه‌های آن ایمان‌داریم و اگر وحدت داشته باشیم هیچ‌کس نمی‌تواند بین ما رخنه و شکاف و تفرقه بیندازد.

وی بیان کرد: رهبر انقلاب می‌فرمایند که آنجا که تلاش استکبار در جهت ایجاد اختلاف بین مسلمانان است باید همه علمای اسلام همت خود را برای ایجاد وحدت مسلمین بگذارند.

مشترکات فراوان بین شیعه و سنی

سخن‌دان افزود: ما مشترکات زیادی داریم که به همدیگر نزدیک شویم و با هم و در کنار هم و در مقابل دشمنان باشیم ولی ما چه وجه مشترکی با کفار و صهیونیسم داریم؟

مدیرمسئول مجتمع محمدیه ارشاد بندر ترکمن هم اظهار کرد: وحدت یکی از بنیادی‌ترین نیازهای هر ملت و جامعه است که باعث پیشرفت و توسعه آن جامعه می‌شود.

داوود بلکفه افزود: لذا پیامبر مکرم اسلام (ص) در ابتدای هجرت به مدینه در اولین اقدام بین مسلمانان پیوند برادری و اخوت ایجاد کرد.

مدرس و فعال فرهنگی اهل تسنن با بیان این‌که ما با تأسی به پیامبر اسلام باید وحدت کلمه داشته باشیم، افزود: اگر چنانچه مسلمانان وحدت کلمه و وحدت فکری و عملی نداشته باشند یقیناً آنچه باعث توسعه و پیشرفت می‌شود را از دست خواهند داد.

وی ادامه داد: ۷۵ درصد منابع نفتی در خاورمیانه دست کشورهای مسلمان است اما به دلیل عدم وحدت رویه دشمن به آن نفوذ کرده و با ایجاد تفرقه حکومت می‌کند.

وحدت از نفوذ دشمن جلوگیری خواهد کرد

بلکفه گفت: وحدت و انسجام ملی می‌تواند از نفوذ دشمن پیشگیری کرده و منجر به توسعه و شکوفایی شود.

وی افزود: لذا توصیه همه علما و بزرگان و اندیشمندان بر این است که مسلمانان باید مخصوصاً در شرایط کنونی که هدف شوم دشمنان براندازی حاکمیت اسلام است و در این راه از هر روشی استفاده می‌کنند، وحدت کلمه داشته باشند تا بتوانند در مقابل دسیسه‌ها و ترفندهای دشمنان مقابله کنند.

بلکفه گفت: مسلمانان تا زمانی که متحد هستند هیچ‌کس نمی‌تواند بر آن‌ها حکومت کند لذا رهبر فقید انقلاب فرمودند «رمز موفقیت هر ملتی وحدت کلمه است».

وی ادامه داد: ما با تأسی از فرمایشات متون دینی، آیات قرآن، روایات نبوی، سخنان بزرگان دین باید وحدت کلمه و اتحاد و انسجام داشته باشیم تا بتوانیم با عزت و احترام در کنار هم زندگی کنیم.

سخنان امام (ره) برخاسته از منطق و استدلال دینی بود

امام‌جمعه دهستان پالیزان هم در گفتگویی بر لزوم وحدت بین مسلمانان تأکید کرد و گفت: قبل از انقلاب بین تراکمه رسم بوده که در روز تولد پیامبر مولودی‌خوانی و جشن و سرور برگزار می‌کردند و بعد از اعلام امام خمینی (ره) این مسئله اوج گرفت و به‌عنوان یک رسم دینی این روز را جشن می‌گیرند.

​ناصر محمد قزل افزود: این نشان می‌دهد که سخنان امام (ره) برخاسته از منطق و استدلال دینی بوده و موردپذیرش تمام مسلمانان جهان واقع‌شده است.

هفته وحدت فرصت طلایی برای نشان دادن انسجام و همبستگی مسلمانان محسوب می‌شود که باید از آن به نحو احسن استفاده شود.

برای تقویت وحدت شیعه و سنی، همان‌گونه که شناخت عوامل و زمینه‌های تقویت این وحدت ضرورت دارد، شناخت عوامل و زمینه‌های اختلاف نیز ضروری است لذا در این راستا باید همه نظرات و پیشنهادها پیروان مذاهب مختلف اسلامی مدنظر قرارگرفته و با جدیت برای اصلاح امور تلاش شود.