ظرفیت کم نظیر پرورش میگو در شمال استان گلستان وقتی اراضی لم‌یزرع تولید ثروت می‌کند

ظرفیت کم نظیر پرورش میگو در شمال استان گلستان

وجود اراضی گسترده در شمال استان گلستان و دسترسی به آب دریای خزر، شرایط مناسبی برای تولید و پرورش میگو به وجود آورده و با ایجاد زیرساخت‌ها در فاز ۶ هزار هکتاری، پرورش میگو در ۱۰ هزار هکتار از اراضی گمیشان انجام می‌شود.

به گزارش صحرانیوز ، کمتر کسی تصور می‌کرد که روزی در زمین‌های لم یزرع که آب و خاکش حتی توانایی سبز کردن گیاه را هم ندارد، میگو پرورش داده و تولید شود.

اراضی حاشیه خزر به واسطه نزدیکی به تالاب گمیشان و دسترسی به آب دریای خزر، چند سالی است که به یکی از قطب‌های تولید میگو در کشور تبدیل شده و در عین حال پرورش میگو در حاشیه خزر و در سواحل گلستان یک فرصت کم‌نظیر برای صادرات و ارزآوری در اختیار استان قرار داده است که می‌تواند بیش از هر چیزی پای سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی و هم چنین تجار و بازرگانان خارجی را به این منطقه باز کند.

تا یکی دو سال قبل مجتمع گمیشان، به عنوان تنها سایت پرورش میگو در شمال؛ پاک‌ترین سایت پرورشی در کشور به شمار می‌رفت اما بیماری لکه سفید خسارت فراوانی به تولیدات این مجتمع وارد کرد اما با اقداماتی که صورت گرفت، این سایت پرورشی عاری از بیماری شد و حالا نوید روزهای خوبی را به سرمایه‌گذاران و افراد بومی منطقه می‌دهد.

یک کارشناس شیلات با بیان اینکه پرورش میگو، یکی از ظرفیت‌های کم‌نظیر برای این استان به‌شمار می‌رود، گفت: باتوجه به شرایط آب و هوایی و دسترسی به آب دریای خزر و هم چنین گستردگی اراضی در منطقه، سایت پرورش میگو هر روز در حال توسعه است.

داوود مهدیانی افزود: ایجاد زنجیره از تولید بچه میگو تا فرآوری و بسته‌بندی آن توانسته تا بخشی از ارزش افزوده را نصیب استان کند.

وی بیان داشت: باید در کنار سرمایه‌گذاران غیربومی، حضور مردم بومی که بسیاری از آنان شغل صیادی داشتند را در قالب شرکت‌های تعاونی در این مجتمع فراهم کرد تا روند توسعه این مجتمع با سرعت بیشتری تداوم پیدا کند. به طور قطع علاوه بر ارزآوری که  تولید میگو نصیب استان می‌کند، این اقدام در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی است و در منطقه‌ای محروم که صنعتی وجود ندارد و کشاورزی نیز میسر نیست، می‌تواند اشتغالزایی چند هزار نفر را تضمین کند.

سیدجواد قدس علوی، مدیرکل شیلات گلستان هم با بیان اینکه توسعه مجتمع پرورش میگوی گمیشان یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان در حوزه شیلات است، اظهار داشت: این طرح دو فاز دارد که فاز اول چهار هزار هکتار و فاز دوم ۶ هزار هکتار است و در دهمین سال تولید انبوه آن قرار داریم.

از سال ۹۲ تا کنون تعداد مزارع بهره برداری شده از ۱۱ به ۶۰ مزرعه، میزان تولید از ۳۰۴ تن به دو هزار و ۵۸۵ تن، میزان اشتغال از ۳۰۰ به هزار و ۶۸۷ نفر، میزان ارزآوری از یک و نیم میلیون دلار به ۱۳ میلیون دلار و اعتبارات برای ایجاد زیرساخت از ۶ میلیارد تومان به ۴۱ میلیارد تومان افزایش یافته است.

آنطور که مدیرکل شیلات استان گفته در فاز اول مجتمع میگوی گمیشان ۶۸ درصد سرمایه‌گذاران بومی هستند که میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سال گذشته ۸۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود.

وی با اشاره به وضعیت سایت میگوی گمیشان از نظر بیماری لکه سفید گفت: در سال ۹۸ دچار بیماری لکه سفید در مجتمع میگوی گمیشان شدیم و از پیش بینی ۴ هزار تنی فقط ۴۰۵ تن تولید داشتیم.

قدس علوی با بیان اینکه بیشترین ریسک پرورش و تولید سال اول بعد از بیماری است، گفت: برای تولید امسال حدود ۶۰۰ تن پیش بینی می‌کنیم و امیدواریم در صورت موفقیت در سال ۱۴۰۰ تولید میگو به پنج هزار تن برسد که آینده خوبی برای مجتمع میگو است.

مدیرکل شیلات گلستان با اشاره به اهمیت صادرات میگو، بیان داشت: ارزآوری از ۸۰ درصد صادرات میگو ۲۴ میلیون دلار است و در سال ۱۴۰۱ با بهره برداری کامل از فاز اول مجتمع میگوی گمیشان حدود ۳۳ میلیون دلار عاید استان و کشور خواهد شد.

قدس علوی افزود: میگوی گلستان بسیار باکیفیت است و امیدواریم صادرات از استان را با راه آهن بین المللی ایران – ترکمنستان – قزاقستان انجام دهیم تا محصول ۹ روزه به چین می‌رسد.

وی ادامه داد: زنجیره تولید میگو شامل مولدسازی، تکثیر و پرورش به‌طور کامل در استان ایجاد شده و هشت واحد عمل آوری با ظرفیت هفت هزار و ۲۰۰ تن در استان داریم. اگر صادرات به کشورهای هدف محقق شود زنجیره و صنعت کامل در استان خواهد بود و وابستگی به خارج از استان نخواهیم داشت.

قدس علوی افزود: فاز دوم ۶ هزار هکتاری مجتمع میگوی گمیشان به شرکت شهرک‌های کشاورزی واگذار شده تا زیرساخت‌های آن با استفاده از اعتبارات ملی زودتر به اتمام برسد.

وی ادامه داد: برای تکمیل زیرساخت‌های فاز اول ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که ۷۲ درصد ایجاد شده و با جذب ۲۰ میلیارد تومان دیگر از منابع ملی و پنج میلیارد از منابع استانی، ۹۰ درصد زیرساخت‌ها آماده خواهد شد.

قدس علوی یادآور شد: در حال حاضر ۶۳ مزرعه میگو پروانه بهره برداری دارند و پیگیر هستیم تا ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی با بهره ۱۵ درصد در اختیار سرمایه گذاران قرار بگیرد تا ۳۰ مزرعه به مزارع میگو اضافه شود.

وی با بیان اینکه با بهره برداری از دو فاز مجتمع میگوی گمیشان ۲۸ هزار تن تولید و ۱۰ هزار شغل ایجاد خواهد شد، گفت: استان گلستان با توسعه ۲۸ هزار هکتاری مجتمع میگوی گمیشان در آینده نزدیک قطب میگوی ایران و خاورمیانه تبدیل خواهد شد.