بایدن در حال بررسی لغو تحریم‌های ایران ساندی تایمز در گزارشی نوشت

بایدن در حال بررسی لغو تحریم‌های ایران

نشریه ساندی تایمز در گزارشی مدعی شد که رئیس جمهور آمریکا در حال بررسی لغو تحریم های وضع شده علیه ایران است.

به گزارش صحرانیوز ، نشریه بریتانیایی ساندی تایمز امروز (یک شنبه) در گزارشی به نقل از یک مقام امنیتی آمریکایی مدعی شد که جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا به دنبال آن است که تحریم های وضع شده علیه ایران را با هدف حفظ توافق هسته ای ۲۰۱۵ کاهش دهد و این توافق را به مسیر خود بازگرداند.

این نشریه در ادامه با اشاره به تاکید ایران بر لزوم رفع کامل تحریم ها نوشت که نشانه هایی از رفع این تحریم ها وجود دارد، هرچند که دولت بایدن اصرار دارد ابتدا می بایست یک نشست در چارچوب ۱+۵ با حضور ایران برگزار شود.

به گزارش ایسنا، دولت جو بایدن بارها از تمایل برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) سخن گفته است و به تازگی نیز اعلام کرده که آماده بازگشت به مذاکرات با ایران در چارچوب ۱+۵ است.

مقامات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارند که آمریکا به عنوان طرفی که از برجام خارج شده و تعهدات خود را نقض کرده است نخست باید به توافق هستها ی بازگردد و با رفع تحریم های ایران حسن نیت خود را نشان دهد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان امروز در گفت‌وگو با پرس‌تی وی تصریح کرد: ما تنها زمانی وارد مذاکره می‌شویم که تحریم ها لغو شود و رفتار آمریکا تغییر کند. به دلیل سیاست های آمریکاست که دارایی های ما در کره جنوبی و ژاپن بلوکه شده اند. این رویکرد می بایست تعییر کند. اما دولت بایدن همچنان به مسدود کردن پول ایران برای خرید واکسن کووید ١٩ ادامه می دهد.
ظریف با اشاره به تحولات هسته ای ایران از زمان خروج آمریکا از برجام گفت که ایران اکنون ذخیره اورانیوم بیشتری دارد، هرچند که ما هیچ کس را تهدید نمی کنیم و تنها از حق خود استفاده می‌کنیم.
به گفته وی  اگر آمریکا خواهان تعامل اقتصادی با ما نیست اما باید به بقیه اجازه تجارت با ایران را بدهد.
وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال خروج ایران از برجام تاکید کرد که ایران نیازی به این کار ندارد. آمریکا باید بداند که ما نیازی به خروج از برجام نداریم و می توانیم از حقوق خود در توافق بهره ببریم. ما توافق نکردیم که آن را کنار بگذاریم ما مذاکره کردیم که به تعهداتمان عمل کنیم. ما طبق مفاد برجام حق داریم که از اجرای تعهدات‌مان عقب بنشینیم.

ظریف یادآور شد: آمریکا در بازی خود و تلاش برای اعمال فشار بر ایران یک اشتباه بزرگ کرد؛ اکنون وابستگی ما به نفت به مراتب کمتر شده است. آمریکا در نهایت، دیر یا زود خواهد فهمید سیاست‌هایش غیر قانونی است و باید این سیاست های خود را تغییر دهد چراکه نتیجه ای نداشته است.

وی با بیان این که آمریکا پس از بازگشت به برجام باید خسارات ما را جبران کند، تاکید کرد: و باید متعهد شود که دیگر چنین رفتاری را تکرار نکند.
ظریف گفت: ما درخواست های زیادی داریم و خواهان اقدام عملی از سوی آمریکا هستیم، نه حرف. اما اکنون مشکل این است که بایدن در حال دنبال کردن سیاست های ترامپ است، نه اوباما.