نبرد معلم سختکوش با بی‌سوادی، در دیاری محروم + عکس

نبرد معلم سختکوش با بی‌سوادی، در دیاری محروم + عکس

معلمانی هستند که در دور افتاده‌ترین نقاط محروم استان‌ ایلام که حتی خبری از آب و برق نیست، الفبای مهر، محبت و دانش را با فداکاری مشق می‌کنند تا رسالتشان را بدون کم و کاست انجام دهند.

نبرد معلم سختکوش با بی‌سوادی، در دیاری محروم + عکس

خبرگزاری فارس، ایلام – فرهنگ و شخصیت افراد جامعه مرهون معلمانی است که سختی‌های معلمی را با دل و جان می‌پذیرند و حتی در دور افتاده‌ترین نقاط محروم با عشقی دو چندان به آموزش و تربیت دانش آموزان محروم می‌پردازند، تمام این‌ها نشان از این است که مهربانی مرز نمی‌شناسد.

ماندن و دلسوزی در محروم‌ترین نقطه روستا که نه آبی دارد و نه برقی، نشان از ایثار و فداکاری برای فرزندان این مرز و بوم است  تا روحی تازه و سرشار از امید در آن‌ها بدمد، تمام رسالتش را بدون کم و کاست انجام می‌دهد و هیچ وقت گله‌ای نمی‌کند، او تمام امید دانش آموزان محروم است که اگر حتی یک روز نباشد دلتنگی حضورش احساس می‌شود.

اینجا خبری از کولر گازی، برق و آب نیست پسران این روستای عشایری بعد از مدرسه به چوپانی و دختران به کوله بری آب آن هم در چشمه‌های کم آب و دوری که هیچ بهداشتی ندارد، می‌روند.

میلاد رحیم‌زاده معلم فداکار اهل شهر آسمان آباد از توابع شهرستان چرداول در استان ایلام است که از محل زندگیش تا روستای عشایری ورمله واقع در دهستان زردلان مسافتی ۱۵۰کیلومتری را برای تعلیم و تربیت طی می‌کند.

کودکان و دانش آموزان روستای ورمله زیر تیغ نظام آموزشی

وی افزود: اینجا شاید تمام امید و شوق دانش آموزانش ذره‌ای توجه مسوولین به روستای عشایری محروم‌شان باشد توجه‌ای که اگر صورت نگیرد ما شاهد بردگی کودکان مظلوم ورمله توسط خانواده‌هایشان هستیم، ما در فصل تابستان وسیله سرمایشی نداریم و در فصل زمستان نیز وسیله گرمایشی نیست برق، جاده مناسب، دسترسی به آب آشامیدنی، ساخت یک مدرسه و تحصیل در آرامش، مشکلاتی است که سالیان سال است وجود دارد اما حل نشده است.

میلاد رحیم‌زاده معلم فداکار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام، می‌گوید: ۲۳ ساله بودم که معلم شدم، پدرم همیشه به علم اهمیت می‌داد؛ ۵سال است که در آموزش و پرورش خدمت می‌کنم و تاکنون در روستاهای محروم مشغول تدریس هستم کودکان و دانش آموزان عشایری ورمله بسیار با استعداد هستند اما باید گفت آنان زیر تیغ کم توجهی آموزشی قرار دارند، چرا که با کمترین امکانات آموزشی در کانکس و زیر چادر مشغول تحصیل هستند آن‌ها به خاطر نبود یک مدرسه بارها اقدام به ترک تحصیل کرده‌اند.

آرزو داریم جاده‌ها درست شوند تا معلم ما خسته نشود

در ادامه زهرا یکی از دانش آموزان ورمله‌ای می‌گوید: ما سواد نداشتیم، حتی نمی‌دانستیم کلمات چه شکلی هستند، هیچ کس حاضر نشد به ما درس بدهد وقتی آقا معلم فداکار به روستای ما آمد همه چیز تغییر کرد؛ آقا معلم در هوای سوزان و آفتابی، حتی ۴کیلومتر پیاده می‌آید ای کاش جاده‌ها درست شود تا معلم‌ ما خسته نشود.

این دانش آموز ادامه داد: خانم خبرنگار ببین اینجا شبیه یک بیابان خشک است همه خانه‌ها گلی و حتی مردمانش از شدت بی آبی گاهی مریض و به انواع بیماری‌های سخت دچار می‌شوند؛ این مسوولین وجدانی ندارند گناه ما کودکان و دانش آموزان ورمله‌ای چیست که باید این سختی را تحمل کنیم.

مهسا دانش آموز مهربان دیگر ورمله‌ای با چشمان گریان می‌گوید: چرا آموزش و پرورش  یک مدرسه برای ما دانش آموزان درست نمی‌کند؟ چرا هیچ کمکی در زمینه پوشاک و بهداشت به ما نمی شود؟اینجا دانش آموزان در این سن کم به مشکلات روحی دچار شدند تصورش را بکنید، سخت است ولی واقعیت دارد.

۳ مدرسه در دست ساخت در روستاهای محروم هلیلان

رضا زینی‌وند‌مقدم مدیرکل آموزش و پرورش ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس بیان کرد: هم اکنون ۳ مدرسه در روستاهای محروم هلیلان در حال ساخت است و برای ساخت مدرسه دوره متوسطه در آینده باید پیش بینی و اقدام شود.

وی افزود :برای راه اندازی چنین مدرسه‌ای در سال جاری ما ناچاریم با تعمیرات مدرسه روستا، دوره اول متوسطه را در شیفت مخالف مدرسه دوره ابتدایی آن روستا دایر کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش ایلام، تصریح کرد: البته باید گفت فرهنگ عشایری این روستاها باعث شده اولیا کمتر به فکر ادامه تحصیل فرزندانشان باشند و بیشتر تمایل دارند بعد دوره ابتدایی بچه‌ها را کمک کار خود و به کار کشاورزی و دامپروری مشغول کنند.

در ادامه نصرت‌الله رحیمی مدیر کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام، گفت: این روستا ۸ دانش آموز دارد و با توجه به صعب‌العبور بودن روستا فعلا هیچ گونه پیشرفتی مشاهده نشده است.وی بیان کرد: در بازدیدی که از نقاط محروم هلیلان داشتم اسامی معلمانی که در آنجا تدریس می‌کنند اعلام شده و با اهدا لوح تقدیر و نیز به طریق دیگری از آن‌ها تجلیل خواهد شد.

وی افزود: با توجه به امکان دسترسی راه‌ها و در صورت رفع مشکل راه، احداث مدرسه یک کلاسه در دستور کار قرار می‌گیرد.

مدیرکل نوسازی مدارس ایلام، تصریح کرد: ان‌شاالله با مساعدت همه جانبه تمام مسوولین ارشد استان مشکل محرومیت در روستاها مرتفع شود و شاهد ترک تحصیل این دانش آموزان نشویم.