عنایت ماندگار امام حسن عسکری(ع) به اهالی جرجان

عنایت ماندگار امام حسن عسکری(ع) به اهالی جرجان

سوم ربیع‌الثانی سالروز آشکارشدن یکی از کرامات امام حسن عسگری (ع) و طی‌الارض آن امام شریف به سرزمین جرجان است که مردم گرگان هر ساله این روز مهم و عنایت ویژه یازدهمین ستاره آسمان ولایت و امامت را گرامی می‌دارند .

به گزارش صحرانیوز ، استان گلستان که در گذشته به جرجان و استرآباد مشهور بود دارای یک شناسنامه روشن و تاریخ پر فراز و نشیبی است که در آن وقایع مهمی رخ داده که از جمله آن می توان به طی الارض امام حسن عسکری (ع) به این سرزمین اشاره کرد.

به نظر می رسد اولین محدثی که داستان ورود امام را به گرگان نقل کرده قطب الدین راوندی از محدثین قرن ۶ بود که در کتاب ( الخرائج و الجرائج) آورده است .

بعدها محدثین دیگر از جمله علامه مجلسی در بحار الانوار، فخر الدین اردبیلی در کشف الغمه فی معرفه الائمه، شیخ عباس قمی در منتهی الامال و محمد شریف رازی در کرامات الصالحین به این موضوع با شرح جزییات اشاره کردند.

راوندی به سند خود نقل کرده که جعفر بن شریف جرجانی یک از اهالی گرگان می ‏گوید: سالی ۲۵۵ هجری عازم حج شده و در سامرا نزد امام عسکری (ع) رسیدم. شیعیان، مال زیادی را توسط من برای آن حضرت، فرستاده بودند. خواستم از حضرت بپرسم که آنها را به چه کسی بدهم اما قبل از اینکه چیزی بگویم، فرمود: آنچه با خود آورده ‏ای به خادم من بده.

جعفربن شریف می ‏گوید: من نیز چنان کردم. سپس گفتم در گرگان شیعیان به شما سلام می ‏رسانند.

حضرت فرمود: آیا بعد از اتمام حج به آنجا برمی ‏گردی؟ گفتم: آری.

ایشان فرمود: تو بعد از صد و هفتاد روز در اول روز جمعه ماه ربیع الثانی وارد گرگان می شوی. به مردم بگو که من هم آخر همان روز به آنجا می ‏آیم.

جعفربن شریف می گوید: روز جمعه، اول ماه ربیع الثانی همچنان که امام فرموده بود به گرگان رسیدم و دوستان و آشنایان برای دیدار من آمدند. به آنها گفتم که امام حسن عسکری (ع) وعده دادند که تا آخر همین روز اینجا بیایند پس آماده شوید تا سؤال‌ها و حاجت های خود را از ایشان بخواهید.

همین که نماز ظهر و عصر را به جماعت خواندیم چیزی نفهمیدیم مگر اینکه امام (ع) وارد خانه شد و اول بر ما سلام کرد، سپس ما به استقبال ایشان رفتیم و دستشان را بوسیدیم.

سپس فرمود: من به جعفر بن شریف وعده داده بودم که آخر همین روز به اینجا بیایم. نماز ظهر و عصر را در سامرا خوانده‌‏ام و به سوی شما آمدم تا تجدید عهد نمایم و اکنون در خدمت شما هستم و حاضرم تمام سؤالها و حوایج شما را برآورده سازم.

مردم یک به یک می ‏آمدند و نیازهای خود را مطرح می ‏کردند و حضرت نیز برای آنها دعا می ‏نمود و حاجت ها را بر آورده می ‏ساخت. سپس حضرت، همان روز هم به سامرا برگشتند.

گلباران قدمگاه آن حضرت در محل مسجد امام حسن عسگری (ع) واقع در محله سبزه مشهد گرگان از جمله اقدامات همه ساله مسوولان شهری گرگان برای گرامی‌داشت این روز ارزشمند تاریخ گرگان است.