عراق|بیانیه امنیتی درباره حادثه روز سه شنبه در کربلا

عراق|بیانیه امنیتی درباره حادثه روز سه شنبه در کربلا

اداره امنیت کربلای معلی بیانیه‌ای درباره آنچه روز سه شنبه در این شهر مقدس رخ داد، صادر کرد.

به گزارش صحرانیوز به نقل از شبکه السومریه، اداره امنیت کربلا حادثه ای را که چند ساعت پیش بین شماری از عناصر معترض و نیروهای امنیتی به وقوع پیوست را تشریح کرد.

در بیانیه اداره امنیت کربلای معلی آمده است: حادثه زمانی رخ داد که حدود ۷۰۰ مرد و ۲۵۰ زن تلاش کردند تا از طریق ایست بازرسی موجود در منطقه باب بغداد به سوی باب القبله وارد شوند و بعد از آن که شماری از  افراد تلاش کردند تا از موانع موجود در برابر باب قبله عبور کنند  این حادثه رخ داد. نیروهای امنیتی حرمین تظاهرات کنندگان را از این مکان دور کردند.

از سوی دیگر مقتدی صدر رهبر برجسته شیعه عراقی در توئیتر خود درباره وقوع فتنه در کربلا هشدار داد.

وی عاملان این اغتشاش را افراد نفوذی توصیف و تهدید کرد برای حمایت از مقدسات به روش خود وارد عمل خواهد شد.

در این حال وزارت بهداشت عراق هم از تمامی زائران اربعین خواست از ماسک استفاده کنند. این وزارت تاکید کرد هر فردی که زائران را به عدم استفاده از ماسک ترغیب کند بازداشت خواهد شد.

به گفته یکی از مسئولین این وزارت خانه پایش های میدانی نشان می دهد که نوعی بی تفاوتی از سوی زائران اربعین نسبت به استفاده از ماسک و فاصله گذاری وجود دارد. او همچنین خبر داد شماری از افراد زائران ترغیب به دور انداختن ماسک می کنند که باید بازداشت شوند زیرا در انتشار و شیوع ویروس کرونا دخیل هستند.

گفتنی است زیارت اربعین امسال تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا به شکل محدودتر و بیشتر به شکل داخلی  انجام می شود در حالی که تهدیدهای داعش از یک سو و اقدامات موذیانه جریان های همسو با آمریکا به دنبال تاثیر گذاری بر آن است.

بیانیه آستان مقدس حسینی و عباسی درباره حوادث روز سه‌شنبه کربلای معلی

آستان مقدس حسینی و عباسی با صدور بیانیه‌ای به تبیین حوادث روز سه شنبه کربلای معلی در نزدیکی بارگاه امام حسین (ع) پرداخت.

به گزارش صحرانیوز به نقل از بغداد الیوم، آستان مقدس حسینی و عباسی با صدور بیانیه‌ای حوادث دیروز مربوط به کربلای معلی در نزدیکی بارگاه امام حسین (ع) را تشریح کرد.

در این بیانیه آمده است: برگزاری مراسم عزادارای ابا عبدالله الحسین (ع) در عراق در ۱۰ روز اول ماه محرم الحرام در همه مناطق این کشور صورت می‎گیرد، اما مراسم اربعین تنها در استان مقدس کربلا انجام می‎گیرد.

در ادامه بیانیه آمده است: همگان می دانند که بخش کاروان‌ها و هیئت‌های حسینی در عراق و جهان اسلام از ابتدای تاسیس آستان مقدس حسینی و عباسی پس از سقوط صدام، سعی کرده با تلاش‌های بی‌وقفه «سازمانی» و «امنیتی»، مراسم حسینی را همواره به بهترین نحو برگزار کند.

آستان مقدس حسینی و عباسی تاکید کرد: تعهداتی که بخش کاروان‌ها و هیئت‌های حسینی از بانی کاروان دریافت می‎کند، شامل تعیین هویت افراد شرکت کننده در مراسم عزاداری، حفاظت از جان عزاداران و زائران هر یک از موکب‌های ثبت شده است که طبق برنامه وارد شهر کربلا و منطقه دو آستان مقدس عباسی و حسینی می‎شوند.

در ادامه بیانیه آمده که اگر نام کاروانی ثبت نشده باشد، نام آن در جدول عزاداری روزانه نیز به ثبت نخواهد رسید، زیرا هنوز اقدامات قانونی مربوط به تضمین سلامت جان عزاداران و زائران را انجام نداده است و به همین دلیل اجازه ورود به شهر کربلا را ندارد. بنابراین اگر نام کاروانی که ثبت نشده باشد، برای ورود به جدول عزاداری تقلا کند، این به منزله زیر پا گذاشتن حقوق کاروان های ثبت شده است.

آستان مقدس حسینی و عباسی افزود: آنچه امروز برای یکی از کاروان‌های ذی‌قار رخ داد به دلیل عدم ثبت نام آن برای ورود به منطقه عزاداری در شهر کربلا بود که بدون توجه به مقررات و اطلاعات اعلام شده در موارد فوق در خصوص محافظت از جان عزداران، اصرار داشتند به زور وارد منطقه‎ای شوند که در آن عزاداری صورت می‏گیرد و از آنجا که این اقدام امنیت زوار اربعین در نزدیکی حرم امام حسین (ع) را به خطر می‌انداخت، نیروهای امنیتی وارد شدند و در صدد مقابله برآمدند.

دیروز گروهی نفودی و خرابکار در قالب اعتراضات مردمی در جریان برگزاری مراسم اربعین حسینی در میدان «التربیه» کربلا، به سمت «باب القبله» حرکت کردند و قصد داشتند از طریق درهای خروجی، وارد حرم مطهر امام حسین (ع) شوند که با ممانعت نیروهای امنیتی  روبرو شدند. افراد نفوذی با پرتاب سنگ به سمت نیروهای محافظتی حرم تنش ایجاد کردند، اما نیروهای امنیتی اجازه ایجاد آشوب را به آنان ندادند و اوضاع به حالت طبیعی بازگشت و زائران توانستند در سایه اقدامات امنیتی  مراسم مذهبی خود را همانند گذشته برگزار کنند.