سیر ابتلا به کرونا در گلستان صعودی است/ در مسیر فاجعه سفر نکنیم هشدارها جدی گرفته نمی شود

سیر ابتلا به کرونا در گلستان صعودی است/ در مسیر فاجعه سفر نکنیم

علیرغم توصیه های پزشکان و مسئولان، هنوز بسیاری از مردم گلستان، کرونا را جدی نگرفته و شاهد روند افزایشی این بیماری در استان هستیم.

صحرانیوز : ۲۰ روزی است که کرونا در گلستان شیوع یافته و ویژگی های این ویروس چموش و راه های انتقال و پیشگیری آن بارها و بارها در برنامه های تلویزیونی، رادیویی، خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی بیان شده است.

مسئولان وزارت بهداشت بهترین راه درمان را پیشگیری دانسته و تأکید کرده اند تا زنجیره انتقال کووید ۱۹ قطع نشود، این بیماری همچنان ادامه خواهد داشت. آنها رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه خانگی را مهم ترین راه حل دانسته و کمپین های مختلفی از جمله «در خانه بمانیم» را راه اندازی کرده اند.

اما علیرغم این توصیه ها بسیاری از مردم این بیماری را جدی نگرفته و در خیابان ها و فروشگاه ها و تفرجگاه ها حضور دارند و این امر عامل افزایش شیوع بیماری است.

روندی که اگر ادامه یابد باعث افزایش میزان بستری در گلستان شده و با توجه به محدود بودن تخت ها و تجهیزات بیمارستانی، زنگ خطر جدی برای استان است.

مردم در خانه بمانند

طبق گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی از ابتدای اسفند تاکنون آمار کل بستری ها به دو هزار و ۴۲۲ نفر رسیده است.

عبدالرضا فاضل افزود: از این تعداد هزار و ۳۹۶ نفر بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شدند و هزار و ۶۴ بیمار بستری در مراکز درمانی استان وجود دارد.

وی از فوت ۴۶ گلستانی بر اثر کرونا در استان خبرداد و گفت: با توجه به شرایطی که کشور و استان در آن قرار دارد، مردم باید در منازل بمانند و اگر همکاری از سوی مردم اتفاق نیفتد، این بیماری زمان زیادی استان را درگیر خواهد کرد.

فاضل با بیان اینکه هنوز برخی از افراد جامعه مخاطرات کرونا را باور ندارند، افزود: مردم اگر در منازل باقی بمانند ضریب شکسته شدن زنجیره کرونا بالا خواهد بود.

رزرو هتل ها لغو شد

بررسی ها نشان داده که بعد از تعطیلات آخر هفته تعداد مراجعان به مراکز درمانی گلستان افزایش چشمگیری یافته، امری که استاندار گلستان بر آن تأکید کرد.

هادی حق شناس خطاب به مردم گلستان گفت که به اماکن عمومی نروند و کرونا را جدی بگیرند.

وی توضیح داد که بیشترین مراجعه به بیمارستان‌های گلستان در روزهای شنبه هر هفته انجام می‌شود که دلیل آن ازدحامِ بخشی از مردم در تفرجگاه‌ها در روزهای جمعه است.

حق شناس از مردم خواست جمعه این هفته در مناطق تفریحی گلستان حاضر نشوند.

وی گفت: گلستان چه در این ایام و چه در نوروز پذیرای مسافر در هیچ مکانی نیست و حتی رزروهای هتل ها هم لغو شده است.

قطع زنجیره به همکاری مردم بستگی دارد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم گفت: متأسفانه مشاهده می‌شود برخی مردم هنوز موضوع را جدی نگرفته و به طور عادی در سطح شهر تردد و در مجالس عروسی و ختم حضور پیدا می‌کنند و سلامتی خود و دیگران را در معرض خطر قرار می‌دهند.

اگر مردم به توصیه های مسئولان توجه نکنند با کمبود تخت و تجهیزات روبرو خواهیم شدسراج الدین عارف نیا گفت: اگر همه مردم رعایت نکنند به دلیل افزایش بار بستری، کمبود تخت و تجهیزات خواهیم داشت.

وی افزود: در قسمت‌های مختلف بیمارستان، تخت ایجاد کرده و میزان بستری بیش از ترخیص است و اگر موازنه ایجاد نشود با مشکل روبرو خواهیم شد.

عارف نیا اضافه کرد: تقاضای راه اندازی بیمارستان سیار شده ولی تاکنون سعی کرده ایم از ظرفیت‌های استان استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: مواد مصرفی برای کادر درمان را روزانه تأمین کرده و اگر بار بستری نشکند ممکن است استانداردها رعایت نشود.

عارف نیا گفت: اگر مردم به اندازه دو دوره کمون (حدود یک ماه) بسیج شوند و در خانه بمانند بار بستری کاهش یافته و از اوج عبور خواهیم کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان بیان کرد: رعایت ۹۰ درصد مردم سبب شده تا درمان به طور نسبی ادامه داشته باشد وگرنه مجبور بودیم در خیابان، بیمار بستری کنیم.

وی با تاکید بر شستشوی مکرر دست‌ها و رعایت نکات بهداشتی گفت: مردم سعی کنند تا جای ممکن در خانه بمانند و در صورت ضرورت فاصله ۱.۵ متری خود را با افراد حفظ کرده و بعد از برگشت به منزل هم موارد پیشگیری را رعایت کنند.

فعالیت اصناف محدود شد

اکثر تجمع ها در گلستان لغو و فعالیت برخی از اصناف محدود شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان در این خصوص گفت: براساس مصوبه ستاد مبارزه با کرونا استان، ساعت فعالیت اصناف در گلستان به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا، محدود شد.

عبدالرضا چراغعلی افزود: به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تمامی مشاغل به غیر از خبازی ها، قصابان، مرغ فروشان، میوه و تره بار، خشکبار، لبنیات، مشاغل فنی، بهداشتی و درمانی تنها در فاصله زمانی ساعت ۱۲ تا ۱۸ هر روز باز خواهند بود و در باقی ساعات تعطیل خواهند بود.

وی با بیان اینکه این روند تا آخر هفته ادامه دارد، اضافه کرد: دستورالعمل ها و مصوبات ستاد، مانند تعطیلی و محدود شدن فعالیت اصناف لازم الاجراست و با افراد خاطی برخورد خواهد شد.

چراغعلی گفت: امنیت و سلامت مردم اولویت اصلی ما است و در این خصوص با کسی تعارف نداریم.

فعالیت گروه های جهادی

غربالگری در مبادی ورودی برخی از شهرهای استان انجام شده و رفت و آمد بین شهری کاهش یافته است.

سامانه خودارزیابی از سوی معاونت بهداشتی علوم پزشکی گلستان راه اندازی شده و مردم می توانند به آن مراجعه کرده و مشاوره بگیرند.

البته علاوه بر اینکه کرونا برخی از محدودیت ها برای استان ایجاد کرده خالق برخی از تصاویر زیبا هم بوده است. بعد از شیوع کرونا، مردم و گروه های جهادی و دستگاه های اجرایی برای تهیه و توزیع مواد ضدعفونی کننده و ماسک و همچنین ضدعفونی کردن معابر و اماکن دست به دست هم داده و صحنه های همدلی و همکاری زیادی خلق کردند.

کارگاه های تولیدی زیادی در گوشه گوشه استان راه اندازی شده تا با روش های استاندارد، ماسک و لباس بیمارستانی برای مردم تولید کنند.

برخی از مراکز مانند تعویض پلاک تعطیل، برخی از مراسم مانند اعتکاف و ورود به برخی از اماکن مانند تفرجگاه ها لغو شده و همچنین نماز جمعه سه هفته است که برگزار نمی شود و همه این اقدامات در جهت سلامتی مردم صورت گرفته است.

با توجه به تمهیدات صورت گرفته در استان، اگر عده ای هرچند محدود هم این دستورالعمل ها را رعایت نکنند و در خانه نمانند، عامل گسترش بیماری خواهند بود و زحمات سایرین را به هدر می دهند لذا تأکید بر رعایت همگانی است.

شیب صعودی شیوع ویروس کرونا در گلستان به خصوص در روزهای اخیر زنگ خطری برای استان است و این امر نشان می‌دهد که مردم باید بیش از پیش، موارد بهداشتی را رعایت کنند زیرا اگر این روند ادامه داشته باشد، استان متحمل خسارات زیادی خواهد شد.