طرح جدید اصلاح طلبان برای تدوین فهرست انتخاباتی

طرح جدید اصلاح طلبان برای تدوین فهرست انتخاباتی

شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان طرح جدیدی برای انتخاب لیست نامزدهای انتخاباتی اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس یازدهم طراحی کرده است.

به گزارش صحرانیوز ؛ یک عضو این شورا نیز گفته که این پیشنهاد مطرح شده اما نهایی نشده است. این طرح «سامانه رای سنجی اصلاح طلبان» (مخفف «سرا») نام دارد و در آن نامزدهای لیست‌های اصلاح‌طلب با سازوکار رای‌گیری آنلاین و از سوی اعضای احزاب و گروه‌های اصلاح طلب عضو شده در سامانه رای‌گیری آنلاین (سرا)، برگزیده می‌شوند. آن طور که عصر ایران نوشته است این طرح اولیه که در جلسه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان با موافقت و مخالفت‌های برخی احزاب مواجه شده، برای تعیین تکلیف نهایی به «جبهه اصلاحات» فرستاده شده تا نظر خود را درباره آن اعلام کنند. براساس این گزارش در مقدمه این طرح آمده است: «طرح سرا گام بعدی به سوی انتخاب دموکراتیک‌تر، شفاف‌تر و مردمی‌تر نامزدهای جبهه اصلاح طلبان در انتخابات مجلس و نوعی انتخابات مقدماتی نیمه باز است که با یک پلتفرم سبک آنلاین قابل برگزاری است و نیازمند تغییرات سازمانی- تشکیلاتی زمان‌بَر نیست.» در این سامانه آنلاین نخست نامزدهایی که خود را از طیف اصلاح‌طلبان می‌دانند و قصد نامزدی در انتخابات مجلس یازدهم را دارند، ثبت نام کرده و برای هر نامزد یک پروفایل اختصاصی شامل عکس و مشخصات نامزد، رزومه و سوابق، فهرست حامیان حقیقی و حقوقی (احزاب و نهادهای اصلاح طلب)، شعارها و برنامه‌ها، لینک صفحات نامزد در فضای مجازی و نیز یک ویدئوی کوتاه شخصی از معرفی نامزد برای اعضای رای دهنده، قرار داده می‌شود. در این طرح شرایطی برای حصول اطمینان از کیفیت نامزدهای برگزیده شده از طریق سامانه “سرا” در نظر گرفته شده است که از جمله آن ها امضای منشور اصلاحات و پذیرش میثاق و تعهد به کناره‌گیری به نفع نامزدهای فهرست نهایی برآمده از انتخابات مقدماتی و جلب حمایت حداقل یک سوم اعضای شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در هر استان است . در این طرح نیمه آخر دی ماه ، رای‌گیری آنلاین از اعضای اصلاح‌طلبی که به عضویت سامانه «سرا» درآمده‌اند، انجام خواهد شد و نامزدهای نهایی هر حوزه انتخابیه انتخاب خواهند شد. شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در طرح مقدماتی، سامانه «سرا» را یک وب سایت اینترنتی امن توصیف کرده که اصلاح‌طلبان (اعضا و فعالان احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب در سراسر کشور) به عنوان انتخاب کننده به عضویت آن در می‌آیند و در یک رای گیری شفاف و دموکراتیک از میان نامزدهای واجد شرایط در تهران و دیگر استان‌ها، انتخاب می‌کنند. براساس گزارش رویداد ۲۴ این طرح را برای اولین بار عماد بهاور از اعضای شورای عالی سیاست گذاری مطرح کرده است.
رسولی: طرح سامانه سرا درحال بررسی کارشناسانه است
درعین حال حسن رسولی از اعضای شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان نیز درباره سامانه سرا به برنا گفت: این پیشنهاد در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مطرح است اما نهایی نشده است. طبعا مثل هر ساز و کار دیگری نقاط قوت و ضعفی دارد و موافقان و مخالفانی دارد. این طرح در حال بررسی کارشناسانه است و تا رسیدن به نتیجه نهایی و تصمیم‌گیری نهایی درباره این سامانه، نمی‌توان اظهارنظری کرد. وی با تأکید بر این که در شورای اصلاحات تصمیم‌گیری‌ها همواره اجماعی بوده است و در این باره هم باید همه احزاب اصلاح‌طلب و اعضای شورای عالی اصلاح‌طلبان به یک اجماع نظر واحد برسند، افزود: این سامانه مشکلی ندارد و چگونگی انتخاب نامزدهای حوزه‌های انتخاباتی از سوی شورای عالی اصلاح‌طلبان را تعقیب می‌کند اگر به نتیجه برسد از این طرح استفاده خواهیم کرد و اگر به نتیجه نرسد از گزینه‌های موجود، بهره خواهیم برد.