کاهش ۷۰ درصدی کتابخوان های شهرستان آق قلا پس از سیل فرماندار آق قلا :

کاهش ۷۰ درصدی کتابخوان های شهرستان آق قلا پس از سیل

فرماندار آق‌قلا گفت: تعداد اعضای فعال کتابخانه‌های این شهرستان پس از وقوع سیل و به دلیل مشکلات ناشی از نوسازی و مرمت خانه‌ها و همچنین آسیب وارده به کتابخانه‌ها ۷۰ درصد کمتر شد.

به گزارش صحرانیوز ؛ امیر شیر توماج روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آق قلا پیش از وقوع سیل ۴ هزار و ۳۸۶ عضو فعال در کتابخانه ها داشت اما تعداد اعضای فعال شهرستان در ماه های اخیر با کاهش ۷۰ درصدی به یک هزار و ۱۸۳ نفر کاهش یافت.

رییس نهاد کتابخانه‌های آق قلا افزود: بروز برخی دغدغه های اقتصادی ناشی از سیل مانند توجه به بازسازی ابنیه و واحدهای خسارت دیده و متاثر شدن اشتغال شهروندان از این حادثه قهری از دلایل کاهش رغبت شهروندان برای کتابخوانی است.

توماج ادامه داد: در سیل ابتدای امسال کتابخانه مرکزی شهر آق قلا دچار خسارت جدی شد و ساختمان آن را در زمره اماکن تخریبی و نیازمند بازسازی مجدد قرار گرفت اما با هوشیاری پرسنل به بیش از ۱۰ هزار جلد کتاب این کتابخانه آسیبی نرسید.

وی گفت: وارد شدن خسارت به کتابخانه مرکزی دولت محمد آزادی آق قلا و بسته بودن چند ماهه آن در کاهش تعداد کتابخوانان بی تاثیر نبوده که تلاش می کنیم با تامین زودهنگام اعتبار، ساخت بنای جدید این مجموعه فرهنگی به پایان برسد.

به گفته وی کتابخانه آق قلا تا زمان استقرار در ساختمان جدید، در یک بنای استیجاری به فعالیت ادامه می دهد.

وی همچنین به فعالیت ۶ باب کتابخانه شهری و روستایی در این شهرستان اشاره کرد و افزود: علاوه بر کتابخانه مرکزی آق قلا و کتابخانه ابونصر فارابی شهر انبار الوم، روستاهای انقلاب، عطا آباد، کرد و گری هم کتابخانه دارند.

فرماندار آق قلا حضور کتابخانه سیار در روستاها و مدارس این شهرستان سیل زده را در توسعه فرهنگ مطالعه تاثیرگذار دانست و از مدیران آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواست نسبت به راه اندازی مجدد کتابخانه سیار اقدام کنند.

آق قلا در ۱۵ کیلومتری شمال گرگان واقع است و بر اثر بارشهای آخرین روزهای سال ۹۷ و فروردین ماه سال جاری و بروز سیلاب متحمل خسارت های متعددی شد.

بخشی وسیعی از استان گلستان در جریان سیل ابتدای امسال بر اثر طغیان رودخانه ها و سر ریز سدهای بوستان، گلستان و وشمگیر دچار آبگرفتگی شدید شده بود.

بین ۷۴ تا ۳۵۳ میلی متر باران در ۲۷ و ۲۸ اسفند ۹۷ و بیشتر در شرق گلستان و شهرستانهای گالیکش، مینودشت، کلاله و رامیان بارید که پس از سرریز کردن سدهای بوستان و گلستان ابتدا گنبدکاووس را دچار مشکل کرد و در ادامه حجم آب ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون متر مکعبی، شهرستان‌های آق قلا و گمیشان در غرب گلستان را به زیر آب برد و ۱۱ نفر از گلستانی ها را به کام مرگ کشاند.