توصیه‌های استاد انگلیسی درمورد بهبود روابط دوجانبه تهران و لندن

توصیه‌های استاد انگلیسی درمورد بهبود روابط دوجانبه تهران و لندن

استاد انگلیسی در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس عوام انگلیس، چند توصیه کلیدی برای حمایت از تعامل لندن با تهران و برقراری روابط سازنده بیشتر میان دو کشور ارائه کرد.

صحرانیوز ؛ به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری دانشگاه کرانفیلد، وی خواستار یافتن طرف های جدیدی برای مذاکره با ایران شد و گشودن باب گفت و گو با اصولگرایان را ضروری دانست.

وی تاکید کرد که انگلیس با به کارگیری لحن جدیدی برای گفت و گو، باید به جای اتخاذ رویکردی اشتباه، موضع منطقی تری را درپیش گیرد.

این استاد دانشگاه در ادامه خواستار اذعان دولت انگلیس به انعطاف پذیری جمهوری اسلامی شد و گفت که لندن باید تهران را به عنوان یک قدرت منطقه ای به رسمیت بشناسد و از تقابل با این کشور خودداری کند. وی تاکید کرد که انگلیس باید نقش ایران در منطقه را بپذیرد و درصدد روابط نزدیکتر با تهران برآید تا از نفوذ بیشتری در منطقه برخوردار شود.

ون انگلند گفت که انگلیس باید شکل نرمی از رویکرد تعامل تدافعی اتخاذ کند.

وی کارشناس برجسته امور ایران است که در سازمان ملل سخنرانی و برای نیروهای مسلح انگلیس درمورد این مساله جلسات بریفینگ برگزار کرده است.

وی افزود: هدف از ارائه این توصیه ها، قادر کردن دولت انگلیس به تعامل سازنده با همتایان ایرانی در سطوح مختلف است، به جای اینکه صرفا درصدد تنش زدایی برآید و اینکه خود محرک اصلاحات باشد به جای آنکه نقشی ثانویه را ایفا کند.

وی گفت: این مساله، انگلیس را در موقعیت ایفای نقش بی طرفانه با پتانسیل ایجاد فرصت برای مذاکره جهت پرداختن به تنش های گذشته و فعلی قرار می دهد، زمینه آزادی شهروندان انگلیسی را فراهم می کند و باعث حل و فصل اختلافات مالی دوجانبه می شود، ضمن اینکه از برجام حمایت یا شرایط مذاکره مجدد برجام را ایجاد می کند.

ون انگلند گفت: با به کارگیری این توصیه ها، راه جدیدی پیشروی انگلیس برای برقراری روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی باز می شود، راهی که  به نفع دو کشور است.

کمیته روابط خارجی مجلس عوام انگلیس اساس تعامل بین این کشور با ایران را مورد بررسی قرار می دهد. این کمیته در نظر دارد تا از طریق برگزاری سلسله جلسات تحقیق و تفحص، ابعاد روابط با ایران و میزان موفقیت سیاست خارجی انگلیس در این رابطه را بررسی کند.

انگلیس ۱۱ بهمن ماه گذشته پس از نزدیک به ۴۷ سال از اتحادیه اروپا خارج شد.  بوریس جانسون نخست وزیر این کشور ماه گذشته از تشکیل کمیته‌ای برای تجدیدنظر درباره سیاست خارجی این کشور خبر داد.

سخنگوی نخست وزیر انگلیس به تازگی در گفت‌وگو با ایرنا گفت دولت لندن پس از خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت)  خواستار بهبود روابط و توسعه مناسبات دوجانبه با ایران است.

 وی با بیان اینکه انگلیس به حفظ برجام متعهد است افزود که این کشور در کنار شرکای بین‌المللی، در حال توسعه اینستکس (سازوکار مالی اروپا و ایران) است تا برخی از محدودیت‌ها در مراودات مالی برای تجارت با ایران بر طرف شود.