آب باریکه کارمندی را رها کردم تا کارآفرین باشم/ پرورش زالو برای من سود ۲۰۰ درصدی داشت کارآفرین لارستانی:

آب باریکه کارمندی را رها کردم تا کارآفرین باشم/ پرورش زالو برای من سود ۲۰۰ درصدی داشت

یک جوان لارستانی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و این تفکر که آب باریکه کارمندی فایده‌ای برای زندگی ندارد میزکارش را ترک کرد تا کارآفرین باشد و خوشبختانه به سود ۲۰۰ درصدی هم رسید.

به گزارش صحرانیوز ، مقام معظم رهبری تقریبا ۱۰ سال پیش در دیداری که با کارآفرینان کشور داشتند، فرمودند  به ۲ دلیل اساسی کشور بیش از گذشته به کارآفرینی احتیاج دارد.

این موضوعی است که رهبر معظم انقلاب در سال ۸۹ مطرح فرمودند؛ از آن سال تاکنون پیشرفت‌های زیادی در عرصه کارآفرینی صورت گرفته اما شرایط اقتصادی کنونی و فشار بیشتر دشمن در زمینه اقتصادی ایجاب می‌کند که موضوع کارآفرینی با همت بیشتری دنبال شود.

این درحالی است که گوشه و کنار استان فارس کارآفرینان جوان زیادی مشغول به فعالیت هستند تا با خلق ایده‌‌های جدید نه تنها برای خود بلکه برای عده‌ زیادی از هموطنانشان  نیز اشتغالزایی کنند.

کارمندی که کارآفرین شد 

مقداد شریفی، جوان لارستانی یکی از این کارآفرینان است که با همت و پشتکار توانسته در ۲ عرصه کارآفرینی کند. وی متولد ۶۳ از شهر لار است که به گفته خودش کارمند مخابرات است اما باتوجه به صحبت مقام معظم رهبری درباره تولید و اقتصاد مقاومتی به این فکر افتاده که کسب و کاری تعریف و اجرا کند.

شریفی پرورش زالو را اوایل سال ۹۷ آغاز کرد و امروز ۴ مزرعه (فارم) پرورش زالو در شهرهای لارستان، هرمود و لامرد استان فارس زیر نظر وی کار می‌کنند. شریفی  علت اصلی روی آوردن به کارآفرینی را چنین توضیح  می‌دهد « به عنوان فردی که هم مملکتش برایش مهم است و هم وظیفه دینی و اسلامی‌اش ایجاب می‌کند، تصمیم گرفتم به عرصه تولید وارد شوم».

این جوان موفق و کارآفرین لارستانی می‌گوید: « اوایل سال ۹۷ کار را شروع کردم و نزدیک یک سال و نیم است که مشغولم. در ۲ حوزه تولیدی یکی پرورش زالو و دیگری تولید جعبه‌های فانتزی و کادویی وارد شدم که کار دوم را مدت ۲ ماه است که آغاز کردم».

شریفی در بحث تولید جعبه‌های جواهرات تمرکز خود را بر اشتغالزایی زنان سرپرست خانوار و نیازمندی گذاشته که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و تاکنون برای ۱۵ نفر و در یک پروسه یک ساله برای ۱۰۰ نفر اشتغالزایی می‌کند.

سود ۲۰۰ درصدی با پرورش زالو 

وی معتقد است که این کار برای افرادی که مشغول هستند ماهیانه یک میلیون تا یک میلیون و نیم در ابتدای کار درآمد دارد و از آنجا که اغلب افراد نیازمند هستند، این درآمد می‌تواند نقش موثری در زندگی آنها داشته باشد.

پرورش زالو اما درآمد بهتری دارد؛ شریفی می‌گوید: در گذشته با سرمایه‌گذاری ۱۰ تا ۱۵ میلیون  کار را شروع کردم اما در شرایط فعلی اقتصاد کشور با سرمایه‌گذاری ۴۰ تا ۵۰ میلیونی می‌توان پرورش زالو را آغاز کرد و پس از یک سال به سود ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی رسید.

این جوان کارآفرین درباره مشکلات و موانع پیش روی کارآفرینان نیز می‌گوید: برای کارآفرین مشکل معنا ندارد، اگر در پروسه کارآفرینی موردی هم وجود دارد مسئله  استکه جواب دارد و با توکل به خدا و عزم و اراده و تلاش قابل حل است.

سخت‌گیری‌ها و ایجاد موانع از سوی بخش دولتی 

وی به برخی از موانع نیز که اشاره می‌کند که مهم‌ترین آنها عدم حمایت لازم از سوی دستگاه‌های دولتی است. به گفته شریفی پرورش زالو توسط مراکز پزشکی و طب سنتی استفاده می‌شود که در ابتدا سخت‌گیری‌ها، تبلیغات سوء و موانعی مشابه این سبب می‌شد که بازار فروش زالو تحت تاثیر قرار گیرد.

این کارآفرین لارستانی می‌گوید: گاه به گونه‌ای برخورد می‌کنند که گویا درمان با زالو درست نیست در حالی که زالودرمانی یکی از ارکان طب سنتی است و امروز نیز در کشورهای غربی به عنوان یک روش درمانی مطرح می‌شود.

وی البته به این نکته نیز اشاره می‌کند که به تازگی رویکرد به این موضوع مثبت شده و به عنوان یک طب و روش درمانی شناخته شده از طرف وزارت بهداشت پذیرفته شده است.

فعالیت شریفی منحصر به این موارد نیست؛ وی که مسئول کمیته کارآفرینی مجمع مردم‌نهاد فرهیختگان لارستان است، تصمیم گرفته که با برگزاری همایشی روحیه و انگیزه کارآفرینی را در میان همشهریانش بیشتر کند. این همایش فردا با حضور علیرضا نبی، چهره ماندگار صنعت و معدن و تجارت در سال کنونی و هاشمی نسب، مشاور صندوق کارآفرینی در شهر لار برگزار می‌شود.

چندین سال است که بحث تولید و رونق آن کلیدواژه صحبت‌های اقتصادی مقام معظم رهبری است. جوانه‌هایی هرچند کوچک در گوشه و کنار این سرزمین سر برآورده، کارآفرینی نه ایجاد اشتغال نیست بلکه دمیدن روح امید است. انتظار فعالان این عرصه این است که اگر دست حمایتی نیست دستی برای تخریب نیز نباشد.