اکتشاف نفت در گمیشان از رویا تا واقعیت/ آیا این بار وعده دولت محقق می‌شود؟

اکتشاف نفت در گمیشان از رویا تا واقعیت/ آیا این بار وعده دولت محقق می‌شود؟

آیا اقتصاد گلستان بوی نفت می‌گیرد؟ البته بررسی سابقه اکتشاف نفت در گلستان حاکی از بی‌نتیجه بودن این تلاش‌ها دارد.

به گزارش صحرانیوز ، موضوع اکتشاف نفت و گاز در استان گلستان پس از چند سال وقفه و سکوت بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده است و استاندار گلستان گفته تا چند ماه دیگر دکل حفاری در منطقه گمیشان مستقر و نصب خواهد شد. سوابق درباره اکتشاف نفت و گاز در منطقه گلستان به سال‌های دهه ۴۰ بر می‌گردد، آن زمان حدود ۱۶ حلقه چاه اکتشافی در شمال کشور عمدتا در گلستان فعلی حفر شد و پس از آن دیگر خبری از این ماجرا در منطقه نبود، البته اولویت وزارت نفت هم ادامه عملیات اکتشاف و استخراج نفت در جنوب کشور بود.

تا اینکه در اوایل دهه ۹۰ مسئولان گلستانی و شرکت نفت خزر از اکتشاف نفت و گاز در منطقه صوفیکم آق‌قلا خبر داده بودند، حفاری به رغم مخالفت‌هایی که جمعی از فعالان محیط زیست درباره مخاطرات این پروژه برای زیستگاه روباه ترکمنی داشتند، تا عمق ۲ هزار و ۲۷۰ متری انجام شد. پس از آن بدون آنکه توضیحی به مردم گلستان داده شود؛ تجهیزات جمع‌آوری و از استان خارج شد و تا به امروز هم از نتایج آن حفاری‌ها دست‌کم به رسانه‌ها اطلاع‌رسانی نشده است.

در چنین شرایطی بار دیگر شرکت نفت خزر قرار است در منطقه گمیشان کار اکتشاف را انجام دهد. هادی حق شناس، استاندار گلستان بسیار به این طرح خوشبین است و حتی از مردم منطقه خواسته زمین‌هایشان را نفروشند و حرف از ساخت پالایشگاه و غیره می‌زند اما سوالات اساسی در این باره مطرح است که استاندار گلستان ترجیح داده فعلا توضیح بیشتری درباره آن به رسانه‌ها ندهد.

گفته می‌شود ممکن است ذخایر مشترک نفت و گاز بین ترکمنستان و ایران ( در منطقه گلستان) وجود داشته باشد. منطقه بَلخان‌آباد ترکمنستان که از آن به ” نبیت کوه” یا کوه نفت یاد می‌شود تنها ۱۳۰ کیلومتر با ترکمن صحرا در استان گلستان فاصله دارد. برای همین یکی از توجیهات درباره این پروژه، وجود احتمالی ذخایر مشترک است.

از سوی دیگر برای اکتشاف نفت و گاز باید به مطالعات لرزه نگاری استناد کرد، مطالعاتی که کسی درباره نتایجش چیزی به رسانه‌ها و مردم نمی‌گوید.

رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره لزوم بهره‌برداری از ذخایر مشترک نفت و گاز گفته است اینکه دولت هزینه بسیاری در عسلویه انجام می‌دهد برای این است که بتوانیم سهم خود را از ذخایر مشترک بگیریم. در گلستان هم احتمال وجود این ذخایر مشترک وجود دارد.

موضوع دیگری که سنگدوینی به آن اشاره می‌کند در حوزه پدافندی است، او معتقد است اینکه همه چاه‌های نفت و پالایشگاه‌های کشور در یک منطقه وجود داشته باشد، می‌تواند به ضرر کشور باشد و معتقد است اگر در شمال به ویژه در گلستان به نفت یا گاز برسند، وزارت نفت باید فکری برای استخراج آن داشته باشد.

عضو مجمع نمایندگان استان به دیدار با مدیرعامل شرکت نفت خزر اشاره می‌کند و می‌گوید: قرار است حفاری‌ها به صورت سه بعدی انجام شود. پیمانکار آماده‌سازی کمپ انتخاب شده و جاده‌سازی و مسیرسازی با اعتبار ۹ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان شروع شده است که بنا شده این جاده در ۶ ماه آینده به محل اکتشاف برسد.

او توضیح می‌دهد که مرحله بعدی نصب دکل حفاری است که بین ۴ تا ۵ ماه آینده نصب خواهدشد. مبلغ قرارداد این پروژه هم ۱۰ میلیون یورو و مدت قرارداد ۲۸۰ روز است.

آنطور که این عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید این بار عمق حفاری ۴ هزار متر است. این در حالی است که در مناطق جنوب و غرب کشور در اعماق بالاتری میادین نفت و گاز وجود دارد. همین پارسال بود که وزارت نفت از کشف دومین میدان نفتی بزرگ کشور به نام ” نام‌آوران” در خوزستان خبر داده بود که برآورد ذخایر آن بیش از ۳۱ میلیارد بشکه است. این لایه نفتی که زیرلایه در حال برداشت کشف شده در عمق ۳ هزار و ۴۰۰ متری قرار گرفته است. علاوه براین اکتشاف و استخراج نفت و گاز همواره در غرب و جنوب کشور بوده و مطالعات فراوانی در این زمینه انجام شده که وجود میادین عظیمی از نفت و گاز در آنها به اثبات رسیده است.

به نظر می‌رسد مردم سخت‌کوش منطقه که سال‌هاست طعم فقر را می‌چشند چندان به این وعده‌ها خوشبین نیستند زیرا  قول‌ها و وعده‌هایی که تا کنون به ساکنان منطقه در این زمینه داده شده رنگ عمل به خود ندیده است و شاهد مثالش هم معطلی ۱۴ ساله طرح پتروشیمی و بندر تجاری است.  به هرحال امیدواریم تا بالاخره رویای بهبود وضعیت اشتغال و معیشت منطقه با اجرای چنین طرح‌هایی محقق شود.