آوار مشکلات برسر ۷۵۰ خانوار سیل‌زده آق‌قلایی بیش از ۶۰۰ روز پررنج سپری شد

آوار مشکلات برسر ۷۵۰ خانوار سیل‌زده آق‌قلایی

۲۱ ماه از سیل گلستان می‌گذرد و برگزاری جشن پایان بازسازی مناطق سیل‌زده به مصائب حادثه‌دیدگان آق‌قلا پایان نداده و هنوز کوهی از مشکلات بر سر سیل‌زدگان گلستانی آوار است.

صحرانیوز : کمی مانده به آغاز سال ۹۸ سیل زودتر از تحویل سال مهمان ناخوانده گلستانی‌ها شد و به بیش از ۲۲ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی، ۳۰ هزار بهره‌برداری کشاورزی خسارت زد و واحدهای صنعتی و صنفی بسیاری را تعطیل کرد اما با گذشت ۲۱ ماه هنوز مشکلات تمامی ندارد.

حدود ۶۵۰ روز پر تب و تاب سپری شده اما برگزاری جشن پایان بازسازی مناطق سیل زده کشور در روستای چن سبلی آق‌قلا در مهرماه هم پایان مصائب خانوار سیل زده گلستانی نبود.

یکی از فعالان اجتماعی آق‌قلایی در گفتگویی اظهار کرد: ۲۰ ماه از سیل ویران‌کننده در شمال گلستان گذشته است اما هرچند مسئولان جشن پایان بازسازی مناطق سیل‌زده را برگزار کرده‌اند اما مشکلات در مناطق سیل زده بر سر بسیاری از سیل‌زدگان آوار است.

محمد طعنه توضیح داد: هنوز تعداد قابل توجهی از سیل‌زدگان ساکن آق‌قلایی نتوانسته‌اند وارد خانه‌های خود شوند و با کمک خیران و مردم امور روزمره خود را می‌گذرانند.

وی با اشاره به اینکه تأخیر در پرداخت تسهیلات از سوی بنیاد مسکن مانع از آن شده که مشکلات خانوارهای ساکن در مناطق سیل‌زده آق‌قلا پایان یابد، افزود: با وجود تورم فراینده در بازار و شیوع کرونا و رکود در کسب و کار بسیاری از مردم عده‌ای از سیل‌زدگان آق‌قلایی هنوز از داشتن سرپناه مناسب محروم هستند و در خانه اقوام به سختی روزگار می‌گذرانند.

تأخیر ۶ ماهه پیمانکار در تحویل منازل سیل‌زدگان

یکی از سیل‌زدگان ساکن در محله حکیم‌آباد آق‌قلا هم گفت: ۲۱ ماه از سیل گذشت و اما هنوز اجاره‌نشین هستیم و زندگی و معیشت ما به سختی و تنها با یارانه و کمک معیشتی می‌گذرد.

هنوز تعداد قابل توجهی از سیل‌زدگان ساکن آق‌قلایی نتوانسته‌اند وارد خانه‌های خود شوند و با کمک خیران و مردم امورات روزمره خود را می‌گذرانند

سید بی بی ایمری با بیان اینکه زمین در بهار سال گذشته تحویل پیمانکار شده است و پیمانکار وعده داده بود در اردیبهشت ماه منزل را تحویل دهد، ادامه داد: پرداخت ماهانه ۵۵۰ تومان اجاره برای من بی‌سرپرست با سه فرزند بسیار سخت و مشقت‌بار است.

وی با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به حل مشکلات سیل‌زدگان تصریح کرد: تا این لحظه پیمانکار در تحویل بنا ۷ ماه تأخیر داشته و مراجعات مکرر ما به بنیاد مسکن، فرمانداری و سایر ارگان‌ها بی‌فایده بوده است و تعداد قابل توجه دیگری هم درگیر این مشکلات هستند.

۷۵۰ واحد مسکونی خسارت دیده از سیل تحویل نشده

فرماندار آق‌قلا هم با یادآوری اینکه بر اثر وقوع سیل فرودین‌ماه سال گذشته حدود پنج هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی در شهرستان آق‌قلا خسارت دید، اظهار کرد: سیل سال گذشته مستقیم شهر آق‌قلا و ۱۸ روستا از ۷۶ روستای شهرستان را تحت تأثیر قرار داد و بسیاری از واحدهای مسکونی در مناطق سیل‌زده تا دو ماه پس از سیل حدود یک تا دو متر زیر آب بودند.

امیر شیر توماج به اقدامات انجام شده طی ۲۱ ماه گذشته در مناطق سیل‌زده برای پیشگیری از وقوع مجدد خسارت جبران‌ناپذیر هم اشاره و بیان کرد: زهکشی ۶۷ هزار هکتار از اراضی شمال و غرب آق‌قلا توسط قرارگاه خاتم که عملیات اجرایی ۱۷ هزار هکتار آن به پایان رسیده و ۵۰ هکتار بعدی در مرحله تأمین اعتبار است و ایجاد ۱۲ کیلومتر دایک حفاظتی با ۲.۵ متر ارتفاع و لایروبی ۷۰ وی کیلومتر از انهار و گرگانرود تنها بخشی از اقدامات انجام شده در این حوزه بوده است.

۹۷ درصد واحدهای خسارت دیده از سیل سال گذشته تحویل شده و تنها سه درصد باقی مانده که آن‌ها هم درگیر مشکلات ناشی از تورم و گرانی‌های اخیر و یا مشکلات شخصی هستند

وی ادامه داد: اجرای سد آق دکش و کانال انحرافی آن بین شهرهای انبارالوم و آق‌قلا برای هدایت آب‌های سطحی به سمت گمیشان و سقرتپه، اجرای دریچه سد وشگمیر برای مهار ورود و خروج آب و تعریض ۱۷ دهنه پل در مسیر راه‌های درجه یک و دو شهرستان از سال گذشته تاکنون انجام شده است.

فرماندار آق‌قلا با یادآوری اینکه سیل به بیش از پنج هزار واحد مسکونی در شهرستان خسارت زد، توضیح داد: هزار و ۹۹۸ واحد مسکونی احداثی و سه هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی تعمیری بودند؛ تاکنون بازسازی و مرمت اکثر خانه‌های روستایی به پایان رسیده و تنها بازسازی و مرمت پنج یا ۶ واحد مسکونی روستایی باقی مانده است.

وی با این توضیح که عمده مشکلات واحدهای باقی مانده ناشی از افزایش قیمت مصالح بوده است، گفت: تاکنون ۸۵ درصد واحدهای خسارت دیده شهری هم تحویل مالکان شده است اما ۷۵۰ واحد مسکونی در شهرهای آق‌قلا و انبارالوم تحویل نشده و در حال ساخت است و پیمانکار قول داده ظرف ۲۰ روز تا یکماه آینده واحدها آماده تحویل باشند.

توماج با ابراز امیدواری در حل مشکلات سیل زدگان آق‌قلایی اضافه کرد: سیل سال گذشته هرچند خسارت‌های زیادی وارد کرد و مشکلات بسیاری گریبانگیر مردم شد اما با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و صبر مردم اتفاقات خوبی در شهرستان رقم خورد و می‌توانیم بگوییم سیل سال ۹۸ سیل رحمت در استان بود.

پایان بازسازی ۹۷ درصد واحدهای خسارت دیده

اما مدیرکل بنیاد مسکن گلستان تعداد واحدهای تحویل نشده را کمتر از فرماندار اعلام کرد و به خبرنگار مهر گفت: حدود ۲۲ هزار واحد مسکونی استان در سیل سال گذشته خسارت دید که هفت هزار و ۷۰۷ واحد آن احداثی و ۱۴ هزار و ۲۹۳ واحد تعمیری بود.

سید محمد حسینی با بیان اینکه بازسازی ۹۷ درصد واحدهای احداثی به پایان رسیده است، ادامه داد: در مجموع ۸۱۵ میلیارد تومان تسهیلات و کمک بلاعوض برای بازسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده استان پرداخت شده است.

وی همچنین با اشاره به خسارت سیل سال گذشته به تأسیسات روبنایی روستاها و شهرها تصریح کرد: تاکنون ۵۰۹ پروژه در قالب بازسازی تأسیسات روبنایی در ۲۴۰ روستای استان و با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید و ۲۵۸ هزار نفر جمعیت از خدمات آن بهره‌مند شدند.

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان تعداد واحدهای تحویل نشده به مالکان را ۲۸۴ واحد اعلام کرد و توضیح داد: ۹۷ درصد واحدهای خسارت دیده از سیل سال گذشته تحویل شده و تنها سه درصد باقی مانده که آن‌ها هم درگیر مشکلات ناشی از تورم و گرانی‌های اخیر و یا مشکلات شخصی هستند.

وی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن نقش نظارتی دارد و با پیمانکاران سر و کار ندارد، افزود: حدود سه هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی خسارت دیده (در مجموع ۳۰ درصد از کل واحدهای خسارت دیده) تحت پوشش نهادهای حمایتی (۷۰۰ واحد تحت پوشش بهزیستی و دو هزار و ۴۰۰ واحد تحت پوشش کمیته امداد بوده‌اند.

حسینی با اشاره به اینکه در مرحله شناسایی سه درصد واحدهای تکمیل نشده هستیم، بیان کرد: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد بسیاری از مالکان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و خودشان واحدها را تکمیل نکرده و بلاتکلیف گذاشته‌اند.

صرف نظر از تناقض آمار واحدهای بازسازی نشده در مناطق سیل زده گلستان، آنچه مسلم است این است که پایان مشکلات و مصائب خانوارهای سیل‌زده آق‌قلایی نیازمند کمک‌های بلاعوض و افزایش مساعدت‌های نهادهای حمایتی است.