حضور ۲۰ گروه موسیقی آیینی در جشنواره اقوام

حضور ۲۰ گروه موسیقی آیینی در جشنواره اقوام

به گزارش صحرانیوز ؛ احمد تجری در نشست هماهنگی برگزاری جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام ایران زمین در گنبدکاووس گفت: سیزدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی گردشگری کشور از ۲۱ تا ۲۴ آبان به میزبانی گرگان و ۲۶ تا ۲۹ آبان در گنبدکاووس برگزار خواهد شد.

تجری افزود : امسال در اجرای برنامه‌های جشنواره از جمله موسیقی بازنگری و تلاش شده است از گروه‌های با سطح فعالیت کیفی‌تر دعوت شود و همچنین اولویت دعوت از هنرمندان صنایع دستی استان‌های کشور، داشتن مهر اصالت است.

معاون گردشگری استان گلستان خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، ۲۰ گروه موسیقی و آیینی از اقوام مختلف کشور که پنج گروه آن از جمله ترکمن، سیستانی، کتول و مازنی از گلستان و بقیه از سایر استان‌ها هستند، برای شرکت در این رویداد فرهنگی دعوت شدند.

وی اضافه کرد: برگزاری جشنواره در دو شهرستان گرگان و گنبدکاووس شرایط خوبی را فراهم کرد تا مردم شرق و غرب استان با دسترسی راحت‌تر با ظرفیت‌های هنرمندان عرصه موسیقی،  صنایع دستی و در کنار آن آداب و رسوم اقوام مختلف کشور آشنا شوند.

تجری یادآور شد: با توجه به اینکه امسال سومین دوره برگزاری جشنواره فرهنگی اقوام ایران زمین در شهرستان گنبدکاووس است از دستگاه‌های اجرایی تقاضا داریم همانند دوره‌های پیشین هماهنگی لازم را برای اجرای موفق این جشنواره در محل سالن ورزشی المپیک این شهرستان داشته باشند.

به گفته دبیر سیزدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام در استان گلستان، از ماه‌ها قبل هماهنگی با دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان و کشور در رابطه با زمان برگزاری این جشنواره انجام شده و به طور قطع حضور تورهای گردشگری برای بازدید این دوره از جشنواره افزایش خواهد یافت.

همچنین نشست هماهنگی در راستای ساماندهی غرفه های سوغات سیزدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام با حضور حاجی ابراهیمی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان، یاسرقندهاری رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گرگان، غیاثی زاده مسئول دبیرخانه سیزدهمین جشنواره فرهنگ اقوام، نمایندگان مرکز بهداشت شهرستان، مجری بخش سوغات نمایشگاه و کارشناسان مربوطه در اداره میراث فرهنگی گرگان برگزار شد.

در این نشست تصمصماتی در راستای برگزاری شایسته تمامی برنامه ها و چگونگی چینش غرفه های سوغات جشنواره اقوام سیزدهم و ارائه ضوابطی جهت رعایت کامل نکات بهداشتی از نظر محیطی، غذایی، فردی و … اتخاذ شد.

از مسائل مطرح شده در این نشست می توان به ارائه غرفه به نمایندگان بهداشت شهرستان جهت استقرار دائم در نمایشگاه بین المللی فرهنگ اقوام، ممنوعیت فله فروشی در نمایشگاه و ارائه اجناس به صورت بسته بندی، کسب مجوز و شناسه از سازمان غذا و دارو توسط تمامی غرفه داران که قصد فروش سوغات و محصولات غذایی در نمایشگاه دارند، استقرار غرفه های سوغات در مکان مناسب و فاصله مناسب از سرویس های بهداشتی، کنترل و نظارت کامل توسط نمایندگان بهداشت جهت جلوگیری از فروش و ارائه جنس ناسالم و تاریخ گذشته، ممنوعیت فروش محصولات خانگی که طرز تهیه و مواد اولیه آن نامشخص است، فروش محصولات خانگی فقط با ارائه مجوز معتبر که در صورت بروز مشکلات قابل پیگیری باشد، پخت و آماده سازی تمامی  غذاها در محل نمایشگاه  جهت نظارت کامل در مواد اولیه و مراحل آماده سازی و … اشاره کرد .