پیشنهاد ما این است که نگاه انبساطی به تایید صلاحیت ها وجود داشته باشد
رییس ستاد انتخابات کشور در آستانه آغاز ثبت نام کاندیداهای مجلس یازدهم اعلام کرد که پیشنهاد ما این است که نگاه انبساطی به تایید صلاحیت ها وجود داشته باشد.
به گزارش صحرانیوز ، جمال عرف در نشست خبری امروز(شنبه) خود با اشاره به آغاز فرایند اجرایی انتخابات از دهم آذر، گفت: در ماه های گذشته به دو هزار نفر از فرمانداران و بخشداران آموزش داده و به ابهامات و سوالات آنها پاسخ داده ایم. هیچ نیروی اجرایی نداریم که آموزش ندیده باشد. کارهای اجرایی انتخابات به روز در حال اجرایی است. وزیر کشور به پنج استان که انتخابات خبرگان همزمان با مجلس برگزار می شود، برگزاری انتخابات خبرگان را ابلاغ کرده است. انتخابات میان دوره ای خبرگان در ۵استان برگزار شده تا هفت نفر انتخاب شوند.
وی ادامه داد: امیدوارم به سمت انتخاباتی با شور، امن و قانونمند و سالم حرکت کنیم. اگر همه مجریان و ناظران قانون را مبنا قرار دهند، چنین انتخاباتی برگزار خواهد شد. قانون مبنای اقدام همه ما خواهد بود.
اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایسنا، ایلنا و تسنیم بخوانید؛
* {درباره مشکلات قانونی که منجر به تعداد زیاد ثبت نام ها در انتخابات می شود}: امروز ما موظف به اجرای قانون هستیم. دولت با چند سال کار کارشناسی، لایحه جامع انتخابات را تهیه و به مجلس ارسال کرد که همزمان شد با طرح نمایندگان مجلس و لایحه کنار گذاشته شد، اما طرح مجلس هم فعلا مانده است و این طرح به انتخابات امسال نمی رسد. اگر مجلس لایحه را در دستور کار می گذاشت شاید بخشی از مشکلات فعلی اجرای انتخابات برطرف می شد. اما اکنون باید قانون فعلی را اجرا کنیم.
* { درباره بگومگوهای رسانه ای میان دولت و شورای نگهبان}: ما با شورای نگهبان جلسات مختلفی داریم. وزیرکشور و دبیر شورای نگهبان و معاونان دو دستگاه جلسات مختلفی برگزار کرده اند. همه ما ملزم هستیم قانون را رعایت کنیم. پیشنهاد ما این است که نگاه انبساطی به تایید صلاحیت ها وجود داشته باشد. اما قاعدتا من درباره وزارت کشور میتوانم صحبت کنم اما تاکید روی قانون میان این دو مرجع است.چهار مرجع مصرح در قانون انتخابات باید مبنای بررسی صلاحیت افراد قرار گیرد و مرجع دیگری اظهارنظر نکند.
*این مراجع هم به پروندهها دسترسی دارند که هر کدام به صورت جداگانه مسائلی هویتی، امنیتی و قضایی را بررسی میکنند.
* { درباره روند ثبت نام از داوطلبان انتخابات}: در دوره قبل مدارک افراد کامل نبود یا افراد در آخرین لحظات برای ثبت نام اقدام میکردند و این اقدامات وقت ما را می گرفت . کسانی که معیارهای اولیه برای ثبت نام ندارند؛ مثل سن یا مدرک تحصیلی، برای ثبت نام رجوع نکنند، اما توصیه می کنیم کسانی که شرایط ماهوی را داشته و می توانند به کشور خدمت کنند، در انتخابات ثبت نام کنند.
*تا پایان آبان ماه، براساس برآوردها حدود ۷هزار نفر در سراسر کشور برای حضور در انتخابات شناسایی شده اند. ۲۶درصد آن افراد اصلاح طلب، ۳۳درصد اصولگرا و ۴۰درصد هم مستقل هستند.
*روز ۵ شنبه گذشته مانور اجرایی برگزار شد و میزان توانایی فرمانداران ارزیابی شد و افرادی که مشکلاتی داشتند بررسی شد و با توجه به مجموعه مسائل تلاش داریم به سمت انتخابات امن با شور و شعور پیش برویم.ما و ناظران باید قانون را مدنظر قرار دهیم که البته آخرین اصلاحیه قانون انتخابات در سال ۹۵ انجام شده و به همه عوامل اجرایی ابلاغ شده است.امیدوارم این انتخابات با شور و شعور برگزار شود تا به مجلسی کارآمد ختم شود تا بتوانند وظایف تقنینی و نظارتی خود را به خوبی ایفا کند.
* بر اساس قانون ما ۸ روز قبل از اخذ رای تا روز سکوت که یک روز قبل از روز رایگیری است زمان داریم و اگر کسی کاری انجام دهد به مثابه تبلیغات خواهد بود و ما آنها را رصد و برخورد خواهیم کرد بنابراین حدود ۸۳ روز تا انتخابات داریم که ۸ روز آن برای تبلیغات است.
* { درباره تحقیقات میدانی و محلی قبل از انتخابات و اینکه آیا وزارت کشور این کار را قانونی میداند}: آنچه که در هیات اجرایی مبنا قرار بگیرد چیزی است که مراجع چهارگانه میگویند اما در مواردی ممکن است در برخی موارد از معتمدان هیات اجرایی برای تحقیقات محلی به صورت خیلی محدود انجام میشود. اینکه اصل این کار درست است یا نه به هیات اجرایی نظارتی برمیگردد که ما چنین نظارتی را خیلی خیلی کم خواهیم داشت.
* اجازه این تحقیقات در ماده ۵۰ اجازه داده شده است، هیات اجرایی و نظارتی موظف هستند که بررسیهای لازم را در محل مورد بررسی قرار داده و نتیجه را به هیات نظارت ارجاع دهند که البته باید بر اساس مستندات متقن صورت بگیرد.
* { با اشاره به نمودار زمانبندی انتخابات}: بر اساس نمودار ما به صورت یک هفته ثبتنام را داریم و به موازات آن هیاتهای اجرایی و نظارتی شکل میگیرد، بعد از آن وارد مرحله اعتراضات میشویم که در نمودار به آن اشاره شده است و بعد هیات نظارت است و بعد یک مرحله بیست روزه وجود دارد که در نهایت لیست نهایی ۷_۸ روز قبل برای هر حوزهای اعلام میشود که این افراد میتوانند تبلیغات کنند.
* {در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه اگر چندین هزار نفر ثبت نام کنند، کپی مدارک و دیگر موارد باعث به وجود آمدن پروندههای حجیم نمیشود؟}: اگر روزی برویم به سمتی که افراد در منزل به صورت دولت الکترونیک ثبتنام کنند میتوانیم چنین مواردی نداشته باشیم؛ اما قانون امروز به ما اجازه این کار را نمیدهد و لازم است به فرمانداریها مراجعه شود. شاید در آینده بتوان به این سمت رفت. اما نمیتوانیم اجتهاد کنیم و جور دیگر عمل کنیم. شاید در آینده در اصلاح قانون به این نکته برسیم.
* { در رابطه با انتخابات الکترونیکی}: برای اینکه این انتخابات در مورد احراز صلاحیتها در شعب به جمعبندی برسیم و افراد با کد ملی و کارت ملی در دستگاهی صلاحیتشان احراز شود کارها با کمک وزارت دفاع در حال انجام است و امیدواریم بین ۵۰ یا ۶۰ هزار دستگاه آماده شود. ما در شورای نگهبان برای احراز هویت به این جمعبندی رسیدیم. دیگر شاهد بحثی مانند شناسنامه متوفی نیستیم و آنچه سامانه میگیرد کد ملی است و احتمال رای تکراری از بین میرود.
* پس از احراز مشخصات اخذ رای است که تا این لحظه برای اخذ رای با شورای نگهبان به توافقی نرسیدهایم. در سیاستهای کلی انتخابات و در خود قانون آمده است هر سه مرحله احراز هویت و اخذ رای و شمارش را الکترونیک انجام دهیم. باید با شورای نگهبان به جمعبندی برسیم که ببینیم آیا درباره اخذ رای از نظر فنی میتوانیم به توافق برسیم یا نه.
* با جریانهای اصولگرا، اصلاحطلب و مستقلین ۳ جلسه برگزار شده است، هر سه جریان دغدغههایی داشتند. در ۲۰ استان نیز با احزاب استانی جلسه میگذاریم. بحثی که در آن جلسه شد این بود که وزارت کشور تمام تلاش خود را خواهد کرد با یک نگاه انبساطی به تایید صلاحیتها ورود کند. به عنوان کسی که مدتی در حوزههای راهبردی کار کرده است باید تلاش کنیم که همه افراد جمهوری اسلامی فرصت عرضه خود را داشته باشند و هیچ مانعی جز قانون وجود نداشته باشد. بهترین داور خود مردم هستند.
* ۱۰ دوره انتخابات مجلس و ۱۲ دوره انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کردیم و جابجایی توسط مردم انجام شده است. گردش نخبگانی از سوی مردم بوده است. در دورهای اصلاحات و اصولگرا روی کار آمد و در دورهای اعتدال در نتیجه باید به مردم اعتماد شود. مردم به بلوغ فکری و تجربه ۴۰ ساله رسیدند و انتخاب خواهند کرد و ما فقط باید بستر امن فراهم کنیم.
* {در رابطه با تامین امنین انتخابات و اینکه آیا با توجه به اتفاقات اخیر تمهیداتی برای انتخابات پیش رو اندیشیده شده است؟}: در کنار ستاد انتخابات ستاد امنیت با ریاست دکتر ذوالفقاری تشکیل میشود که یکی از وظایفش ارزیابی وضعیت حوزهها است. در سنوات گذشته برخی حوزهها سابقه ناآرامی و درگیری داشتند. سال ۹۰ و ۹۴ در حد زخمی شدن و کشته شدن پیس آمد زیرا سطح رقابتها تند و تیز میشود سوابق در وزارت کشور هست. رویکرد پیشگیرانه در دستور کار قرار میگیرد. باید عوامل شناسایی شود و فرمانداران باتجربه که انتخابات را برگزار کردهاند قرار دهیم و کارها در حال انجام است.
* قاعدتا این حوادث میتواند تاثیر داشته باشد با بررسی علل و عوامل پیشبینی خواهد شد اقداماتی صورت بگیرد. کشور دو نکته نیاز دارد یکی امنیت و دیگری انسجام. ما علاوه بر انسجام سیاسی باید انسجام مدیریتی هم داشته باشیم. شکاف ایجاد کردن و متهم کردن یکدیگر قطعا مشکل ایجاد میکند. خدواند در سوره انفال میفرماید اگر تنازع کنید سست و فشل میشوید و عظمت و عزتتان از بین میرود. در این شرایط باید تلاش کنیم انسجام را حفظ کنیم و امنیت را پاس بداریم. همه در کشور مگر کسانی که خیر مردم را نمیخواهند از ناامنی فرار میکنند.
* پیرو حوادث اخیر روز گذشته از قدس ملارد رباط کریم و اسلامشهر بازدید کردم، آنچه احساس میشود در صورت ناامنی مردم آن مناطق قربانیان هستند. آنچه تا امروز سازو کارش موجود است رئیس کمیسیون احزاب که فراقوهای است میتواند. سال گذشته ۳۰۰ تجمع صورت گرفته بود و اعتراضاتی صورت گرفته بود اما در کشور این ظرفیت وجود دارد که مناطقی در کشور مشخص شود و قرار نیست هر کسی هرجا دلش خواست این کار را انجام دهد. عدهای اعتراض کردند و دیوان این مصوبه را ابطال کرد. در جامعه متکثر نسبت به هر سیاستی اعتراض وجود دارد و امری پویا و طبیعی است که باید همانند دنیا ساز و کار آن را پیشبینی کنیم و آداب و چارچوب مربوطه رعایت شود.
* اینگونه نیست که در فلان میدان اعلام تجمع شود و بگویید من مدیریت میکنم. تجربه ثابت کرده است که روند به گونهای میشود که مدیریت از اختیار فرد خارج میشود. در حوادث اخیر عدهای موجسازی کردند و بالاترین آمار تخریب مربوط به بانکها است.
* حوادث دیروز، امروز و فردا در عراق حوادث تلخی است. فردا همانها که برای اینها فکر دارند برای ما این فکرها را خواهند داشت. افراد مراقب باشند موج سواری نکنند. وقتی طرف از دیوار کلانتری و پایگاه مقاومت بالا میرود نیروی مهارکننده قاعدتا باید از خود دفاع کند که منجر به حوادثی میشود. کاش این حوادث صورت نمیگرفت و اگر اعتراضی بود از مراجع قانونی پیگیری میشد.
* {در پاسخ به سوالی در رابطه با برآوردی از میزان مشارکت در انتخابات پیش رو}: تا پایان آبان ماه چیزی حدود ۵۰ درصد مشارکت پیشبینی شده است و امیدواریم در ۳ ماه باقی مانده تا انتخابات این رقم افزایش پیدا کند. میانگین ۱۰ دوره قبل حداقل ۶۰ درصد است.
* { در رابطه با بی طرفی مجریان در انتخابات پیش رو}: وزیر کشور، بنده و بازرسین همه تلاشمان این است که بی طرفی و قانونمداری را حفظ کنیم. به استانداران و بخشداران گفته شده است در هر مقطعی برسیم به اینکه بیطرفی رعایت نشده است عزل خواهیم کرد حتی اگر شب انتخابات باشد و با کفیل انتخابات انجام خواهد شد.
* اگر جایی نکتهای بود حتما به ما اعلام کنید. به بازرسین ماموریت خواهیم داد که نکات بررسی شود. جایی بود که عزیزی را جابجا کردیم زیرا به نتیجه رسیده بودیم جهتگیریهایی در حال انجام است. در جلسات آموزشی هم اینها تاکید میشود و فرمانداران متعهد میشوند بیطرفی خود را حفظ کنند و با احدی تعارف نخواهد شد.
*{ در رابطه با طرح اصلاح مواد قانون انتخابات اگر در دستور کار مجلس قرار بگیرد و تصویب شود ممکن است در انتخابات اخیر اعمال شود؟}: آقای کدخدایی گفتند منتفی است. بخشی که فرآیند را به هم نزند مانند اینکه ۸۳ روزمان لازم است را نمیتوان تغییر داد. اگر داخل فرآیند به شفافیت کمک کند، حتما استقبال خواهیم کرد.
* { در رابطه با نحوه تبلیغات، نظارت بر تبلیغات و نظارت بر هزینههای انتخاباتی}: هیئتهای اجرایی هر گزارش تخلفی بدهند بازرسی پیگیری و دنبال میکند. در مورد اعتراضات هر بخشی که قابل اثبات، مستند و معتبر باشد رسیدگی میشود. آن لایحه به منابع خوب توجه کرده بود اما قانون در ماده ۶۱ نسبت به موضوع خیلی تصریح ندارد اما اگر تخلفی باشد قطعا بررسی میشود.