واکنش احمدی نژاد به احتمال ردصلاحیتش در انتخابات ۱۴۰۰ /از ابتدا به دنبال رابطه ایران و آمریکا بودم! /فیلتر معنا ندارد

واکنش احمدی نژاد به احتمال ردصلاحیتش در انتخابات ۱۴۰۰ /از ابتدا به دنبال رابطه ایران و آمریکا بودم! /فیلتر معنا ندارد

رئیس دولت نهم و دهم گفت: ایران و آمریکا باید مسائل فیمابین را از ابتدا مرور کنند و برپایه یک توافق عادلانه، احترام آمیز و با رعایت حقوق یکسان ملت ها، تقابل ۴۰ ساله میان خود را به تعامل و همکاری مبدل نمایند.

به گزارش صحرانیوز ، محمود احمدی نژاد مدت زمانیست تحرکات سیاسی خود را اوج بخشیده است، مصاحبه با رسانه های خارجی و داخلی نیز این روزها بیش از گذشته شده است و او دائما خود را در معرض سوالات رسانه ها و لنز دوربین ها قرار می هد.

بنا به روایت کانال رسمی پایگاه اطلاع رسانی احمدی‌نژاد، او اخیرا گفتگویی با شبکه انگلیسی زبان تلویزیون دولتی ترکیه موسوم به “تی آر تی” انگلیسی داشته است که بخش هایی از آن را می خوانید؛

شما در حال آماده شدن برای بازگشت به سیاست هستید؟

من هیچوقت از سیاست دور نبوده ام که بخواهم برگردم. مگر می شود که انسان نسبت به سرنوشت اجتماعی بی تفاوت باشد؟ برخی تصورشان این است که فقط مناصب سیاسی هست که حاملین آن باید نسبت به سرنوشت جامعه، احساس مسئولیت کنند. مسئولیت اجتماعی یک امر عام است.

نظرات انتخاباتی‌ام را با مردم در میان خواهم گذاشت

 شورای نگهبان در سال ۹۶، صلاحیت شما را برای شرکت در رقابت انتخابات سال ۱۳۹۶ رد کرد و شما نتوانستید در این انتخابات شرکت کنید، آیا فکر می کنید شورای نگهبان صلاحیت شما را در انتخابات سال آینده ایران تایید خواهد کرد؟

من هنوز راجع به انتخابات نظری نداده ام و موضعی نگرفته ام اما نقطه نظراتی دارم که در صورت ضرورت، در موعد انتخابات آن را با مردم در میان خواهم گذاشت.

ماجرای نامه احمدی‌نژاد به بایدن

شما با بایدن مراوده داشته و نامه ای برای او فرستاده اید. آن نامه چه بود؟

من در ۱۵ سال اخیر، به تمام روسای جمهور آمریکا، بعد از شروع کارشان نامه نوشتم و در آنها شرایط جهانی را تشریح کردم.  البته در تمام این نامه ها، بطور خاص اشاره ای هم به رابطه دو ملت ایران و آمریکا کردم. شما می دانید که بیش از ۴۰ سال است که به خاطر تصمیم سیاسی دولت ها، رابطه بین ملت ایران و ملت آمریکا بسیار تضعیف شده و در حد قطع است. در تمام اینها به اهمیت رابطه دو ملت اشاره کردم و اینکه دولت ها باید اختلافات خود را بگونه ای جلو ببرند که مانع از ارتباط بین دو ملت نشوند و در نامه های اخیر هم تاکید کردم که این اختلاف طی ۴۰ سال به ضرر هر دو ملت بوده و سایر ملت ها هم نه تنها نفعی نبرده اند بلکه آنها هم ضرر کرده اند و خواستم که عقلای دو طرف بنشینند و بر اساس عدالت و احترام مسائل‌شان را حل کنند.

مسئله اصلی بین ایران و آمریکا از نظر احمدی نژاد 

 بایدن، گفته است که می خواهد توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ را احیا کند، اما اصرار دارد که ایران بایستی ابتدا گامهای هسته ای خود را، معکوس نماید. از طرف دیگر، ایران از آمریکا می خواهد که ابتدا، تحریم ها را بردارد، قبل از اینکه بتوان درباره احیای توافق، بحث کرد. این یک مسابقه اراده هاست. چه کسی ابتدا، چشمک خواهد زد؟ توصیه شما به جانشین تان یعنی رئیس جمهور کنونی ایران چیست؟

به نظر من اولین مسئله بین ایران و آمریکا این نیست، اولین مسئله، رابطه دو ملت است. هم ملت آمریکا ملت بسیار مهم و اثرگذاری است و هم ملت ایران بسیار اثرگذار است. رابطه این دو می تواند به صلح و پیشرفت جهانی و همبستگی بین ملت ها کمک کند. ظرفیت های عظیمی در ایران و آمریکا هست که الان دو ملت از آن محروم هستند. یک توافقنامه مانند برجام برای این است که مسائل را حل کند، اختلافات را از بین ببرد و زمینه همکاری را درست کند اما ما مشاهده کردیم که نه تنها اختلافات را حل نکرد بلکه مسائل را پیچیده تر کرد. من معتقد هستم که یک بار دیگر ایران و آمریکا و بقیه باید بنشینند و مسائل را از ابتدا بر پایه عدالت و احترام با هم مرور کنند و اگر توافقی می شود، یک توافق عادلانه، احترام آمیز و با رعایت حقوق یکسان ملت ها تنظیم شود و تقابل ۴۰ ساله، به همکاری و تعامل تبدیل شود.

واکنش احمدی نژاد به احتمال ردصلاحیتش در انتخابات ۱۴۰۰ /از ابتدا به دنبال رابطه ایران و آمریکا بودم! /فیلتر معنا ندارد

 شما اخیرا نامه ای به ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان، ارسال کرده، در آن درخواست مذاکرات مستقیم بمنظور کاهش تنشهای منطقه ای، و پایان جنگ یمن را نموده اید. آیا او پاسخی ارایه کرده است؟ آیا شما تمایل دارید روابط با عربستان را، بهبود بخشید؟

هر اقدامی که به برقراری صلح کمک کند ما از آن استقبال می کنیم و اگر بتوانیم آن اقدام را انجام می دهیم. من به عنوان یک انسان، از شرایط یمن بسیار رنج می برم. من معتقد هستم که می شد صلحی را برقرار کرد، امروز هم می شود. معتقد هستم که در نهایت هم باید صلحی بین یمن و عربستان اتفاق بیفتد. آنها هستند که باید اراده کنند، تصمیم بگیرند و بر اساس عدالت و احترام کنار هم بنشینند و مشکل را حل کنند. آن زمان هم ما پالس های مثبتی را دریافت کردیم منتهی چون دخالت دیگران وجود داشت، کار یک مقدار پیچیده شد. اگر از من کاری بربیاید، حتما کمک خواهم کرد که هر چه زودتر آتش بس و سپس یک صلح پایدار برقرار شود.

توصیه احمدی‌نژاد به پوتین

اخیرا نامه ای از شما منتشر شد که به آقای پوتین رئیس جمهور روسیه نوشته بودید، انگیزه شما از نوشتن این نامه چه بود؟

من حدود ۹ ماه پیش برای آقای پوتین نامه نوشتم و در آن به دیدارهای بسیار مثبت خودم با ایشان اشاره کردم. روابط ایران با روسیه، رابطه بسیار خوبی است. در این نامه از موضع دلسوزی به ایشان توصیه کردم که طولانی شدن مدت حکومت ها و حکومت افراد، تبعات منفی دارد و به نفع ملت ها نیست و امروز هم به ایشان توصیه می کنم که مراقبت کنند، دائما افکارسنجی کنند، نظر مردمشان را دریافت کنند و اگر دیدند که نظر مردم منفی است، تصمیمات جدیدی بگیرند. در واقع باید دائما طبع مردم را بسنجند، اگر مردم روسیه نظر دیگری دارند، قبل از اینکه منجر به مسائل غیرقابل بازگشت شود، تصمیمات را اصلاح کنند. اصل حاکمیت، متعلق به انسانهاست، تجربه هم نشان داده است که وقتی حکومت ها طولانی می شود، مشکلات و مفاسدی ایجاد می شود که این نه به نفع حکومت افراد است و نه به نفع ملت هاست. این یک توصیه دلسوزانه بود که ابعاد آن را تشریح کردم، قبل از اینکه بخواهند قانون اساسی‌شان را تغییر بدهند. هم دلم برای مردم روسیه می سوزد، آنها را دوست دارم و هم اینکه علاقه مند هستم آقای پوتین سرنوشت خوبی داشته باشند و در خدمت به مردم روسیه موفق بشوند.

نظر احمدی‌نژاد درباره فیلترینگ در دوران ریاست‌جمهوری‌اش

برخی استفاده شما از توئیتر را عجیب می دانند زیرا در دوره ریاست جمهوری شما مقامات ایرانی، فیس بوک و توئیت را در سال ۲۰۰۹ ممنوع کردند، آیا هنوز هم توئیتر در ایران، ممنوع است؟

همان کسانیکه فیلتر می کنند، همان ها هم در ایران فیلترشکن می فروشند. امروز در دنیای ارتباطات فیلتر معنا ندارد. فیلتر کردن و ایجاد محدودیت، یک امر شکست خورده است.

شما از چه ضد فیلتری برای دسترسی به توئیتر، استفاده می کنید؟

این را باید از کسانیکه اجازه نمی دهند بپرسید. من موافق استفاده کامل مردم از فضای مجازی هستم.

از ابتدا به دنبال رابطه ایران و آمریکا بودم!

 به نظر می رسد که شما پس از خاتمه ریاست جمهوری، به میزان زیادی تغییر کرده اید، آیا این برداشت، منصفانه است؟ در این بازآفرینی چه عاملی موثر بوده است؟

بالاخره هر انسانی رشد می کند، دانشش توسعه می یابد و تجربیاتش افزوده می شود اما ما از روز اول و بر اساس اصول ثابت، دنبال صلح و عدالت بودیم. در دولت اول، ما رسما خواستیم که رابطه بین دو ملت ایران و آمریکا برقرار شود. خواستار پرواز مستقیم بین تهران و نیویورک شدیم. بعد از رسیدن به صنعت غنی سازی، من خواستار همکاری به جای تقابل شدم. من همیشه با تجاوز، اشغال سرزمین دیگران، چپاول ملت ها و زورگویی مخالف بوده ام و الان هم مخالف هستم. من همیشه طرفدار صلح، عدالت و احترام برای همه ملت ها بوده و هستم.