سرپناهی ایمن برای محرومان گلستانی؛ ۳۰۰۰ خانواده محروم صاحب‌خانه می‌شوند

سرپناهی ایمن برای محرومان گلستانی؛ ۳۰۰۰ خانواده محروم صاحب‌خانه می‌شوند

دیوارهای ترک خورده و نم کشیده و با سقفی که هر لحظه ممکن است بر سر آدم آوار شود، تمام سهم‌شان از واژه‌ای به نام «خانه» است.

گزارش| سرپناهی ایمن برای محرومان گلستانی؛ 3000 خانواده محروم صاحب‌خانه می‌شوند

به گزارش صحرانیوز ، دیوارهای ترک خورده و نم کشیده و با سقفی که هر لحظه ممکن است بر سر آدم آوار شود، تمام سهم‌شان از واژه‌ای به نام «خانه» است. آلونک‌هایی که نه می‌شود نام خانه را روی آنها گذاشت و نه کپر؛ هرچه هستند برای زندگی ساکنان‌شان ایمن نیستند. خانه‌دار شدن برایشان رویایی دست نیافتنی شده و شاید اصلا به آن فکر نکنند چون واجب‌تر از خانه، سیر کردن شکم‌هایشان است.

حالا اما ورق برگشته، عده‌ای دست به دست داده‌اند تا بی‌خانمانی این آدم‌ها به پایان برسد. هرچند آمار دقیقی از نیازمندان این استان که فاقد مسکن هستند وجود ندارد با اینحال شروع ساخت مسکن ایمن برای محرومان، بارقه امید را در دل‌ها زنده کرده است. خیلی‌ها می‌گویند شاید بار دیگر نوبت آنان باشد تا صاحب سرپناه شوند.

عیسی بابایی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان می‌گوید: حدود ۲۹ هزار خانوار مددجوی امداد در استان فاقد مسکن هستند و یا در خانه‌های ناایمن زندگی‌ می‌کنند. در این بین ۸ هزار خانواده شامل ایتام، زنان بی‌سرپرست و خانوارهایی با چند سر عائله هستند که در اولویت تأمین مسکن قرار دارند.

بابایی با اشاره به طرح مسکن محرومان می‌گوید: مددجویانی که شرایط لازم را داشتند به بنیاد مسکن معرفی کردیم و قرار است بیش از ۲ هزار واحد مسکونی برای مددجویان امداد در قالب این طرح ساخته شود.

البته او به این موضوع هم اشاره کرد که در سیل سال گذشته و به علت آسیب به واحدهای مسکونی مددجویان، حدود ۲ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی جدید برای مددجویان ساخته و به آنان تحویل شده است.

سیدمحمد حسینی، مدیرکل بنیاد مسکن استان هم درباره آخرین وضعیت ساخت مسکن محرومان به خبرنگار تسنیم می‌گوید: سهمیه استان در طرح مسکن محرومان سه هزار واحد است که افزایش پیدا نمی‌کند.

او با بیان اینکه منابع اعتباری موردنیاز اجرای این طرح تأمین شده، می‌افزاید: ۱۹۵ میلیارد تومان اعتبار در قالب تسهیلات و کمک بلاعوض به استان اختصاص داده شده است. از این مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه و ۷۰ میلیارد تومان منابع بلاعوض است که به این واحدها تعلق می‌گیرد.

به گفته حسینی بیش از ۴ هزار خانوار نیازمند در مرحله نخست در استان شناسایی شدند که یا فاقد مسکن هستند و یا در واحدهای ناایمن و غیرمقاوم سکونت دارند. قرار است به این افراد ۴۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه با سود ۵ درصد و باز پرداخت ۱۵ ساله و ۲۵ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت شود.

او با بیان اینکه ضمانت‌ها برای دریافت این تسهیلات زنجیره‌ای است، می‌گوید: شرایط تا حدی که امکان داشت تسهیل شده، تهیه نقشه‌ها و طراحی ساختمان و هزینه نظارت و همچنین صدور پروانه رایگان است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان با اشاره به تشکیل پرونده برای حدود ۲ هزار و ۸۰۰ متقاضی ادامه می‌دهد: حدود یکهزار و ۱۰۰ متقاضی به بانک‌ها معرفی شده‌اند و پرداخت تسهیلات به زودی آغاز می‌شود.

به گفته او تا کنون برای ۸۰ درصد این واحدها پروانه ساخت صادر شده و ۷۵۰ واحد نیز پی کنی شده است.

او می‌گوید: به رغم توقف کار به علت شیوع کرونا در ماه‌های گذشته از اردیبهشت ماه که طرح شروع شد، روند خوبی دارد و حتی بیشتر از ۱۰ واحد نیز تکمیل شده و آماده تحویل است.

به گفته حسینی این واحدهای مسکونی طبق تفاهم استانداری، بنیادمسکن و سازمان برنامه و بودجه به طور میانگین ۶۰ متری است؛ در صورتی که تعداد اعضای خانوار زیاد باشد متراژ این واحدها نیز اضافه می‌شود.

او می‌گوید: قرار است این واحدها همزمان با جشن پیروزی انقلاب تکمیل و به نیازمندان تحویل داده شود.

فقط چندماه باقی مانده تا ۳ هزار خانوار نیازمند در استان صاحب خانه شوند اما هنوز خانواده‌های نیازمند بسیاری هستند که در رویای خانه‌دار شدن هستند.