آغازچهاردهمین جشنواره بین‌المللی اقوام ایران ‌زمین بصورت مجازی

آغازچهاردهمین جشنواره بین‌المللی اقوام ایران ‌زمین بصورت مجازی

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام ایران‌زمین با حضور جمعی از مهمانان خارجی و داخلی و مسوولان استان گلستان در گرگان کار خود را آغاز کرد.

به گزارش صحرانیوز ؛ استاندار گلستان شامگاه پنجشنبه در این مراسم گفت: آداب، سنن و رسوم مختلف اقوام این استان تشکیل دهنده عناصر فرهنگی و هویت منطقه است و برای معرفی آن به نسل جدید تلاش هرچه بیشتری را طلب می کند.

هادی حق شناس افزود: امسال برای نخستین بار چهار روستا و یک شهر از استان گلستان به عنوان روستاها و شهر ملی صنایع دستی انتخاب شدند که نشان از ظرفیت بالای منطقه در حوزه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارد.

وی بیان داشت: آثار تاریخی موجود در استان گلستان از آثار برخی کشورها قدمت و کمیت بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه کرونا خسارت زیادی به فعالیت های اقتصادی بویژه در حوزه گردشگری گلستان وارد کرد، گفت: علی رغم اینکه دولت تسهیلات مناسبی برای جبران آن پیش بینی کرد اما خسارت ها بسیار بیشتر است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان هم گفت: دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام ایران زمین مستقر در گرگان بدلیل شیوع کرونا تصمیم گرفت تا چهاردهمین دوره جشنواره را به صورت مجازی برگزار کند.
احمد تجری افزود: در نخستین نمایشگاه مجازی صنایع‌دستی ویژه جشنواره اقوام بیش از ۱۸۰۰ هنرمند از ۳۱ استان کشور به ارائه و فروش بیش از هفت هزار قلم انواع محصول و آثار تولیدی خود می‌پردازند.
وی اضافه کرد:  ۲۳ گروه موسیقی آیینی اقوام ایران زمین در ۴ شب برگزاری این دوره از جشنواره هنرنمایی خواهند داشت و هر شب حضور یکی از سفرای کشورهای خارجی را در برنامه زنده به صورت مجازی خواهیم داشت.

به گفته وی نمایشگاه مجازی صنایع‌دستی با امکان فروش آنلاین، اجرای گروه‌های فرهنگی و هنری، وبینارهای آموزشی، معرفی فرهنگ روستا، مصاحبه‌های تخصصی و مسابقات متنوع از جمله برنامه های جشنواره اقوام ایران زمین است.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام ایران‌زمین تا ۱۲ بهمن‌ماه جاری برپا است و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به پرتال www.gcth.ir برنامه زنده را از طریق آپارات و اینستاگرام در ساعت ۲۱ الی ۲۲:۳۰ و بخش‌های دیگر این رویداد را در طول شبانه‌روز مشاهده کنند.

در افتتاحیه جشنواره اقوام ایران زمین که با حضور فیزیکی یا مجازی مهمانان داخلی و خارجی در تالار فخر الدین اسعد گرگانی برگزار شد؛ هادی حق شناس استاندار گلستان و غلامرضا منتظری نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.

گلستان با ۱.۹ میلیون نفر جمعیت بدلیل تنوع اقلیمی و تکثر جمعیتی مرکب از اقوام، مذاهب و نژادهای مختلف به نگارستان ایران معروف است از همین روی دبیرخانه دائم جشنواره اقوام ایرانی در مرکز این استان شهر گرگان مستقر و فعالیت دارد.