زلزله ۵٫۹ ریشتری «میانه» تا کنون ۵ کشته و ۳۴۸ مصدوم برجای گذاشت

زلزله ۵٫۹ ریشتری «میانه» تا کنون ۵ کشته و ۳۴۸ مصدوم برجای گذاشت

فرمانده سپاه استان آذربایجان‌ شرقی با حضور در مناطق زلزله‌زده از نزدیک در جریان امدادرسانی قرار گرفت.

به گزارش صحرانیوز ، ساعت ٠٢:١٧ امروز زمین لرزه ۵.٩ ریشتری در عمق هشت کیلومتری زمین، شهرستان میانه در استان آذربایجان‌ شرقی را لرزاند.

دستور روحانی برای بسیج امکانات و امدادرسانی سریع به مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی

رئیس جمهور دستور بسیج تمامی امکانات برای امداد رسانی موثر و سریع به مناطق زلزله زده و رفع نیازهای فوری و ضروری زلزله‌زدگان را صادر کرد.

 حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در پی وقوع زلزله در ساعات ابتدایی روز جمعه در آذربایجان شرقی طی تماسی تلفنی با استاندار این استان درجریان ابعاد حادثه، میزان خسارات وارده و وضعیت مصدومان قرار گرفت.

روحانی در این تماس تلفنی در خصوص امداد رسانی موثر و سریع  به مناطق زلزله زده و آسیب دیدگان از این حادثه و رفع نیازهای فوری و ضروری زلزله  زدگان دستورات لازم  را صادر و بر آماده سازی همه امکانات از سوی دستگاههای مختلف در جهت تسریع در ارائه خدمات و امداد به حادثه دیدگان و مصدومان  تاکید کرد.

پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی هم گزارشی از آخرین وضعیت مناطق زلزله زده استان و خسارات و تلفات ناشی از آن را به رئیس جمهور گزارش کرد و با تاکید بر اینکه تمام امکانات ستاد مدیریت بحران استان برای امدادرسانی به مناطق زلزله زده بسیج شده است، از آغاز اسکان اضطراری زلزله زدگان خبر داد.

تماس تلفنی جهانگیری با استاندار آذربایجان شرقی/ تاکید بر امدادرسانی فوری و بسیج امکانات

معاون اول رئیس جمهور بر لزوم امدادرسانی فوری و بسیج همه امکانات برای کمک رسانی به مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی تاکید کرد.

اسحاق جهانگیری صبح امروز (جمعه )در تماس تلفنى با استاندار آذربایجان شرقی که در ستاد بحران در روستاى ورنکش بخش ترکمنچای میانه حضور دارد، گزارشی از آخرین وضعیت خسارات وارده و اقدامات صورت گرفته برای کمک به زلزله زدگان دریافت کرد.

معاون اول رییس جمهور از استاندار آذربایجان شرقی خواست با بسیج تمامی امکانات استان و اعزام گروههای امداد رسان و ارزیاب به مناطق زلزله زده، اقدامات لازم و کمک رسانی فوری به آسیب دیدگان را دستور کار خود قرار دهد.

جهانگیری همچنین از همه نیروها و ارگانهای امدادرسان استان نیز خواست تمام امکانات و ظرفیت ها را برای کمک به زلزله زدگان بکار گیرند.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این تماس تلفنی، گزارشی از آخرین آمار جانباختگان و مجروحین ارائه کرد و از بسیج همگانی در استان برای کمک رسانی و نجات زلزله زدگان خبر داد. گزارش ها حاکی است این حادثه تاکنون پنج کشته و دوازده مصدوم که در مراکز درمانی بستری شده اند، داشته است.

تاکید وزیر کشور بر به‌کارگیری تمام امکانات و توانمندی‌ها برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان میانه

وزیر کشور به دنبال وقوع زلزله در شهر ترک شهرستان میانه در دستوری به رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خواستار رسیدگی سریع به وضعیت زلزله‌زدگان و مناطق زلزله‌زده شد.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه امدادرسانی به سانحه‌دیدگان باید در اولویت قرار گیرد، تاکید کرد که تمامی واحدها و سازمان‌ها و ارگان‌های امدادرسان موظف به ارائه سریع و به موقع خدمات به زلزله‌زدگان می‌باشند و در صورت نیاز با هماهنگی استانداران مناطق زلزله‌زده، امکانات و توانمندی‌های لازم در این خصوص به‌کار گرفته شود.
وزیر کشور از هموطنان خواست ضمن حفظ آرامش و خونسردی با نیروهای امداد و نجات همکاری لازم را داشته باشند و اخبار و اطلاعات خود را صرفاً از مراجع رسمی دریافت کنند.

پس از وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری بامداد امروز در شهرستان میانه، سردار عابدین خرم فرمانده سپاه عاشورا آذربایجان‌ شرقی صبح امروز  با حضور در مناطق زلزله‌زده از نزدیک در جریان امدادرسانی قرار گرفت.

فرمانده سپاه استان آذربایجان‌ شرقی با حضور در مناطق زلزله‌زده از نزدیک در جریان امدادرسانی قرار گرفت.

آغاز اسکان اضطراری در روستای زلزله‌زده «ورنکش» میانه/ آخرین آمار امدادرسانی

مدیر روابط عمومی امداد و نجات هلال احمر آذربایجان شرقی گفت: از بامداد امروز ۳۰ تیم عملیاتی در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی مشغول امداد رسانی به هم‌وطنان هستند.

علی شهودی اظهار داشت: در پی زلزله ۵.۹ ریشتری در بامداد امروز در آذربایجان شرقی، ۳۰ تیم عملیاتی در منطقه مشغول امدادرسانی هستند. دو بالگرد در منطقه آماده به کار هستند تا ارزیابی بیشتری را داشته باشند.

وی گفت: تاکنون ۶۵ روستا ارزیابی شده است. ۷ روستا بیشترین خسارت داشته‌اند. مطابق ارزیابی‌ها بیشترین تخریب در ورنکش با ۳۰ واحد تخریبی گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی امداد و نجات هلال احمر گفت: اسکان اضطراری در ورنکش  در محوطه مدرسه شهید سلطانی آغاز شده  و همچنین تغذیه اضطراری همزمان با اسکان اضطراری شروع می‌شود. اقلام زیستی شامل چادر، ‌پتو،‌ چراغ والور با توجه به سرمای منطقه، سبدهای غذایی ۷۲ ساعته به منطقه اعزام شده با آغاز اسکان اضطراری، بقیه مواد غذایی میان آسیب دیدگان توزیع می‌شود.

وی افزود: دراین زمین لرزه، ۶ شهر، ۱۴۵ روستا تحت تاثیر بوده اند. زلزله ۵.۹ ریشتری تاکنون ۴۰ پس لرزه داشته که بزرگترین آن ۴.۸ ریشتر بوده است. غیر از ورنکش، آسیب‌دیدگی ها در بقیه مناطق ترک‌خوردگی سقف و دیوارها بوده است.

تشکیل مدیریت بحران آذربایجان شرقی با حضور رحمانی

رضا رحمانی وزیر صنعت نیز صبح امروز در جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران استان آذربایجان شرقی که در محل استانداری این استان برگزار شد، شرکت کرد و اظهار داشت: تمام امکانات وزارتخانه در استان آذربایجان شرقی در اختیار ستاد مدیریت بحران این استان قرار گرفته و برای امدادرسانی بسیج شده است.

وی با بیان اینکه برنامه های سفر خود را برای پیگیری امور مناطق زلزله زده لغو کرده ام، بیان کرد: برای شرکت در نمایشگاه فناوری رینوتکس و جلسات حاشیه ای آن از جمله نیز تعمیق ساخت داخل و جلسه صادرات غیرنفتی استان به این استان سفر کرده بودم که بخاطر اهمیت پیگیری خسارات احتمالی زلزله و امدادرسانی این جلسات و برنامه ها را لغو کرده ام.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: از تمام دستگاه های ذیربط مانند سپاه ، بنیاد مسکن، اورژانس، نیروی انتطامی و هلال احمر برای تامین امنیت و امداد رسانی به موقع تشکر می‌کنم.

خسارت به ۴۰۰ واحد مسکونی و تخریب ۴۰ واحد کامل مسکونی

استاندار آذربایجان شرقی ساعتی پیش، با بیان اینکه خوشبختانه تعداد پس لرزه‌ها در محل وقوع زمین لرزه در شهرستان میانه به طور مرتب رو به کاهش بوده و فشار گسل‌ها تخلیه شده است، اعلام کرد: مردم نگران زلزله‌های بعدی نباشند و به خانه‌های خود برگردند.

 محمدرضا پورمحمدی روز جمعه در جمع خبرنگاران با ارائه آخرین آمار، عملکردها و اقدامات در مورد زلزله اخیر، اظهار کرد: بامداد امروز شاهد زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر در منطقه  ترک شهرستان میانه بودیم که سایر شهرستان‌های استان نیز تحت تاثیر این زمین لرزه قرار گرفتند.

 وی با بیان اینکه باوجود اینکه شدت این زمین لرزه بسیار بالا بود؛ اما خوشبختانه عمق زمین لرزه کم بوده است، گفت: تاکنون ۵ فوتی در اثر این زمین لرزه گزارش شده است و ۳۰ خانه  در روستای ورنکش به طور کامل تخریب شده و دیوار برخی از خانه‌ها ترک برداشته است.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: ۶۰ روستا در کانون زمین لرزه بوده که از تمامی آن‌ها بازدید به عمل آمده و نگرانی چندانی وجود ندارد؛ خوشبختانه از لحظات اولیه مدیریت بحران شهرستان‌ها و استان تشکیل یافته است و از سویی نیز نیروهای امدادی به منطقه اعزام شده و امکانات اسکان موقت از سوی هلال احمر استان فراهم شده است.
پورمحمدی گفت: زلزله بامداد امروز به ۴۰۰ واحد مسکونی خسارت وارد کرد.
وی همچنین از به کارگیری بالگرد برای ادامه عملیات جست‌وجو و نجات خبر داد.

۵ کشته و ۳۴۸ مصدوم در زلزله آذربایجان شرقی/ مصدوم شدن ۲۷۴ نفر بر اثر ترس

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر درباره جدیدترین آمار از تلفات زلزله بامداد امروز گفت: ۳۴ تیم عملیاتی و ارزیاب شامل ۱۱۰ نفر به مناطق مختلف استان‌های زلزله‌زده شمال غرب ایران اعزام شدند و تاکنون تخریب ۴۰ خانه و ترک دیوار برخی خانه‌ها در برخی از روستاها، ریزش کوه در محورهای مواصالتی، آتش سوزی بر اثر شکستگی لوله گاز و اختلال شبکه تلفن همراه گزارش شده است.

مرتضی سلیمی اظهار داشت: ساعت ۲:۱۷ صبح امروز زمین لرزه ۵٫۹ ریشتری در عمق ۸ کیلومتری زمین تا شعاع ۳۰ کیلومتری کانون زلزله یعنی استان آذربایجان شرقی، ترک و سراب را لرزاند. پس لرزه‌ها تاکنون ۵۷ مورد گزارش شده است که بزرگترین آنها ۴٫۸ ریشتر و در ساعت ۳:۰۲ بامداد در منطقه ترکمانچای سراب بوده است.

وی گفت: ۵ نفر در روستای ورنکش شهرستان میانه جان خود را از دست دادند. تاکنون ۳۴۸ نفر مصدوم شده‌اند؛ ۶۵ نفر بر اثر ریزش آوار و ۲۷۴ نفر بر اثر ترس.

سلیمی گفت: تاکنون ۶۵ روستا ارزیابی شده است. ۷ روستا بیشترین خسارت داشته‌اند. مطابق ارزیابی‌ها بیشترین تخریب در ورنکش با ۳۰ واحد تخریبی گزارش شده است. در این ارزیابی‌ها مشخص شد ۴۰ خانه در روستاهای ورنکش، ترکمانچای و ترک تخریب کامل شدند، علاوه بر اینکه ترک خوردگی دیوارها و ریزش برخی از اماکن در ۱۴ روستا گزارش شده است. است.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: اسکان اضطراری در مدرسه روستای ورنکش شروع شده است؛ همچنین تغذیه اضطراری همزمان با اسکان اضطراری شروع می‌شود. اقلام زیستی شامل چادر، ‌پتو،‌ چراغ والور با توجه به سرمای منطقه، سبدهای غذایی ۷۲ ساعته به منطقه اعزام شده. با آغاز اسکان اضطراری، بقیه مواد غذایی میان آسیب دیدگان توزیع می‌شود.

تلف شدن ۱۱۵۰ رأس دام و خسارت به ۲۷۰ جایگاه دامی در آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: زلزله شب گذشته آذربایجان شرقی، تاکنون به ۱۱۵۰ راس دام سبک و سنگین و بیش از ۲۷۰ جایگاه دامی این استان خسارت وارد کرد.

اکبر فتحی ظهر امروز در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به خسارت وارده به بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی بر اثر زلزله تا ساعت ۱۲ صبح امروز اظهار داشت: تاکنون خسارت وارده به بیش از ۲۷۰ واحد جایگاه نگهداری دام گزارش شده که در این بین ۳۰۰ راس دام سنگین و ۸۵۰  راس دام سبک در اثر تخریب اماکن دامی تلف شده اند که اقدامات لازم در خصوص دفن بهداشتی آنها در حال پیگیری و انجام است.

وی به خسارت وارده به شهرستان میانه اشاره کرد و افزود: براساس گزارش‌های اولیه تاکنون ۶۵۰ راس دام سبک و ۲۵۰ راس دام سنگین در تعداد ۱۶ روستا در شهرستان میانه تلف شده اند و به ۱۷۰ واحد اماکن دامی این شهرستان خسارت ۴۰ الی ۱۰۰ درصدی وارد شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی به خسارت وارده به شهرستان سراب در اثر این زلزله اشاره کرد و افزود: ۲۰۰ راس دام سبک و ۵۰ راس دام سنگین در شهرستان سراب تلف شده است و به ۱۰۰ واحد دامی نیز خسارت وارد شده است.

وی افزود: در مجموع براساس گزارش های جمع بندی شده تا ساعت یازده صبح امروز ۸۵۰ راس دام سبک و ۳۰۰ راس دام سنگین در استان آذربایجان شرقی تلف شده اند و ۲۷۰ واحد دامی و تعدادی از ادوات و ماشین آلات بخش کشاورزی نیز خسارت دیده است که آمار نهایی و تکمیلی متعاقباً اعلام خواهد شد.

فتحی  افزود: با پیگیری همکاران ما در معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و  اداره کل دامپزشکی استان و مدیریت های جهاد کشاورزی میانه و سراب، روند عملیات دفن بهداشتی دام های تلف شده در جریان زلزله به خوبی در حال انجام انجام شد.

وی تصریح کرد: اکیپ های خدمت رسان اداره کل دامپزشکی استان جهت دفن بهداشتی و ضدعفونی اماکن دامی در شهرستان های زلزله زده حضور پیدا کردند.

فتحی با بیان اینکه آمار دقیق و خسارات نهایی وارده به جایگاه های دام و زیرساخت های مختلف بخش کشاورزی بر اثر زلزله متعاقباً اعلام خواهد شد افزود: کارشناسان تعیین خسارت و تعدادی از مدیران سازمان در مناطق زلزله زده حضور یافته اند.