طرح ” نظام جامع خانواده و جمعیت” راهکار مجلس یازدهم برای مقابله با بحران جمعیتی گزارش

طرح ” نظام جامع خانواده و جمعیت” راهکار مجلس یازدهم برای مقابله با بحران جمعیتی

آن گونه که کارشناسان می‌گویند دو تا سه دهه دیگر ایران یکی از پیرترین کشورهای دنیا خواهد بود از همین روی و با توجه به بحران جمعیتی در کشور، کمیسیون فرهنگی مجلس برای مقابله با آن به دنبال تهیه و تصویب طرح نظام جامع خانواده و جمعیت است.

به گزارش صحرانیوز ، جمعیت کشور به سمت سالمندی در حرکت است و برخی از مسئولان هم فقط به ابراز نگرانی درباره این پدیده بسنده می‌کنند. در سال‎های اخیر به ویژه در ۵ سال اخیر آنطور که آمارها نشان می‌دهد ۳۷۰ هزار مورد از موالید در کشور کاهش پیدا کرده و نرخ باروری نیز به ۱٫۷ فرزند رسیده است.

از سوی دیگر آمارهای ثبت احوال از افزایش سن ازدواج خبر می‌دهد، بیشترین میانگین سن ازدواج برای مردان به ۲۹٫۶ سال و برای زنان به ۲۶ سال رسیده است. از نظر کارشناسان بالا رفتن سن ازدواج، نرخ باروری را کاهش داده است. با وجود اینکه میلیون‌ها جوان در سن ازدواج قرار دارند اما نبود مشوق‌ها و سیاست‌های حمایتی، شرایط نابه‌سامان اقتصادی و اجتماعی سبب شده تا شرایط مناسب برای شروع زندگی مشترک برای آنان فراهم نباشد.

زوجینی هم که ازدواج کرده‌اند به خاطر مسائل و مشکلات مالی، فرزندآوری را به تأخیر می‌اندازند و این افزایش سن، عواقب زیادی در پی دارد.

ایران اکنون یکی از جوان‌ترین کشورها به شمار می‌رود اما خیلی دیر نخواهد بود که به یکی از ۵ کشور پیر دنیا تبدیل شود. موضوع جمعیت و خانواده همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب هم قرار داشته و درباره آن از مجلس و دولت مطالبه می‌کنند. اما سیاست‌های جمعیتی دولت و تکانه‌های اقتصادی که در سال‌های اخیر زندگی و معیشت مردم را متزلزل کرده است، نشان می‌دهد نه فقط دولت بلکه مجلس نیز در مقام قانون گذاری و نظارت بر اجرای آن، توفیقی نداشته و حتی شرایط را به گونه‌ای رقم زده‌اند که عملا امکان شروع زندگی زیر یک سقف برای خیلی از جوانان تبدیل به آرزو شده است.

حالا اما کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم پرچم را به دست گرفته و به دنبال تهیه طرح ” نظام جامع جمعیت و خانواده” است؛ طرحی که مشخص نیست بتواند بحران جمعیتی که در انتظار کشور است را علاج کند یا نه؟

در این باره غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به ما پاسخ می‌دهد.

وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب درباره بهبود شاخص‌های جمعیتی کشور اظهار داشت: جمعیت جوان، پویا، بانشاط و باانگیزه پشتوانه‌های محکم هر کشور و یکی از مولفه‌های قدرت اجتماعی است.

این نماینده مجلس یازدهم معتقد است با توجه به اینکه ایران اسلامی نقش تعیین کننده در جهان اسلام دارد و همه نگاه‌ها معطوف به این ام‌القرا شده، برای انجام این رسالت خطیر نیازمند نقش جوان است.

وی با بیان اینکه باید برای رشد موالید در کشور فکری شود، گفت: هر چند اکنون یکی از جوان‌ترین کشورها به شمار می‌رویم اما اگر در افق پیش‌رو فکری نشود همین موضوع به تهدیدی جدی تبدیل خواهد شد.

منتظری خانواده و جمعیت را از موضوعات اولویت‌دار در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برشمرد و افزود: کمیسیون فرهنگی بعد از تشکیل، سه اولویت را به عنوان اولویت اضطراری مشخص کرد که مهم‌ترین آن خانواده و جمعیت است.

وی درباره اینکه آیا ضرورت دارد کمیسیون ویژه جمعیت در مجلس یازدهم شکل بگیرد یا نه گفت: در این مدت بحث‌هایی درباره تشکیل کمیسیون‌های ویژه مطرح شد. برخی از اعضا از جمله بنده معتقد هستیم کمیسیون فرهنگی به عنوان کمیسیون مادر مدیریت این مجموعه‌ها را برعهده دارد. اگر بنا باشد هر روز یک کمسیون ویژه در کنار کمیسیون فرهنگی ایجاد شود دیگر این کمیسیون (فرهنگی) موجودیت و موضوعیت پیدا نمی‌کند. کمیسیون فرهنگی شبیه یک درخت تنومند است که اگر شاخه‌هایش را از آن جدا کنیم دیگر میوه‌ای نخواهدداشت.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم با بیان اینکه عنوان مشکل ما را برطرف نمی‌کند اما محتوا مهم است گفت: پیشنهاد شد همان مأموریتی که قرار است کمیسیون ویژه جمعیت انجام دهد در یک کمیته ویژه ذیل کمیسیون فرهنگی دیده شود تا هم هویت کمیسیون و هم چتر نظارتی بر روی کمیته ویژه حفظ شود.

وی خاطرنشان کرد: اولویت نمایندگان در کمیسیون فرهنگی تهیه طرح نظام جامع خانواده و جمعیت است. برای اینکه راه طی شده را دوباره نرویم از کمیسیون‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادهایی که تجربه کار در این زمینه‌ها را دارند دعوت کردیم که در کمیسیون فرهنگی حضور پیدا کنند تا بتوانیم طرحی جامع با استفاده از نظرات نخبگان تهیه کنیم.

منتظری در پاسخ به اینکه آیا سرنوشت طرح احتمالی مجلس یازدهم مشابه قانون تسهیل ازدواج جوانان که سال ۸۴  به تصویب رسید، خواهد شد یا نه اظهار داشت: اتفاقا وقتی این قانون را مطالعه کردیم متوجه شدیم قانون و مصوبات خوب است که باید احیا شود. ما در کنار کار قانون گذاری که باید شرایط ازدواج و فرزندآوری را تسهیل کند باید نظارت بر اجرای آن را هم مورد توجه قرار دهیم.

باید دید کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم می‌تواند چاره‌ای برای برطرف کردن بحران جمعیتی پیش‌روی کشور پیدا کند.