تصمیم مهم در گام چهارم هسته‌ای؛ «فردو» متحول می‌شود

تصمیم مهم در گام چهارم هسته‌ای؛ «فردو» متحول می‌شود

به گزارش صحرانیوز ؛ بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به دستور رئیس جمهور در خصوص آغاز غنی سازی در مجتمع غنی سازی شهید علیمحمدی در فردو، گفت: رئیس جمهور که ریاست شورای عالی امنیت ملی را به عهده دارد امروز این دستور را اعلام کرد و صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز این دستور را به زیر مجموعه اعلام کرد تا اقداماتی که باید صورت پذیرد، انجام شود.

وی افزود: پایان مهلت گام سوم تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه است و از ساعت ۱۲ شب فردا، ما عملا وارد گام چهارم خواهیم شد که گام چهارم همانطور که اشاره شد فعال کردن فردو است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: به عبارت دیگر فردو بر اساس برجام تا به حال قرار بود که مواد هسته‌ای نداشته باشد، ولی در حال انتقال مواد هسته‌ای به فردو هستیم و این مورد امروز به آژانس اعلام شده است و فردا انتقال انجام می‌شود.

کمالوندی اعلام کرد: فردا در موعد مقرر (پس از ۱۲ شب)، مواد به ماشین‌هایی که تا به حال به صورت تحت خلاء می‌چرخیدند، تزریق می‌شود.

وی گفت: این تحول بزرگی است، زیرا قرار نبود فردو فعال شود، ولی در این گام این اتفاق افتاده است و شنبه آینده با حضور خبرنگاران توضیحات مفصل ارائه خواهد شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درخصوص ذخایر اورانیوم افزود: حدود ۵۰۰ کیلو گرم تا به حال ذخایر داریم و روزانه حدود ۵ کیلو و ۲۰۰ گرم افزوده می‌شود و با به کار افتادن ماشین‌های فردو، ظرفیت افزایش خواهد یافت و آمارمان به حدود ۶ کیلو در روز می‌رسد که نزدیک به رقمی خواهد بود که قبل از برجام تولید می‌کردیم.