کیفیت زندگی مردم ایران با مشکل روبروست/ پیشنهاد وزیر بهداشت به «روحانی» نمکی:

کیفیت زندگی مردم ایران با مشکل روبروست/ پیشنهاد وزیر بهداشت به «روحانی»

وزیر بهداشت با بیان اینکه ایران جزء کشورهایی است که درخصوص کیفیت زندگی مشکلات زیادی دارد، گفت: اگر یک ریال در نظام پیشگیری هزینه کنیم، هزاران تومان در بیمارستان خرج نخواهیم کرد.

نمکی: کیفیت زندگی مردم ایران با مشکل روبروست/ پیشنهاد وزیر بهداشت به «روحانی»

به گزارش صحرانیوز ، سعید نمکی، وزیر بهداشت امروز در جشنواره بیمارستان‌های بهره‌ور با محوریت مدیریت هوشمند کرونا با اشاره به آغاز این طرح در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و البرز، گفت:‌ افزایش بهره‌روی تنها راه برون رفت از شرایط سختی است که بیشتر کشورها پیش رو دارند و باید به فکر انسان توسعه یافته باشیم که عامل بهره‌وری است.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها امید به زندگی افزایش داشته اما کیفیت زندگی پایین‌تر از حد مطلوب است و این نشان می‌دهد افزایش طول عمر همواره با بهره‌وری متناسب نیست.

وزیر بهداشت با بیان اینکه متأسفانه ما جزو کشورهایی هستیم که در خصوص کیفیت زندگی مشکلات زیادی داریم،گفت: باید ببینیم در پژوهش‌های ما منابعی که صرف می‌شود همراه با بهره‌وری است، آ‌یا در نظام بهداشت و پیشگیری این موضوع با بهره‌وری همراه است؛ چراکه برون رفت از بحران اقتصادی کشور در همه عرصه‌ها، همراه با نگاه بهره‌ورانه به همه منابع کشور است.

نمکی افزود: اگر به بنده بگویند یک پیشنهاد به رئیس جمهور بدهید، بنده می‌گویم ابتدا باید یک معاونت بهره‌وری در ریاست جمهوری قرار دهند؛‌ چراکه ما از منابع بهره مناسب‌تری باید ببریم اما این کار را نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه در وزارت بهداشت، بیمارستان ته خط قرار دارد، گفت: این در حالی است که ما به اندازه سرچشمه بهره‌وری لازم را نداریم. تاوان کمبود نگاه بهره‌ورانه به بقیه بخش‌ها را باید در انتهای خط یعنی در بیمارستان بپردازیم.

وزیر بهداشت با بیان این که امسال سال بسیار سختی بوده و سالی به سختی امسال در قبل و بعد از انقلاب در رابطه با منابع نداشته‌ایم، افزود: البته با در نظر گرفتن چنین شرایطی، این که درصد افزایش حقوق و مشوق‌ها در بهداشت و درمان موضوع مدیریت کرونا با توجه به این که یک میلیارد دلار کمتر از سال بدون کرونا ارز دریافت کرده‌ایم و توانسته‌ایم با همه مشکلات پاداش بازنشستگان سال‌های ۹۴، ۹۵ و کارانه پرستاران را به روز کنیم، ناشی از نگاه بهره‌وری و برنامه‌ریزی بوده و یک تفکر حساب‌گرانه موضوع را مدیریت کرده است.

نمکی با تأکید بر این که باید از ولنگاری و عدم آینده‌نگری پرهیز کنیم، یادآور شد: آیا پاسخ این سؤال را داده‌ایم که چه کسی را با چه سطح مهارتی و در چه جایی با چه بهره‌وری قرار داده‌ایم، آیا دوره‌های طولانی مدت در پزشکی و آنقدر جنرال تربیت کردن و سرباز نداشتن، نگاه بهره‌ورانه است یا باید در این خصوص تجدیدنظر کنیم.

وی متذکر شد: آیا در نظام پیشگیری آنچه هزینه می‌کنیم نگاه بهره‌وری است؟  آیا باید در این خصوص در نقاط مختلف به یک اندازه هزینه کنیم؟ آیا بهره‌وری از منابع در نقاط کم جمعیت به همان میزان است که در نقاط پرجمعیت باید باشد؟ ضمن این که باید بدانیم اگر یک ریال در نظام پیشگیری هزینه کنیم، هزاران تومان را در بیمارستان خرج نخواهیم کرد. همچنین آیا حاصل پژوهش‌های ما باید به عنوان محصول اصلی مقاله باشد؟

وزیر بهداشت تاکید کرد: باید تحقیق در مملکت گره‌هایی از نظام خدمت را بگشاید.