هشدار جدی بیماری‌های «زنگ زرد» و «زنگ قهوه‌ای» گندم در مزارع آق‌قلا

هشدار جدی بیماری‌های «زنگ زرد» و «زنگ قهوه‌ای» گندم در مزارع آق‌قلا

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان آق‌قلا گفت: دما و رطوبت هوا شرایط را برای ایجاد دو بیماری مهم «زنگ زرد» و«زنگ قهوه‌ای» گندم در این شهرستان مهیا شده است.

هشدار جدی بیماری‌های «زنگ زرد» و «زنگ قهوه‌ای» گندم در مزارع آق‌قلا

به گزارش صحرانیوز ، علی‌اکبر عرب‌احمدی صبح امروز در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: متاسفانه با وجود دما و رطوبت شرایط برای ایجاد شیوع بیماری‌های «زنگ زرد» و«زنگ قهوه‌ای» گندم در شهرستان آق‌قلا فراهم شده است که باید در این راستا اقدامات لازم صورت گیرد.
وی تصریح کرد: کشاورزان با مشاهده علائمی نظیر جوش‌های زردرنگ و یا نارنجی رنگ بر روی برگ‌های جوان گندم به صورت خطی ایجاد شود بدانند که این گیاهان به بیماری زنگ زرد گندم مبتلا شدند و حتما با کارشناسان جهادکشاورزی در میان بگذارند.
*کارشناسان جهادکشاورزی ارقام آسیب‌پذیر را در اولویت پایش خود قرار دهند
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان آق‌قلا ابراز کرد: در صورتی که جوش‌هایی به رنگ قهوه‌ای روشن روی برگ گیاه گندم مشاهده شود فورا با مشورت کارشناسان جهادکشاورزی اقدامات لازم را انجام دهند.
عرب‌احمدی خاطرنشان کرد: ارقامی از گندم مانند ارقام معراج، مروارید، کلاته، کوهدشت و لاین ۱۷ وجود دارد که نسبت به سایر ارقام گندم کمی آسیب‌پذیرتر هستند که کارشناسان پهنه جهادکشاورزی این ارقام را در پایش اولویت خود قرار دهند و کالیبراسیون سمپاش‌ها را به کشاورزان توصیه کنند.
وی با بیان اینکه استفاده از سموم کشاورزی و زمان مناسب برای استفاده از سموم در اراضی کشاورزی بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: در سه مرحله «آغاز ساقه‌دهی»، «ظهور برگ پرچم» و «گلدهی» می‌توان مبارزه با بیماری‌های گندم را انجام داد که استفاده سموم در این سه مرحله باعث افزایش عملکرد محصولات زراعی خواهد شد.