با ایجاد «دیپلماسی ایثار» حماسه‌های دفاع مقدس را به دنیا نشان خواهیم داد رحیم نریمانی در حاشیه بازدید از خبرگزاری دفاع مقدس:

با ایجاد «دیپلماسی ایثار» حماسه‌های دفاع مقدس را به دنیا نشان خواهیم داد

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به مردمی شدن فعالیت‌های بنیاد شهید گفت: نشان دادن مظلومیت ایران در دوران دفاع مقدس تحت عنوان «دیپلماسی ایثار» در وزارت خارجه دنبال می‌شود؛ این شاخه جدیدی است که طی آن حماسه‌های دفاع مقدس را به دنیا نشان خواهیم داد.

به گزارش صحرانیوز ، «رحیم نریمانی» مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران، «سید محمد میرکاظمی» دبیرعلمی جشنواره بین‌المللی سرخ‌نگاران، «زهرا شیرکوند» رئیس اداره نشر شاهد و «محمد حسنی» دبیر تحریریه سایت نوید شاهد از خبرگزاری دفاع مقدس بازدید کردند.

«رحیم نریمانی» مدیرکل اسناد و انتشارت بنیاد شهید و امور ایثارگران در دیدار و گفت‌وگویی با سردار «سید مجید هاشمی‌دانا» مدیرعامل و «رسول شادمانی» سردبیر خبرگزاری دفاع مقدس پیشنهاداتی را درخصوص همکاری‌های مشترک این دو نهاد انقلابی مطرح کرد.

9 میلیون سند ایثارگران دیجتالی شد/ خاطرات 33 هزار خانواده شهید ضبط شد

نریمانی طی سخنانی با اشاره به وظایف بنیاد شهید و امور ایثارگران، درخصوص جمع‌آوری اسناد شهدا و ایثارگران اظهار داشت: براساس ماده ۶۴ قانون جامع خدمت‌رسانی به ایثارگران، بنیاد شهید موظف به جمع‌آوری اسناد شهدا و ایثارگران است، درحالی‌که طی یک تحقیق میدانی متوجه شدیم حدود ۱۷ دستگاه در این زمینه فعالیت می‌کنند. بر این اساس ما با طراحی یک سامانه واحد تحت وب معظل فعالیت‌های جزیره‌ای این حوزه را رفع خواهیم کرد و تمام اسناد دفاع مقدس در این سامانه انسجام داده خواهند شد.

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: حدود ۲۷۰ هزار پرونده مدارک از شهدای کشور در مرکز اسناد بنیاد شهید موجود است. آرشیو دیداری و شنیداری ما در این مرکز بیش از ۶۰ هزار دقیقه فیلم دفاع مقدس را جمع‌‎‎آوری کرده که یک گنجینه کم‌نظیر است.

وی افزود: بنیاد شهید بیش از دو هزار نفر پیام‌آور ایثار تربیت کرده است که اکثر این عزیزان جانبازان بیش از ۷۰ درصد هستند، این افراد جامعه نخبگان دفاع مقدس هستند که می‌توانند بهترین ظرفیت فرهنگی ما باشند.

نریمانی به اهمیت تجلیل از نویسندگان نوقلم و تربیت نویسندگان نسل سوم و چهارم انقلاب اشاره کرد و ادامه داد: برای اینکه نسل جدیدی از نویسندگان را در عرصه ایثار و شهادت داشته باشیم لازم است فعالیت‌های متناسب با آن را پیش‌بینی کنیم، در این راستا بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان نهاد‌ی برخاسته از دل انقلاب اسلامی، ایدئولوژیک و خدمت‌رسان فعالیت می‌کند.

9 میلیون سند ایثارگران دیجتالی شد/ خاطرات 33 هزار خانواده شهید ضبط شد

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران تاکید کرد: بنیاد شهید یک نهاد استراتژیک در کنار نهادهای انقلابی دیگر است که معمار کبیر انقلاب آن‌‌را با هوشمندی پیش‌بینی کردند. این بنیاد به عنوان بیت‌الشهدا افتخار دارد که خدمت‌رسان قشری از مردم باشد که ولی‌نعمتان نظام هستند و همه مردم از اقشار مختلف مدیون ایثارگری و جانفشانی آن‌هاست.

وی به تغییرات بنیاد شهید اشاره کرد و گفت: در شرایط امروز و با فضایی که شاهد هستیم از دوره‌ی جنگ سرد به جریان جنگ مستقیم رسانه‌ای وارد شده‌ایم. دشمن با تمام ابزار و با کمک فضای مجازی و رسانه‌های خود به تولید محتوا برای تخریب نظام و تخریب فرهنگ کشور بسیج شده است که باید نقش و انسجام نهادهای انقلابی در این زمینه پررنگ‌تر شود.

نریمانی ضمن تجلیل از عملکرد ارزشمند خبرگزاری دفاع مقدس در جهت ترویج و گسترش فرهنگ متعالی دفاع مقدس در جامعه بر ضرورت هم‌افزایی رسانه‌ها تاکید کرد و افزود: در شرایط کنونی کشور، برای حفظ و بقای نظام اسلامی باید تمام نهادهای انقلابی و رسانه‌های این جبهه بلوک رسانه‌ای تشکیل دهند و در برنامه‌ها هوشمندانه تولید محتوا داشته باشند و مخاطب‌شناسی داشته انجام شود تا دامنه فعالیت‌ها گسترش پیدا کند و فعالیت‌ها به سمت بین‌المللی شدن حرکت کند و به ذائقه جدید مخاطبان و جوانان توجه کنند.

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران تاکید کرد: تمام فعالیت‌های جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران به سمت مردمی شدن است. لذا تشکل‌های همسویی را شناسایی و تشکیل داده‌ایم تا فعالیت‌هایمان را ادامه دهیم. در همین راستا فعالیت‌هایی را برای بازبینی مفاهیم و آرمان‌های انقلاب برای نسل جدید کلید زده‌ایم؛ منظور از بازبینی زبان و هنرمندی در بیان آرمان‌هاست تا همسویی صورت گیرد.

وی ادامه داد: کشور ما طی ۴۰ سال گذشته همواره در جایگاه استراتژی دفاعی قرار داشته و این استراتژی یک گفتمان ارزشمند است که می‌توانیم به آن ببالیم. مظلومیت ما در دفاع مقدس به درستی تبیین نشده است، این در حالی است که در سطح دنیا تنها پنج کشور مورد حمله‌های شیمیایی قرار گرفته‌اند که ایران یکی از آنهاست. اتفاق دردناکی که سختی آن‌را برای جانبازان شیمیایی، در وضعیت کنونی آلودگی هوا بیشتر شاهد هستیم.

9 میلیون سند ایثارگران دیجتالی شد/ خاطرات 33 هزار خانواده شهید ضبط شد

نرمیانی گفت: نشان دادن مظلومیت ایران در دوران دفاع مقدس تحت عنوان «دیپلماسی ایثار» در وزارت خارجه دنبال می‌شود؛ این شاخه جدیدی است که در دنیا مطرح خواهد شد تا ارزش‌ها و حماسه‌های دفاع مقدس را به دنیا نشان دهیم.

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران سندهای موجود را مهم‌ترین عامل برای تولید محتوای رسانه‌ها دانست و اظهار داشت: ما ۹ میلیون فایل سند از شهدا، جانبازان بالای ۷۰ درصد و آزادگان را به‌صورت دیجیتالی ایجاد کرده‌ایم که بسیاری از آن‌ها سوژه‌های بکر و دارای دامنه دربرگیری بالا و جذابی هستند که مردم از آن‌ها مطلع نیستند و خبرگزاری‌ها می‌توانند از این اسناد و اطلاعات استفاده کنند.

وی از ثبت و ضبط خاطرات ۳۳ هزار خانواده شهدا خبر داد و افزود: در حال حاضر ۹۸ هزار مادر شهید و ۴۳ هزار پدر شهید در قیدحیات هستند که در راستای بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی برنامه‌ داریم حتما خاطرات این عزیزان را در قالب تاریخ شفاهی ثبت کنیم که در تفاهم‌نامه‌ای با صدا و سیما حدود ۳۳ هزار خاطره این خانواده‌ها ثبت شده است.