چرا دولتمردان با پذیرش FATF تضمینی برای بهبود معیشت مردم نمی دهند؟

چرا دولتمردان با پذیرش FATF تضمینی برای بهبود معیشت مردم نمی دهند؟

دولتمردان تضمینی برای بهبود معیشت مردم کشورمان با پذیرفتن لوایح مربوط به FATF نمی دهند اما همچنان نسبت به تصویب و اجرای آن اصرار می ورزند.

به گزارش صحرانیوز ؛ دو لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) و الحاق به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو) در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است. این لوایح مسیر قانونی خود از دولت به مجلس و شورای نگهبان را طی کرده است اما چون مفاد آن امکان دارد مشکلاتی برای کشورمان فراهم کند با دقت بیشتری توسط کارشناسان مجمع تشخیص در حال بررسی است.

البته دولتمردان چندان تاب تحمل این بررسی ها را ندارند و سعی می کنند هر چه زودتر این لوایح را تصویب شود. بحث اصلی اینجاست که با تصویب این لوایح آیا معیشت مردم کشورمان رو به بهبود می رود یا اینکه مشکلاتی دیگر به سبب مفاد آن که بر اساس منافع کشورهای غربی تدوین شده است، بوجود می آید.
در همین رابطه، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفت: « نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به لایحه حمایت مالی از تروریسم مشکلات‌مان حل خواهد شد، اما می‌توانیم تضمین بدهیم که با نپیوستن به این لایحه آمریکا بهانه مهمی را برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد.» 
ظریف در همین جلسه درباره دستاوردهای برجام گفت: « امروز هم مجلس در برابر یک تصمیم تاریخی قرار گرفته است. ما با برجام توانستیم یک رشته از بهانه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را از آنها بگیریم، اگر برجام به نفع ایران نبود، آمریکا از آن خارج نمی‌شد. اگر برجام به نفع ایران نبود نتانیاهو از روز اول اعلام نمی‌کرد که من یک تنه و تنها در برابر برجام ایستاده‌ام. برجام توفیق این ملت بود. توفیق ملت را تبدیل به ضعف ملت نکنیم. »
کارشناسان سیاسی درباره اینکه چه تضمینی در خصوص بهبود شرایط کشورمان با پذیرش این لوایح وجود دارد، عنوان می کنند، با شرایط امروز، اجرای تمامی مطالبات FATF نهایتا می تواند به‌صورت زمان‌دار ایران را از لیست سیاه تعلیق کند که این اقدام آنچنان موثر نخواهد بود؛ چراکه درخواست ما از بانک‌های خارجی با این سوال مواجه می‌شود که آیا مطمئنید سه ماه دیگر دوباره به لیست باز‌نمی‌گردید؟ 
در این زمینه حتی اگر ایران بتواند به صورت کامل و قطعی از لیست سیاه و بیانیه عمومی خارج شود نمی‌تواند این اطمینان را حاصل کند که دوباره با یک بهانه به این لیست بازنگردد، چراکه تجربه‌هایی مانند کوبا و پاکستان پیش رو است؛ کشورهایی که در اوج روابط صمیمانه با آمریکا توانستند مجوز خروج خود را بگیرند و پس از آن با کوچک‌ترین بهانه‌ای تهدید به بازگشت شده‌اند و FATF ایرادات گسترده‌ای به آنها گرفته است.
برجام خود نشان می دهد که هیچ تضمینی در برابر عدم تحریم مجدد ایران و حرکت اروپا در مسیر اجرای تعهدات خود وجود ندارد. 
در همین رابطه، «سیدمحمود نبویان» نماینده مردم تهران در دوره نهم با تأکید بر اینکه به‌خاطر اعتماد ظریف و روحانی به غرب، اقتصاد کشور پس از برجام به شکل فعلی درآمد، گفت: «سفره مردم با تصویب پالرمو و CFT کوچک‌تر می‌شود.»
«محمود واعظی»، رئیس دفتر ریاست جمهوری می‌گوید ادعاهای موجود درباره گروه ویژه اقدام مالی سیاسی است و عدم تصویب لوایح مربوطه، ضربه‌ای جدی به اقتصاد کشور خواهد زد. او در انتقاد از مسکوت ماندن موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «مرجعی که با تصویب FATF و پالرمو مخالفت می‌کند باید مسئولیت این کار را بپذیرد.
«سیدمصطفی میرسلیم»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در پاسخ به این سوال که آیا FATF در برطرف شدن تحریم‌ها و بهبود معیشت مردم نقش مثبتی دارد؟ تصریح کرد: هیچ یک از اصحاب دولت و مدافعانش تضمین نمی‌کنند که پذیرش FATF تحریم‌ها را برطرف کند و موجب بهبود شرایط معیشتی مردم شود.»
وی می افزاید: «ولی نتیجۀ طبیعی آن میثاق‌ها و اقدامات مالی است که پیوستن به آن، آگاه کردن دشمن از روش‌هایی است که ایران برای جبران آثار تحریم‌ها در چند سال گذشته اتخاذ کرده و این نتیجه‌ای است که آمریکا پیگیری می‌کند تا قدم بعدی، یعنی افزایش فشار بر ما را بردارند و به قول معروف اشک کباب باعث طغیان آتش می‌شود.»