نگرانی از ناکارآمدی اجرای طرح آبرسانی به دشت سیستان

نگرانی از ناکارآمدی اجرای طرح آبرسانی به دشت سیستان

امام جمعه زهک گفت: متاسفانه طرح‌های متعددی در سیستان اجرا شده ولی خیلی از آنها ابتر مانده و خیلی از آنها اجرایی نشده، دلیل این بوده که هیچ وقت براساس مهندسی و نقشه راه طرحها اجرایی نشده خصوصاً در بحث آب و کشاورزی طرحهای بسیاری همچون طرح نیم لوله با ۱۲۰۰ میلیارد تومان اجرا شد ولی ناتمام رها گردید و نیاز به تامین ۳۰ میلیارد دیگر جهت تکمیل پروژه بود ولی به دلیل نبود تامین اعتبارمورد نیاز از دستور کار خارج شد.

به گزارش صحرانیوز ،  حجت الاسلام و المسلمین خدری که درجریان نشست مردم، بهره برداران بخش کشاورزی، ائمه جمعه شهرستانهای زهک و هامون با رسانه ها سخن می‌گفت، افزود: از دیگر مواردی که ناتمام ماند برای کانالی که قرار بود از مسیر کفتارگی از رودخانه هیرمند عبور کند و حفر شد میلیاردها تومان هزینه شد و باز این طرح هم نیمه کاره رها شد و پس از آن طرح پایلوت بود که قرار شد برای  ۱۲ هزار هکتار اجرا شود اما به ۶۰۰۰ هکتار تقلیل یافت و پس از آن به ۳۰۰۰ هکتار کاهش پیدا کرد و بالاخره هم معلوم نشد که سرانجامش به کجا رسید!!
وی با اشاره به اینکه هرنوع طرحی را که دولتها در ارتباط با سیستان به مقام معظم رهبری پیشنهاد داده‌اند ایشان بدون درنگ آن طرح را قبول کرده است و اگرلازم بوده از صندوق ذخیره ارزی هم برای اجرایی شدن اعتبار در نظرمی‌گرفته، افزود: پس در می یابیم که نگاه مقام معظم رهبری به منطقه نگاهی ویژه در جهت نجات منطقه از بحران بوده اما، کم و کاستی‌ها از طرف کارفرمایان طرح بوده است.
وی ادامه داد: در طرح آبرسانی به ۴۶ هزار هکتار از اراضی سیستان چندین آسیب جدی وجود دارد اول آنکه در هیچ طرحی کارفرما و پیمانکار یک فرد گذاشته نمی شود اما در این طرح هم کارفرما وهم پیمانکار جهادکشاورزی است!
امام جمعه زهک در جلسه‌ ای که به همین منظور با حضور کارفرما، بهره برداران و برخی مسئولین برگزار شد، گفت: ما به احترام مهمان نوازی هیچ چیزی نگفتیم وگرنه ترس و واهمه ای از کسی نداریم ، طرح ۴۶ هزارهکتاری آبرسانی دشت سیستان بدون مطالعه اجرا شد و در حین اجرا مطالعه طرح صورت می گرفته است اما متاسفانه در جلساتی که با حضور استاندار برگزار شده مرتباً تاکید برتکمیل ۹۸ درصدی طرح و اتمام این پروژه می شده، پروژه ای که مردم به دلیل اینکه چیزی در این زمینه ندیده اند اعتمادی به آن ندارند.
حجت الاسلام خدری ادامه داد: وقتی مرتبا تاکید براین موضوع شد از آنها خواستیم که در مقام عمل ثابت کنند و قرار براین بود از ۱۳ آبانماه ۹۸ ده هزارهکتار را آب بدهند تا آخر آبانماه ۱۶ هزار هکتار و تا آخر آذرماه ۳۲ هزار هکتار و تا آخر دی ماه ۴۶ هزار هکتار آب داده شود اما آقایان آب را در لوله‌ها رها سازی کردند و از هر کجا آب را رها کردند، یا لوله بیرون زد و شکست و یا آب بیرون زد و باعث شد تا همه آقایان به هم بریزند!
وی ادامه داد: کارشناسان و مردم گفتند ولی گوش شنوایی نبود ائمه جمعه و نمایندگان گفتند ولی باز گوشی نشنید حالا باید باید خسارت تاخیر کشتی که به مردم وارد شده پرداخت شود و خود آنها باید بدهند نه از بیت المال، اگر در مملکت ما کسی که خطا می‌کند خودش هم جوابگو باشد و تاوانش را از جیب خودش بدهد، دیگر کسی جرات خطا نمیکند تا کی باید تاوان خطاهای دیگران را مردم بدهند؟
امام جمعه شهرستان زهک گفت: مشکلات ما این است که آب به برخی جاها نرسیده و به جاهایی هم که رسیده کارشناسی نشده است.
حجت الاسلام والمسلمین خدری ادامه داد: در بعد اجتماعی به مشاور حقوق می دادند ولی بسیار ضعیف کارکرده است چراکه اصلا از مردم و کشاورزان نظر نخواسته  و از تجربیات مردم استفاده نکرده جانمایی‌ها خیلی جاها درست نبوده است.
وی اضافه کرد: ما نه قصد تخریب کسی داریم و نه زحمات را نادیده می گیریم اما زحمتی که به درستی کشیده شده باشد و مسئولی که واقعا کاری کرده باشد و وظیفه خودش را انجام داده باشد ما بردستان مسئولی که برای مردم کارکند با افتخار بوسه می زنیم ما انتظار داریم پاسخی که دریافت می‌کنیم درست و علمی باشد.
سربیشه ای از بهره برداران بخش کشاورزی و معتمدان روستای دولت آباد گفت: دولت و نظام جهت رفع محرومیت و کمک به مردم منطقه سیستان از هیچ گونه کمکی دریغ نکرده و جادارد از مقام معظم رهبری که عنایت خاصی نسبت به این قضیه دارند کمال تشکر را داشته باشیم اما انتقاد شدیدمان را از کارفرما و پیمانکار این طرح اعلام می‌کنیم چراکه حیف و میل کردن ۸۵۰ میلیون دلار بودجه بیت المال که برای نجات سیستان  از بحران در نظر گرفته شده بود، ظلمی آشکار است.
وی ادامه داد: این طرح نه تنها هیچ‌گونه مزیتی برای مردم نداشت بلکه حتی چندمتر از زمین‌های مردم را نیز آبیاری نکرد که این ظلمی بود که به مردم روا داشته شد.
این معتمد اضافه کرد: طی جلساتی که با مسئولین و مجریان این طرح گرفته شد خواسته ما براین بود، حالاکه این طرح اجرا شده آب را به موقع به ما برسانند ولی نه استاندار و نه مسئولین این طرح به حرف ما گوش دادند ما انتظار داریم زمانیکه آب مورد نیاز ماست به ما بدهند نه اینکه وقتی نیازی به آب نیست و کشت صورت گرفته و یخبندان است آب رها شود، چراکه باعث خسارت کشاورزان بشود.
سربیشه ای گفت: هیچ کشاورزی در سیستان اطلاعی از حق آبه، طرح تجمیع و نحوه آبرسانی، نتیجه کشاورزی نوع بذر بعد از آبرسانی با لوله نوع کاشت و داشت و… ندارد هیچ کلاس آموزشی هم گذاشته نشده است.
وی از فردی بنام اکرمی نام برد که، ۱۵۰ میلیارد تومان را باید صرف امور اجتماعی این طرح می کرده تا کشاورز سیستانی رضایت بدهد تا لوله از زمینش بگذرد یا اجازه بدهد که آب بداخل زمینش برسد که هیچ یک حاصل نشده و موقع اجرای این طرح گفته اند به شما آب می دهیم هرکجا که بخواهید و هرمقدار که بخواهید ولی باید واقعیتها به گوش مسئولین به خصوص مقام معظم رهبری برسد که چه برسر این بودجه که به طرح اختصاص داده شده آمده است؟
نظر دیودل نیز از دیگر کسانی بود که به نمایندگی از مطالبه گران سیستان گفت: تمام طرحهایی که در سیستان اجرا شده به خاطر نبود مطالعات صحیح و صرف هزینه‌های بسیار زیاد و هنگفت، ناتمام رها شده است که خود این موضوع ظلم بسیار بزرگی به مردم منطقه محسوب می شود.
وی ادامه داد: من حدود ۳۵ سال است که کارعمرانی کرده‌ام ما در سال ۹۵ در جلسه ای که با آقایان داشتیم متذکر شدیم که با این طرح نظام ارباب رعیتی احیا می شود  و جلسات متعددی داشته‌ایم که متاسفانه عملی نشده است این طرح با این عظمت اجرا شده اما از تجربیات کشاورزان و مردم اصلا استفاده نشده جایگاه سازمان جهادکشاورزی استان که مدیریت آب و خاک را دارد کجاست؟ نحوه توزیع با مشکل مواجه شده اما قابل اصلاح است یکی از اهداف طرح ایجاد شغل و آب مطمئن بوده است اما به دلیل نگرش یک جانبه در بهره برداری و اجرای انتقال آب به دشت سیستان نگرانی‌های جدی وجود دارد.
این مطالبه گر سیستانی اضافه کرد: الزامات قانونی تامین ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب در چاه نیمه‌ها و تحویل مطمئن و مستمر به کشاورزان از این مخازن از مهمترین ابهامات این شبکه است که باید پیگیری شود باتوجه به اینکه ۸۰۰ میلیون مترمکعب حق آبه داریم انتظار داریم تا حداقل ۴۰۰ میلیون مترمکعب برای کشاورزان سهمیه در نظرگرفته شود.
دیودل ادامه داد: بی توجهی عوامل اجرای پروژه به سهم آب کشاورزان در روستاها و تاکید آنها برحق آبه مشکلاتی را برای کشاورزان بوجود آورده است و قطعاً با افتتاح این طرح مشکلات بسیاری حادث خواهد شد.
وی با بیان اینکه لازمه درست اجرا شدن یک پروژه در بخش عمرانی و کشاورزی،  جاده دسترسی است تا بتوان به محض بروز مشکل، آنرا مرتفع کرد، افزود: ولی متاسفانه در این پروژه جاده دسترسی حذف شده  که با حذف این جاده مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد، باتوجه به اینکه پروژه انتقال آب به مزارع در کمتر از یک سوم اراضی و به صورت متمرکز اجرا می شود تاثیر عمده ای در تمام اکوسیستم‌های زراعی و طبیعی به طور کلی زیست بوم منطقه خواهد داشت اگر آب باشد سطح زیر کشت امکان دارد به بیش از ۲۲۰ هزار هکتار برسد اما اکنون با این طرح به ۴۶ هزار هکتار رسیده و مثل روز روشن است که سایر زمین‌های محلی برای تجمع شنهای روان خواهد شد و مشکلات زیست محیطی ایجاد می‌شود و قابل سکونت برای مردم نیست و سئوال این است که الباقی زمینهای مردم تکلیفشان چه خواهد شد مگر سیستان ۴۶ هزارهکتار زمین زیر کشت دارد که باید به ۴۶ هزار هکتار آبرسانی شود؟ و طرح تجمیع اصلاً کارایی ندارد و همه باید از نعمت آب بهره مند شوند.
وی اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد به دلیل بی آگاهی مشاور از ظرفیت تحویل آب و پایداری آن در دوره‌های کوتاه مدت اقدام به طراحی ۲۰۰۰ هکتار مزرعه آبیاری به روش تیپ نموده اند که الان از رده خارج شده، که هزینه این طرح چه شده؟ لوله های فولادی با توجه به شوری خاک اصلا عمری ندارد باید هزینه های صورت گرفته در طرح بررسی دقیق شود.
دیودل افزود: در طول اجرای پروژه همه تذکرات لازم را به کارفرمایان و پیمانکاران داده اند اما اینها به حرف هیچ کس گوش نداده‌اند و تقریبا اکثر شرکت‌ها وابسته به خود آنها بوده‌اند و معلوم است وقتی پیمانکار و ناظر از خودشان بوده اند چه پیش خواهد آمد!
وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که به منظور نظارت و مدیریت بر تمام فعالیتهای اجرایی و بهره برداری پروژه انتقال آب با لوله ایجاد سازمان مدیریت بهره برداری و نگهداری پروژه جهت مشارکت در قالب تشکلهای مورد نیاز در کلیه سطوح تصمیم گیری در منطقه ایجاد و اختیارات دستگاههای اجرایی ذیربط در این سازمان متمرکز شود باتوجه به جایگاه قانونی سازمان عمران سیستان این طرح، ذیل جایگاه قانونی سازمان عمران سازماندهی شود که نیاز به ردیف اعتبار ملی دارد در غیر این صورت کشاورزان توانایی نگهداری این پروژه را نخواهند داشت و آینده این پروژه هم همچون طرح نیم لوله و… خواهد شد.
قوی پنجه، براهویی، گنجعلی و چندین نفردیگر از کشاورزان در صحبتهایی جداگانه خواستار بررسی دقیق هزینه های صرف شده در این طرح بزرگ شدند که متاسفانه تا کنون هیچ گونه عایداتی را نصیب کشاورزان نکرده است.