نم سیلاب و تب کرونا در گلستان/ توسعه افتان و خیزان ادامه دارد تلخ و شیرین گلستان در سال ۹۸؛

نم سیلاب و تب کرونا در گلستان/ توسعه افتان و خیزان ادامه دارد

سال ۹۸ در حالی سپری شد که حوادث تلخ و شیرین بسیاری در گلستان اتفاق افتاد و تلاش برای توسعه همه جانبه استان توسط بخش های دولتی و خصوصی ادامه دارد.

صحرانیوز : سال ۹۸ در حالی رقم خورد که گلستان، نگارستان ایران، حوادث تلخ و شیرینی را پشت سر گذاشت.

شروع سال ۹۸ با سیل مخرب در شهرستان‌های گنبدکاووس، گمیشان، آق قلا و بندرترکمن همراه بود؛ بارش سبب بالا آمدن آب رودخانه و پر و سرریز شدن سدهای بوستان، گلستان شد و میزان بارش در برخی از ایستگاه‌ها به ۳۱۵ میلی‌متر هم رسید و این در حالی بود که کل بارندگی متوسط استان در شرایط نرمال ۴۵۰ میلی‌متر بوده است.

با توجه به پیشی گرفتن سیلاب از ظرفیت آب گذری رودخانه‌ها، دَه ها هزار منزل مسکونی و صد هزار هکتار اراضی زراعی واقع در حاشیه و پیرامون رودخانه‌ها درگیر سیلاب شده و بیش از ۱۰ نفر از اهالی گلستان در اثر این فاجعه جان باختند.

با حجم وسیع خرابی‌ها و ویرانگری‌های سیل، با دستور رهبر معظم انقلاب، نهادهای حاکمیتی و نظامی تلاش کردند تا اقدامات امدادرسانی را به بهترین شکل انجام دهند.

عزل استاندار گلستان

از وقایع مهم سومین روز از سال ۹۸، عزل استاندار گلستان بود؛ هنگامی که سیل شهرهای استان را در می‌نوردید «مناف هاشمی» در سفر خارج از کشور به سر می‌برد و همین امر سبب شد که در جلسه مدیریت بحران استان، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، میرمحمد غراوی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان را به عنوان سرپرست استانداری گلستان منصوب کند.

سیل در شهرهای آق قلا و گمیشان ماندابی بسیار داشت و همه ارگان‌ها سعی کردند بعد از رفع آن، آلام مردم را کاهش دهند. اعطای کمک‌های بلاعوض، وام مسکن با سود اندک، گسیل امکانات به مناطق سیل زده، استفاده از توان گروه‌های جهادی و ماندن در کنار سیل زدگان تا حل کامل مشکلات از جمله وعده‌هایی بود، که محقق شد.

همدلی مردم در اسکان اضطراری سیل زدگان، ترمیم خسارت‌های وارده به حوزه‌های زیرساختی و راه‌های موصلاتی، بازسازی اماکن آموزشی، ارائه تسهیلات مالی جهت اشتغال زایی و بهبود کسب و کار، حضور مداوم سمن‌های مردمی برای خدمت رسانی به اهالی آسیب دیده بخشی از تصاویر و تجربیات ارزشمند سیل گلستان بود.

اما در مقابل این تجربیات، همچنان وعده مسئولان قضائی استان در خصوص شناسایی و معرفی مقصران احتمالی یا عاملان قصور در بروز این حادثه زیان‌بار مشخص نشده و کمک مالی به صنایع و واحدهای تولیدی منطقه همچنان در پیچ و خم اداری و آئین نامه‌ها گرفتار است.

روند بازسازی واحدهای مسکونی ادامه دارد

در یک سالگی این فاجعه بزرگ و در آخرین جلسه بازسازی مناطق سیل زده، استاندار گلستان گفت: تاکنون ۱۰ هزار میلیارد ریال به صورت بلاعوض و تسهیلات کم بهره به واحدهای مسکونی و کشاورزان آسیب دیده از سیل پرداخت و حدود هفت هزار میلیارد ریال برای مرمت و بازسازی زیرساخت‌های آسیب دیده هزینه شده است.

هادی حق شناس افزود: تاکنون همه هفت هزار و ۷۰۷ واحد نیازمند بازسازی سیل به بانک‌ها معرفی شده و ۹۶ درصد فونداسیون‌ها اجرا شد.

وی بیان کرد: همچنین تاکنون ۸۳ درصد واحدهای مسکونی تخریب شده به مرحله سقف رسیده که با احتساب این خدمات، بیش از ۸۰ درصد تعهدات گلستان به سیل زدگان انجام شد.

سرپرست بنیاد مسکن گلستان هم گفت: از مجموع ۲۲ هزار و ۳۵۲ واحد مسکونی که در این مناطق دچار خسارت شد ۱۴ هزار و ۶۴۵ واحد تعمیراتی و بقیه نیازمند احداث مجدد بود.

وی با اشاره به اتمام تعمیرات ۱۴ هزار و ۶۴۵ واحد مسکونی سیل‌زدگان، گفت: ۹۹ درصد واحدهای احداثی معادل هفت هزار و ۶۵۹ واحدمسکونی هم پی‌کنی شده است.

حسینی افزود: همچنین ساخت پنج هزار و ۳۴۷ واحد مسکونی معادل ۶۹ درصد مجموع واحدهای تخریبی هم احداث و تحویل مردم شد.

خسارت سیل به بخش کشاورزی

سیل همچنین خسارت زیادی به بخش‌های کشاورزی وارد کرد. طبق گفته رئیس جهاد کشاورزی گلستان ۷۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در سیل خسارت ۱۰۰ درصدی دید که پرداخت غرامت آنها در حال انجام است.

مختار مهاجر افزود: تاکنون بالغ بر ۲۹ هزار فرم خسارت اراضی زراعی، باغی، دام و طیور و زنبور عسل و سایر بخش‌های کشاورزی ثبت و تأیید شده و مبلغ ۱۰۹ میلیارد تومان کمک بلاعوض (سهم ۵۰ درصدی) به خسارت دیدگان این بخش پرداخت شده است.

مهاجر ادامه داد: همچنین به بیش از ۱۰ هزار متقاضی دریافت تسهیلات قرض الحسنه بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی بیان کرد: ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبارات تملکی برای مرمت کانال‌های زهکش، جاده‌های بین مزارع، ایل راه‌های عشایری، قنات، چاه و ایستگاه‌های پمپاژ کشاورزی در قالب اسناد خزانه به استان تخصیص یافته که عملیات اجرایی مرمت با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد در حال انجام است.

خسارت سیل به بخش صنعت

رئیس سازمان صمت گلستان هم در خصوص خسارات سیل اظهار کرد: سیل در مجموع ۲۴۵ میلیارد تومان به بخش صنعت، معدن و تجارت استان خسارت زد.

حسین طلوعیان افزود: حدود ۱۳۳ واحد صنعتی و معدنی با ۱۹۷ میلیارد تومان، یک هزار و ۹۴۱ واحد صنفی با ۳۸ میلیارد تومان وسه هزار و ۴۲۸ قالیباف با ۱۰ میلیارد تومان در سیل امسال دچار خسارت شدند.

سیل و تلاش برای بازسازی مناطق سیل زده، کلنگ زنی و افتتاح پروژه‌های مختلف، برگزاری انتخابات مجلس در گلستان، تلفات پرندگان در خلیج گرگان و کرونا بخشی از حوادث و وقایع سال ۹۸ در گلستان است

وی متذکر شد: طبق بررسی باید ۱۰۰ میلیارد تومان برای جبران خسارات سیل به بخش صنعت، معدن و تجارت گلستان اختصاص می‌یافت که در برآورد اولیه حدود ۳۰ درصد آن تخصیص داده شده است.

طلوعیان با بیان اینکه هنوز دستور پرداخت تسهیلات و غرامت به بانک‌ها ارجاع نشده است، افزود: تمامی واحدهای سیل زده احیا و آغاز به کار کرده‌اند اما همه این واحدها با مشکلات مالی روبرو هستند و می‌طلبد در روند اعطای شتاب بیشتری داده شود.

هر چند طی یک سال گذشته چندین نشست تخصصی در حوزه سیل گلستان برگزار شد اما هنوز به درستی مشخص نشده که کم کاری کدام مجموعه، یکی از بزرگترین سیلاب‌های تاریخ ایران رقم زد.

لایروبی رودخانه‌ها

برخی عدم لایروبی رودخانه‌ها، نابودی جنگل‌ها و سست شدن خاک و همچنین غفلت مدیران و ضعف در اطلاع رسانی به موقع را از جمله عوامل سیل برشمردند.

بعد از سیل، لایروبی رودخانه‌ها در دستور کار آب منطقه‌ای قرار گرفت و طبق گفته سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گلستان از ابتدای خرداد تاکنون ۲۵۲ کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی شده است.

سید محسن حسینی افزود: ۷۷۰ کیلومتر از لایروبی رودخانه‌های گلستان باقی مانده که با بکارگیری ۴۱ پیمانکار در حال انجام است.

پروژه‌های هفته دولت

اما در بخش اقتصادی در شرایطی که کشور در شرایط تحریم قرار دارد، امسال پروژه‌های هفته دولت در استان رشد چشگیری داشت و دو هزار و ۳۷۲ پروژه و طرح عمرانی و اقتصادی افتتاح و یا عملیات اجرایی آن آغاز شد.

استاندار گلستان با اشاره به اینکه اعتبار این پروژه‌ها حدود هزار و ۸۸۶ میلیارد تومان بوده و برای دو هزار و ۸۱۸ نفر اشتغال ایجاد می‌کند، افزود: هزار و ۳۶۲ پروژه با اعتبار حدود هزار و ۲۵۲ میلیارد تومان عمرانی و هزار و ۱۰ پروژه و طرح با اعتبار ۶۳۴ میلیارد تومان اقتصادی است.

پروژه‌های دهه فجر

اما در حالی که گلستان درگیر سیل بود پروژه‌های دهه فجر رشد خوبی نسبت به سال ۹۷ داشت.

استاندار گلستان در این خصوص اعلام کرده بود که با در نظر گرفتن شرایط سیل، ناخودآگاه توجه‌ها به پروژه‌ها کم رنگ شده اما در استان خوشبختانه این کم رنگی احساس نمی‌شود.

حق شناس بیان کرد: با تمام تنگناها و محدودیت‌ها در دهه فجر امسال در گلستان نسبت به سال گذشته هزار میلیارد تومان پروژه بیشتر کلنگ زنی و افتتاح کردیم.

وی توضیح داد که در دهه فجر سال گذشته حدود دو هزار میلیارد تومان و امسال حدود سه هزار میلیارد تومان پروژه داشتیم که نصف آن افتتاح و نیمی دیگر کلنگ زنی است.

حق شناس با بیان اینکه یک سوم این پروژه‌ها دولتی و دو سوم آن خصوصی است، گفت: این امر نشان می‌دهد که سهم مردم گلستان در اقتصاد کشور رو به افزایش بوده و در معنای دیگر تفسیر اصل ۴۴ قانون اساسی و سپردن کار به بخش خصوصی است.

وی بیان کرد که پروژه‌های در زمینه‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، زیرساختی مانند آب، برق، گاز، جاده و دوربرگردان و غیره است.

کلنگ زنی ۲ شهرک صنعتی

حق شناس افزود: طی این مدت عملیات عمرانی دو شهرک بخش خصوصی در گلستان آغاز شد که این امر به طور ۱۰۰ درصد توسط بخش خصوصی انجام شده و در شمال کشور بی‌سابقه است.

وی گفت: پروژه‌ها در بخش‌های مختلف، آب و فاضلاب، راه، بهسازی و مرمت، تکمیل مخازن و خدمات رفاهی، حمل و نقل حوزه ریلی و دریایی و فرودگاهی است.

حق شناس از افتتاح چند پروژه در بخش صنایع تبدیلی و مرغداری خبرداد و تصریح کرد: با وجود همه تنگناهای اعتباری، زهکشی ۵۰ هزار هکتار دیگر از اراضی کشاورزی استان در دهه فجر آغاز شد.

افتتاح زنجیره تولید مرغ و تخم مرغ در گنبدکاووس

وی گفت: از طرح‌های مهم اقتصادی شروع عملیات اجرایی کارخانه بسته بندی در آزادشهر با پیش بینی اشتغال ۳۰۰ نفر، افتتاح زنجیره تولید مرغ و تخم مرغ در گنبدکاووس با اعتبار ۳۹۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۲۸۵ نفر، شروع عملیات اجرایی طرح گردشگری در گنبدکاووس با اعتبار ۲۶۰ میلیارد تومان، بهره برداری از طرح کارخانه ظروف پلاستیکی در گرگان با اعتبار ۳۱۰ میلیارد تومان و شروع عملیات اجرایی پرورش گاومیش در مراوه تپه است.

حق شناس به پروژه‌های اجرایی انجام شده در سال‌های اخیر در استان اشاره و تصریح کرد: در سال ۹۲ حدود سه هزار هکتار زهکشی در استان انجام شده بود که این رقم امسال به ۵۲ هزار هکتار رسیده است و بخشی هم در دهه فجر افتتاح شد.

آغاز عملیات اجرایی بندر خواجه نفس

خواجه نفس اولین بندر خصوصی ایران در دریای خزر است که در سال ۱۳۸۴ و با هدف توسعه اقتصادی گلستان، اشتغالزایی در مناطق محروم و تقویت زیرساخت‌های ارتباطی ایران با کشورهای حاشیه خزر، توسعه صادرات غیرنفتی و ترانزیت کالا از روسیه، چین و قزاقستان، در زمینی به وسعت ۱۷۶ هکتار با دریافت مجوز دو ساله از سازمان بنادر و دریانوردی آغاز شد اما اجرای آن به کندی پیش می‌رفت.

در همین راستا و با تاکید بر نقش مؤثر این بندر در توسعه پایدار، استاندار گلستان یکی از برنامه‌های مهم آینده این استان را تسریع در راه اندازی بندر خواجه نفس اعلام کرد.

هادی حق شناس گفت که فعالیت بندر خواجه نفس با همکاری بخش خصوصی و با واردات چوب آغاز خواهد شد.

با توجه به اهتمام و صبغه حق شناس در سازمان بنادر و دریانوردی امید به تکمیل و بهره برداری از این بندر در آینده نزدیک دور از انتظار نیست.

انتخابات مجلس

از دیگر اتفاقات مهم سال ۹۸، برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دوم اسفندماه بود که گلستانی‌ها مشارکت ۵۷.۲۴ درصدی را ثبت کردند.

از مجموع یک میلیون و ۳۳۰ هزار واجد شرایط رأی دهی در استان ۷۶۱ هزار و ۷۱۲ نفر معادل ۵۷.۲۴ درصد در انتخابات شرکت کردند.

گلستانی‌ها با این حضور حماسی برگ زرینی را رقم زده و چهارمین استان از نظر درصد مشارکت بودند.

با برگزاری این انتخابات تکلیف پنج حوزه انتخابیه گلستان مشخص شد و مردم این شهرها نمایندگان خود را شناختند اما تکلیف شهرهای کردکوی، بندرترکمن، گمیشان و بندرگز در دور دوم مشخص خواهد شد.

تلفات پرندگان در خلیج گرگان

از دیگر حوادث تلخ سال ۹۸، تلفات پرندگان زمستان گذران در خلیج گرگان و میانکاله بود که تصاویر غم باری را خلق کرد.

طبق گفته رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان بیش از ۱۳ هزار لاشه پرنده در سواحل گلستان جمع‌آوری شده است.

محمود شکیبا افزود: اکثر این لاشه‌ها مربوط به پرندگانی از نوع چنگر بوده که پس از جمع آوری توسط دامپزشکی نمونه برداری و دفن بهداشتی شده است.

علیرغم گمانه زنی در خصوص بیماری بوتولیسم هنوز علت تلفات پرندگان مشخص نشده و تحقیقات اداره کل دامپزشکی گلستان ادامه دارد.

سرنوشت پروژه‌های نیمه تمام همچنان در هاله‌ای از ابهام

سال ۹۸ در حالی به اتمام رسید که تکلیف پروژه‌های نیمه تمام مانند پتروشیمی گلستان، سد نرماب، طرح گردشگری آشوراده، احیای خلیج گرگان و بخشی از وعده‌های سفر اول و دوم رئیس جمهور به گلستان مشخص نشد.

کرونا نقطه آخر سال ۹۸

از حوادث دیگری که گلستان را درگیر کرده شیوع ویروس کرونا از اوایل اسفندماه در اغلب شهرهای استان بود.

برای قطع زنجیره این ویروس چینی تمامی مراکز تجمعی و گردشگری و اماکن مذهبی و مدارس و دانشگاه‌ها تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است.

با توجه به اینکه تخت‌های بیمارستانی گلستان جوابگوی بیماران کرونایی نبوده، سه مرکز نقاهتگاهی با ظرفیت ۵۰۰ تخت راه اندازی شد، همچنین پیگیری در خصوص برپایی بیمارستان صحرایی ادامه دارد.

طبق آخرین گفته‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان تاکنون آزمایش کرونای ۳۹۱ در گلستان مثبت اعلام شده و ۱۱۵ نفر هم جان خود را از دست داده‌اند.

اما از نکات مثبت کرونا همدلی و همراهی مردم و گروه‌های جهادی برای مقابله با این بیماری بود که کارگاه‌های بی شماری برای دوخت ماسک و گان بیمارستان شروع به فعالیت کرده و محصولات تولیدی را بین مردم و کادر درمان به صورت رایگان توزیع کردند.

ضدعفونی و گندزدایی اماکن و معابر عمومی و توزیع اقلام بهداشتی در نقاط کمتربرخودار توسط گروه‌های مختلف هم در حال انجام است.

همچنین گوانگ ژو چین که خواهرخوانده گرگان بوده ۳۰۰ هزار ماسک و ۲۰۰ دستگاه تب سنج را به گرگان ارسال کرده و تلاش برای شکست این ویروس همچنان در استان ادامه دارد.