آخرین وضعیت کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰؛ در اردوگاه اصلاح‌طلب و اصولگرا چه خبر است؟

آخرین وضعیت کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰؛ در اردوگاه اصلاح‌طلب و اصولگرا چه خبر است؟

دوماه تا سررسید انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری باقی مانده است و رفته رفته کاندیداهای انتخابات در حال اعلام آمادگی هستند و برخی نیز همچنان در برابر دعوت‌ها سکوت کرده‌اند.

به گزارش صحرانیوز ، آرایش سیاسی جریان‌های سیاسی برای انتخابات ۱۴۰۰ در حال شکل گرفتن است و رفته رفته نام افراد مختلفی به میان می‌‌آید. دوماه تا سررسید انتخابات ۱۴۰۰ باقی مانده و گفتمان‌های انتخاباتی هرکدام درحال شکل گرفتن است و باید منتظرماند و دید در روزهای ثبت‌نام انتخابات کدام چهره‌ها حضورشان را نهایی می‌کنند و آیا افرادی که تاکنون دست خود را بالا برده‌اند ممکن است به نفع دیگری کنار بروند.

در جبهه اصولگرایان در هفته‌های گذشته شاهد کاندیداتوری چهره‌های جدیدی بودیم که برخی از آنها در ادوار گذشته نیز ثبت‌نام کرده بودند.

یک گروه از کاندیداهای این جناح، وزرا و مسئولان دولت‌های نهم و دهم می‌شوند که می‌توان از میان آنها به محمد ناظمی اردکانی وزیر تعاون دولت نهم و دبیرکل جامعه اسلامی مدیران، رستم قاسمی وزیر نفت دولت دهم، محمد عباسی وزیر پیشین ورزش و جوانان، امیر محمدحسن نامی وزیر ارتباطات دولت دهم، علی نیکزاد  وزیر مسکن و شهرسازی دولت دهم و نائب رئیس مجلس یازدهم، صادق خلیلیان وزیر کشاورزی دولت دهم اشاره کرد.

در میان این اسامی رستم قاسمی و علی نیکزاد جدی تر از سایر گزینه‌ها فعالیت انتخاباتی را کلید زده‌اند.

رستم قاسمی وزیر پیشین نفت در گفت‌وگوی اخیر با تسنیم، با اینکه نخواست رسماً موضعی درباره کاندیداتوری داشته باشد، در پاسخ به این سؤال که در صورت کاندیداتوری گزینه کدام جریان سیاسی خواهد بود، گفت: رستم کاندیدای مردم ایران است!

وی در پاسخ به این سؤال که آیا شورای ائتلاف یا وحدت از او برای ریاست‌جمهوری برنامه گرفته است یا نه، گفت: فعلاَ شورای ائتلاف یا وحدت از من برنامه برای ریاست‌جمهوری نخواسته‌اند اما اگر برنامه بخواهند آمادگی دارم این برنامه را ارائه کنم.

علی نیکزاد نائب رئیس مجلس نیز در مصاحبه‌ای گفته است: “از من پر رزومه تر در قوه مجریه در بین کاندیداها نیست. من کارمند   مدیر و مدیرکل، رئیس سازمان، معاون استاندار و استاندار  معاون وزیر کشور و وزیر بودم. استاندار نماینده عالی نظام و رئیس جمهور در یک استان است. استاندار فرابخشی کار می کند و رئیس شورای تامین استان است، استاندار در مباحث فرهنگی سیاسی و عمرانی وارد می شود. من از کارمندی تا وزارت را در قوه مجریه رفته‌ام.”

طیف دیگری از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در میان اصولگرایان را ساکنان بهارستان تشکیل می‌دهند. از میان نمایندگان فعلی مجلس تاکنون امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و علی نیکزاد رسماً اعلام کاندیداتوری کرده‌اند.

نام محمدباقر قالیباف و سید مصطفی میرسلیم نیز به‌عنوان کاندیداهای احتمالی به میان آمده است. میرسلیم که در انتخابات ۹۲ کاندیدای حزب موتلفه بود، این بار نیز نامش در بیانیه این حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ آمد. حزب موتلفه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که تیم نامزدهای در تراز ریاست جمهوری این حزب شامل شخصیت هایی چون اسدالله بادامچیان، مهندس سید مصطفی میرسلیم، محمد حسین نیکنام، حسین انواری، حمیدرضا ترقی می‌باشند که جملگی مورد اعتماد ملت و بزرگان روحانی و ملی هستند و از بین آنان متعاقبا نامزد واحد معرفی خواهد شد.

در جبهه اصولگرایان نام سید ابراهیم رئیسی و محسن رضایی و سید عزت‌الله ضرغامی نیز جزو نام‌های پربسامد است. محسن رضایی اگرچه تاکنون رسماً اعلام کاندیداتوری نکرده است اما در روزهای پایانی سال ۹۹ با حضور در خبرگزاری تسنیم از سامانه مردم‌یار رونمایی کرد که به نوعی ورود به فعالیت انتخاباتی بود. وی در مراسم رونمایی از این سامانه اظهار داشت: ما در این انتخابات نیاز به دولت قوی و کارآمد داریم، دیگر گذشت که سکان اداره کشور به یک نفر داده شود لذا از هر نوع رایزنی استقبال می‌کنیم و همه کسانی که پیرو انقلاب و رهبری هستند در دولت آینده باشند.

آیت‌الله رئیسی رئیس دستگاه قضا که اقدامات وی در دوسال گذشته در قوه قضاییه، جایگاه وی را در نظرسنجی‌ها ارتقاء داده بود و در برخی نظرسنجی‌ها، صدرنشین محبوبیت مسئولان شده بود و در نظرسنجی‌های انتخاباتی نیز بالاترین میزان آراء را تاکنون دارد، با اینحال از هرگونه اظهارنظر انتخاباتی تاکنون پرهیز کرده است.

منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت در نشست خبری امروز خود اعلام کرد که مطالبه از آقای رئیسی برای حضور در صحنه انتخابات در اقشار مختلف و در جای جای کشور را مشاهده می‌کنیم. در قشرهای دانشجویی و مردمی و اجتماعی این مطالبه وجود دارد.

عزت‌الله ضرغامی که شعار خود را شعار “نان، مسکن، آزادی” انتخاب کرده است، در مصاحبه‌ای گفته است: دلیلی برای عدم احراز صلاحیت نمی‌بینم، ولی یک مسئولیتی برای خودم احساس می‌کنم که اگر تأیید شوم بار بسیار سنگینی روی دوش من خواهد بود، امّا اگر تأیید نشوم هم دعای خیر خانواده‌ام شدیداً همراه شورای نگهبان خواهد بود هم دعای خیر خود من که مسئولیتی از دوشم برداشته شده است.

** اصلاح‌طلبان؛ پرش از سید حسن به سمت لاریجانی و ظریف؟

در اردوگاه اصلاح‌طلبان نیز بعد از انصراف سید حسن خمینی از کاندیداتوری در پی توصیه رهبر معظم انقلاب به وی، نگاه آنها به سمت محمدجواد ظریف رفته است.  ظریف روز ۱۱ فروردین، وی با حضور در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس اعلام کرد کاندیدا نمی‌شود و گفت: “من عضو ستاد و کمپین انتخاباتی هیچ‌کس نمی‌شوم؛ نه آقای لاریجانی و نه هیچ‌کس دیگر.”

با این‌حال بعد از اعلام انصراف سید حسن خمینی از کاندیداتوری، نام ظریف مجدداً در بین اصلاح‌طلبان به میان آمده است. وزیر خارجه دولت روحانی به تازگی در پست اینستاگرامی مجدداً درباره انتخابات موضع گرفت و گفت ترس وی از رای نیاوردن نیست بلکه از رای آوردن است:  “بر عزم خود برای نامزد نشدن استوارم ولی تداوم  فشارها، آزارها، افتراها، تهدیدها در اقبال عمومی و در این عزم تاثیر معکوس دارد.”

روزنامه سازندگی ارگان حزب کارگزاران نیز در شماره روز پنجشنبه (۲۶ فروردین) از بازگشت اصلاح طلبان به گزینه‌ی محمد جواد ظریف خبر داد  و  اعلام کرد که رایزنی‌ها با ظریف برای کاندیداتوری آغاز شده است.

حسین نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نیز سوم بهمن‌ماه سال گذشته در گفتگو با تسنیم از محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری و محسن هاشمی به‌عنوان گزینه‌های احتمالی حزب متبوعش برای ۱۴۰۰ یاد کرده بود.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا ظریف کماکان قصدی برای نامزدی در انتخابات ندارد یا اینکه اصلاح‌طلبان بعد از گزینه سید حسن خمینی به سراغ وی خواهند آمد و بر سر او به اجماع خواهند رسید.

شخصیت دیگری که البته در نظرسنجی‌ها جایگاه مناسبی ندارد، علی لاریجانی است. نام وی نیز بعد از انصراف سید حسن خمینی زیاد به گوش می‌رسد و احتمال دارد بخشی از جریان اصلاحات مثل کارگزاران با او همراهی کند. از گوشه‌وکنار این جریان خبر می‌رسد که گروهی از اعضای این جبهه با محوریت حزب کارگزاران در تلاش‌اند به‌ویژه پس از قطعی شدن عدم کاندیداتوری سیدحسن خمینی، علی لاریجانی را به‌عنوان گزینه اجماعی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ معرفی کنند.

عملکرد ضعیف دولت روحانی در اقتصاد و معیشت و افزایش تحریم‌ها در این دولت، موجب شده تا کمتر کسی از طیف حامیان رئیس‌جمهور سودای پاستور در سر داشته باشد چراکه مسلماً به‌عنوان نماد وضع موجود شانس کمی برای رای آوردن خواهد داشت. با این‌حال در بین اصلاح‌طلبان محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس دهم و کاندیدای سال ۹۲ و همچنین صادق خرازی دبیرکل حزب ندا و سفیر اسبق ایران در فرانسه و مسعود پزشکیان جزو افرادی هستند که به‌عنوان گزینه بالقوه مطرح‌اند.

صادق خرازی فعالیت‌های انتخاباتی خود را سفر به استان‌های مرزی کشور کلید زدو تاکنون به سیستان و بلوچستان و کردستان سفر کرده است. مسعود پزشکیان نیز در گفت وگو با تسنیم ضمن اعلام کاندیداتوری خود گفته است، برای کاندیداتوری نه با خاتمی جلسه داشتم و نه از ایشان مشورت گرفته‌ام و به نفع هیچکس چه لاریجانی و چه عارف کنار نمی‌روم!

در میان کاندیداهای مستقل سردار حسین هقان وزیر دفاع دولت یازدهم و سعید محمد فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیاء بیش از دیگران فعالیت انتخاباتی دارند. سعید محمد در نشست جامعه اسلامی دانشجویان گفته است  ابتدا خدمت آقای رییسی رفتم تا برنامه را با ایشان تنظیم کنم اما ایشان گفتند که به انتخابات ورود نمی‌کنند. حتی قبل از آنکه از قرارگاه خارج شوم دوباره از ایشان پرسیدم و گفتند که قصد ورود به انتخابات را ندارند. اگر ورود کنند به آقای رییسی کمک می‌کنم چون ایشان می‌توانند اجماع خوبی ایجاد کنند و اولویت عدم انشقاق است.

سید محمد غرضی کاندیدای انتخابات در سال ۹۲ و وزیر نفت در دوره دفاع مقدس نیز در گفت وگو با تسنیم، درباره برنامه های خود برای کاندیداتوری گفته است، به محض اینکه مسئولیت پیدا کردم، تورم را صفر می‌کنم. شاید ده‌ها رانت‌خواری قانونی وجود داشته باشد، همه را برمی‌گردانم. ظرف کمتر از یکی دو سال ایران به پای کشورهای اسکاندیناوی‌ می‌رسد!