استقلال(۴-۲)تراکتورسازی | هتریک شیخ دیاباته در بازی بزرگ هفته نهم

استقلال(۴-۲)تراکتورسازی | هتریک شیخ دیاباته در بازی بزرگ هفته نهم

به گزارش صحرانیوز ؛ مهمترین بازی هفته نهم لیگ برتر بین دو تیم استقلال و تراکتورسازی در ورزشگاه یادگار امام برگزار شد و این بازی مهیج و سریع در نهایت با برتری ۴ بر ۲ استقلال به پایان رسید تا استراماچونی توانسته باشد با این برد ارزشمند چند هدف را نشانه رفته باشد؛ هت تریک شیخ دیاباته در این بازی، هواداران استقلال را به یاد مامه تیام انداخت.

استراماچونی در حالی بار دیگر تصمیم به استفاده از سیستم ۳ مدافعه مقابل یکی از مدعیان اصلی قهرمانی گرفت که از همان ابتدا مشخص بود، تیم او بدون روزبه چشمی مقابل تیم پر مهره تراکتورسازی کار سختی پیش روی دارد؛ بازی با برتری محسوس تراکتورسازی آغاز شد و حملات جسته و گریخته بازیکنان استقلال در ضد حملات، راه به جایی نمی برد.

حضور میمبلا ، احسان حاج صفی و مازورلا در میانه میدان وزن هافبک های تراکتورسازی را نسبت به استقلال بیشتر کرده بود و همین عامل نیز باعث خارج شدن بازیکنان میانی استقلال از جریان بازی شده بود؛ دریبل های پیاپی میمبلا باعث باز شدن ساختار دفاعی استقلال در چند نوبت شد و در نهایت حرکت انفرادی او و پاس در عمقش به احسان حاج صفی باعث شد تا کاپیتان تیم ملی ایران با کات بکی زیبا ، محمدرضا آزادی را در موقعیت گل قرار دهد و او نیز از تعلل سیاوش یزدانی و عارف غلامی در پوشش توپ استفاده کرده و گل اول تراکتورسازی را به ثمر برساند.

 

 

پس از این گل، بازیکنان استقلال کمی به جلوتر آمدند و چند موقعیت خطرناک بر روی دروازه رشید مظاهری ایجاد کردند اما بازی جزیره ای استقلالی ها و البته درخشش رشید مظاهری در دو صحنه، مانع از گلزنی انها در نیمه اول شد. تک روی فرشید اسماعیلی و مهدی قائدی و همچنین کندی مفرط شیخ دیاباته از جمله نکات بارز این نیمه برای ابی پوشان بود که مانع از شکل گیری حرکات تیمی منسجم در فاز هجومی تیم استراماچونی می شد اما این پایان کار نبود و در معدود حرکات تیمی استقلال درون محوطه جریمه تراکتورسازی، مهدی قائدی در نهایت مجاب به دادن پاس به دیاباته شد و همین موضوع باعث شد تا شیخ دیاباته با تمام توان و با قدرت هر چه تمامتر تور دروازه رشید مظاهری را به لرزه در بیاورد و گل تساوی استقلال در همان نیمه اول در دقیقه ۴۰ به ثمر برسد. پس از این گل بازی با شور و هیجان بیشتری دنبال شد و تیم تراکتورسازی می توانست در وقتهای تلف شده نیمه اول، به گل برتری برسد اما درخشش سید حسین حسینی مانع از فروپاشی دروازه استقلال برای دومین بار شد تا دو تیم با تساوی به رختکن بروند.

تغییرات تاکتیکی استرا جواب داد

شیخ دیاباته تا قبل از گل، عقبتر از قائدی و متمایل به راست بازی می کرد اما پس از دریافت گل، استراماچونی پست دیاباته و قائدی را عوض کرد و نتیجه این اتفاق نیز گل زیبای او به تراکتورسازی بود.

نکته جالب پس از دریافت گل استقلال این بود که استراماچونی دست به تغییر د ساختار خط دفاعی خود زد و عارف غلامی را به جناح چپ برد و دانشگر را به سمت راست خط دفاعی آورد چرا که به طور واضحی مصطفی دنیزلی برنامه ریزی ویژه ای بر روی ضعف عارف غلامی در جناح راست کرده بود و گل آنها نیز بر روی عدم یارگیری او با احسان حاج صفی به دست آمد اما انی تغییر تاکتیکی در جریان بازیف برنامه های تراکتورسازی را با مشکل مواجه کرد چرا که دانشگر به خوبی توانست مقابل میمبلا و احسان حاج صفی ایتسادگی کند.

تراکتورسازی ورژن جدیدی از السد قطر

عملکرد فنی تراکتورسازی در نیمه اول، هواداران فوتبال را به یاد فوتبالی که السد به نمایش می گذاشت انداخت چرا که اسلد نیز در سالهای اخیر ، قدرت زیادی در خط هافبک و خط حمله داشت اما از دفاع ضعیفی برخوردار بود و تراکتورسازان نیز به طور واضحی با علم به این موضوع سعی داشتند تا با فشار حداکثری به استقلال و نگه داشتن آنها در زمین خودشان، مانع از حضور بازیکنان استقلال در نیمه زمین تراکتورسازی و دروازه رشید مظاهری شوند چرا که دنیزلی به خوبی می دانست هر بار حضور استقلالی ها در محوطه جریمه تراکتورسازی، منجر به ایجاد موقیت می شد.

نیمه دوم با حملات پرفشار دقایق اول تراکتورسازی آغاز شد به طوری که اینبار وزن حملات تراکتورسازی به جناح چپ و جایی که عارف غلامی حضور داشت، منتقل شده بود و دنیزلی بر روی فضای بین سیاوش یزدانی و غلامی حساب ویژه ای باز کرده بود که در همان ۵ دقیقه ابتدایی دو موقعیت مسلم گلزنی به دست آورد که یکی از انها با بدشانسی به تریک دروازه استقلال برخورد کرد اما پس از این اتفاق بود که استراماچونی بار دیگر تردستی کرد و با تعویض مهدی قائدی، خون تازه ای به خط حمله تیمش تزریق کرد و پس از این تعویض بود که استقلالی ها که جوان تر از حریف تبریزی بودند، سوار بر بازی شدند و توانستند گل دوم را بر روی تزلزل مفرط دفاع تراکتورسازی و بر روی یک ارسال توسط دیاباته به ثمر برسانند. پس از این گل، بازیکنان تراکتورسازی به لحاظ روحی با افت شدیدی رو به رو شدند و استقلالی ها که بازی با نشاطی به نمایش می گذاشتند با استفاده از بازی تک ضرب هافبک های میانی خود، مرکز میدان را از سه هافبک پر کار تراکتور در نیمه اول گرفتند و همین موضوع باعث شد تا فرشید اسماعیلی با پاس گلی تماشایی به دیاباته، او را در موقعیت تک به تک قرار دهد و این بازیکن نیز با خونسردی کامل بتواند گل سوم خودش را وارد دروازه حریف کند.

 

 

پس از این اتفاق، استقلال سعی در کنترل بازی و استفاده از ضدحملات داشت و دنیزلی نیز با چند تعویض سعی در تزریق نشاط به بازیکنان بی روحیه خود کرد که اتفاقاً هر دو بازیکن تعویضی او یعنی مسعود شجاعی و ساسان انصاری توانستند بر روی گل دوم تراکتورسازی تاثیر گذار باشند به طوری که مسعود شجاعی با ارسالی در عمق دفاع استقلال توانست ساسان انصاری را در موقعیت گل قرار دهد و او نیز از اشتباه سید حسین حسینی در خروج از دروازه نهایت استفاده را برد و با ضربه سر، دروازه استقلال را باز کرد تا بازی در دقایق پایانی در اوج حساسیت و هیجان دنبال شود.

پس از این گل، استراماچونی نیز دست به دومین تعویض خود زد و علی دشتی به جای فرشید اسماعیلی خسته وارد زمین شد و اتفاقاً اولین حرکت پا به توپ دشتی با پاس زیبا به دیاباته در محوطه شش قدم همراه شد اما دیاباته نتوانست از دو قدمی دروازه، چهارمین گل خودش را درون دروازه رشید مظاهری وارد کند تا همچنان حساسیت در ده دقیقه پایانی بازی حکمفرما باشد.

 

 

حملات استقلال با حضور علی دشتی و تحرک زیاد در خط حمله استقلال ادامه داشت و سرانجام بر روی حرکت انفرادی دیاباته درون محوطه جریمه تراکتورسازی و سماجت علی دشتی و پاس رو به عقب این بازیکن به علی کریمی، توپچی جدید استقلالی ها که این روزها به محبوب ترین بازیکن این تیم نیز تبدیل شده، توانست با شلیکی دیدنی طاق دروازه رشید مظاهری را هدف قرار دهد و گل چهارم استقلال که کاندید زیباترین گل هفته و حتی لیگ نیز هست، به ثمر رسید.

بدون شک روی فرم بودن علی کریمی و هت تریک شیخ دباباته و همچنین بازی درخشان علی دشتی خبرهای خوش این بازی برای هواداران استقلال بودند که با این نمایش از تیمشان، به شدت بر روی ادامه رقابتها و حتی لیگ قهرمانان آسیا امیدوار شده اند اما با این برد نمی توان از ضعف مفرط خط دفاعی استقلال که در این دیدار با خوش شانسی، تنها دو گل را پذیرا بود، گذست و استراماچونی می بایست فکری به حال ساختار دفاعی آسیب پذیر این تیم باشد. اگر چند سیو معجزه آسای سید حسین حسینی در این دیدار نبود، شاید نتیجه کابوس واری برای استقلال رقم می خورد اما به لطف درخشش دیاباته و البته سیوهای حسینی، این بازی با نتیجه ۴ بر ۲ به پایان رسید.

استقلال با این برد ارزشمند صعود زیادی در جدول رده بندی نکرد اما فاصله امتیازی خود با تیم اول را به ۴ کاهش داد و امید این تیم برای قهرمانی در فصل جاری رقابتها به شدت افزایش یافت. گفتنیست استقلال با این برد به اولین تیم ۱۰۰۰ امتیازی لیگ برتر تبدیل شدند . در جدول ادوار لیگ برتر همچنان در صدر جدول قرار دارند.

بازی بعدی استقلال روز ۱۳ آبان در ورزشگاه آزادی مقابل صنعت نفت برگزار خواهد شد.