تعطیلی مدارس گلستان تا اطلاع ثانوی/ وضعیت نامشخص تمدید محدودیت فعالیت اصناف

تعطیلی مدارس گلستان تا اطلاع ثانوی/ وضعیت نامشخص تمدید محدودیت فعالیت اصناف

وضعیت نامشخص تمدید و یا لغو محدودیت فعالیت اصناف در گلستان مردم این استان را در سردرگمی فرو برده و سه هفته تعطیلی بسیاری از فعالان بازار را با مشکل مواجه کرده است و بروز نبودن آمار وزارت بهداشت باعث شده تعیین تکلیف این موضوع به صبح شنبه موکول شود.

تعطیلی مدارس گلستان تا اطلاع ثانوی/ وضعیت نامشخص تمدید محدودیت فعالیت اصناف

به گزارش صحرانیوز ، محدودیت فعالیت اصناف و تردد در استان گلستان همانند سایر نقاط کشور به مدت سه هفته مداوم اجرایی شد به صورتی که در دو هفته نخست اجرای محدودیت‌ها تعداد شهرهای قرمز استان چهار شهر بوده اما در پایان دو هفته تعداد شهرهای قرمز استان به ۹ شهر افزایش یافت.

در حال حاضر در پایان سه هفته اجرای محدودیت‌های کرونایی در استان شهرستان‌های گرگان، علی‌آبادکتول، مراوه‌تپه، بندرترکمن، بندرگز، گنبدکاووس، آققلا، گمیشان و کلاله در وضعیت قرمز قرار دارد و شهرستان‌های آزادشهر، رامیان، کردکوی، مینودشت و گالیکش در وضعیت نارنجی قرار دارد و هیچ شهر زرد یا سفیدی در گلستان وجود ندارد.

با توجه به مشکلات فراوان ایجاد شده برای اصناف به دلیل تعطیلی واحدهای صنفی و مشکلات معیشتی موجود و با در نظر گرفتن وضعیت رنگ شهرهای استان، نگرانی‌های متعددی برای مردم استان در خصوص تداوم محدودیت‌ها و لغو آنها وجود دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان امشب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان در این خصوص اظهار کرد: تمام تلاشمان را می‌کنیم که مردم در آرامش باشند و این محدودیت‌ها برای حفظ سلامتی مردم است.

احسان مکتبی ادامه داد: امروز پیگیری‌های فراوانی را از وزارت بهداشت انجام دادیم تا وضعیت فعالیت اصناف و اجرای محدودیت‌ها در هفته آینده را مشخص کنیم اما تا به این لحظه به دلیل بروز نبودن آمارها به نتیجه مناسبی نرسیدیم.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد گلستان جزء استان‌هایی است که از فشار قرمز رد شده باشد و به نارنجی رسیده باشد اما اطلاعات بروز نیست و اطلاعات بروز و تصمیم‌گیری جدید شامگاه جمعه یا نهایت صبح شنبه اعلام خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان بیان کرد: نکته قابل توجه این است که خطر کرونا پشت درب منزل تمام شهروندان قرار دارد و حتی قرمز بودن یک شهر خطر را برای شهرهای دیگر افزایش خواهد داد.

مکتبی بیان کرد: حتی اگر تمام شهرهای استان زرد شود به همه توصیه می‌کنیم رعایت موازین بهداشتی را در اولویت توجه قرار دهند.

براساس آخرین پیگیری خبرنگار خبرگزاری فارس از روابط عمومی اداره‌کل آموزش و پرورش گلستان، فرآیند آموزشی در تمامی مدارس استان از روز شنبه در شهرهای قرمز، نارنجی و زرد تا اطلاع ثانوی به صورت غیرحضوری خواهد بود و برای حضور کادر آموزشی در مدارس استان نیز در جلسه صبح شنبه ستاد استانی مقابله با کرونا تصمیم‌گیری خواهد شد.

براساس آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، در حال حاضر ۵۶۱ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۱۱۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و از این تعداد ۵۱ نفر به دستگاه ونتیلاتور وصل هستند.

* در ۲۴ ساعت گذشته ۸ بیمار بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داد

در ۲۴ ساعت گذشته هشت بیمار بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داد و بیشترین گروه سنی مبتلایان به کرونا در استان بین سنین ۱۵ تا ۵۵ سال بوده است.

نکته قابل تامل در استان گلستان عدم تمکین برخی از اصناف و شهروندان و فروشگاه‌های زنجیره‌ای از دستورالعمل محدودیت فعالیت‌ها و نکات بهداشتی است که مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان اظهار کرد: متاسفانه در شرایط خوبی از شیوع کرونا در استان قرار‌نداریم و این امر زحمات زیادی را برای کادر درمان و‌ کسبه ایجاد کرده است.

سیدمحسن علوی‌نیا تصریح کرد: جای تاسف دارد که در استان گلستان برخی قلیان سراها و سفره‌خانه‌ها که اکثرا غیرمجاز و زیرزمینی فعالیت می‌کنند مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده‌اند و با پذیرش مشتری و ارائه سرویس بدون رعایت کوچکترین نکات بهداشتی در شیوع ویروس کرونا بسیار موثر بوده‌اند.

وی گفت: قلیان بیشترین آسیب را در سلامتی و بیشترین تاثیر را در شیوع بیماری کویید ۱۹ دارد و‌ تقاضا داریم مردم در صورت مشاهده چنین فعالیت‌هایی موضوع را با سامانه تلفنی ۱۹۰ در میان بگذارند.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان متذکر شد: نانوایی‌ها یکی‌ دیگر از مکان‌هایی است که در استان گلستان شیوع ویروس در آنها بالا بوده و بیشتر در صفوف نانوایی دچار مشکل هستیم که مردم فاصله لازم را رعایت نمی‌کنند.

علوی‌نیا گفت: در نظارت از نانوایی‌ها حتی مواردی باعث قطع سهمیه نانوایی و پلمب نانوایی شده است اما نکته حائز اهمیت رعایت فاصله اجتماعی توسط مردم در صف‌ها است و مردم باید متوجه باشند که چه اتفاقی در استان در حال رخ دادن است.

وی همچنین به فعالیت برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان نقد جدی وارد کرد و گفت: تبلیغ فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای تخفیف و توزیع اقلام خاص باعث شده شاهد تجمع افراد مقابل درب این فروشگاه‌ها باشیم که حتی در مواردی پلمب فروشگاه زنجیره‌ای را داشته‌ایم.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان خاطرنشان کرد: هر اقدامی که باعث تجمع شود ممنوع بوده و با آن برخورد خواهیم کرد.

براساس این گزارش، تکلیف تداوم و یا لغو اجرای محدودیت فعالیت اصناف در استان گلستان مشخص نشده و تا روز شنبه که جلسه ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا برگزار شود، این محدودیت‌ها به قوت خود باقی است و باید دید آیا تا شنبه آمارها در استان گلستان دستخوش تغییر خواهد شد یا خیر.